17 sierpnia (czwartek) 2023 r., godz. 15:00 w sali 103 Urzędu Miejskiego we Władysławowie (ul. gen. J. Hallera 19) nastąpi otwarcie wystawy pt. „Kurs na rozwój małych portów morskich”.
Gospodarzami wydarzenia są Senator RP Sławomir Rybicki oraz Senator Kazimierz Kleina, Burmistrz Władysławowa Roman Kużel Starosta Pucki Jarosław Białk, Prezes Zarządu Związku Miast i Gmin Morskich Alan Aleksandrowicz.
Partnerem wydarzenia jest Związek Małych Portów Morskich oraz zarządca portu we Władysławowie Przedsiębiorstwo „Szkuner” Sp. z o.o.
Wystawa po raz pierwszy została zaprezentowana w czerwcu br. w Senacie RP z inicjatywy Kaszubskiego Zespołu Parlamentarnego. Jej celem jest pokazanie potencjału i roli małych portów morskich a także ukazanie ich obecnego stanu, wyzwań z jakimi się mierzą oraz ich roli zarówno w kontekście całej gospodarki jak i w życiu małych ojczyzn.Właścicielem wystawy jest Związek Miast i Gmin Morskich.
Wystawa będzie dostępna bezpłatnie od 17 sierpnia do 28 sierpnia w godzinach pracy urzędu.
* * *
Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki otwierając 21 czerwca 2023 r. w Senacie wystawę „Kurs na rozwój małych portów morskich” wyraził zadowolenie, że wpisuje się ona w nowoczesny trend zwracania się Polski do Bałtyku. Podkreślił, że w naszym wspólnym interesie jest korzystanie z kilkuset kilometrów linii brzegowej i przywrócenie naszemu morzu należnej mu rangi w gospodarce, turystyce i sercach Polaków.
„Mam wrażenie, że teraz nadchodzi znowu złoty czas dla małych portów. Jak przenieślibyśmy się kilka wieków wstecz, do czasów Związku Hanzeatyckiego” – powiedział Marszałek. Zaznaczył, że rozwój energetyki odnawialnej i plany budowy elektrowni wiatrowych na szelfie bałtyckim dają perspektywy rozwoju, bo trzeba przygotować infrastrukturę dla portów serwisowych, montażowych, pogłębić te porty, zbudować infrastrukturę lądową.
Wystawa została zorganizowana z inicjatywy senatorów Kazimierza Kleiny, przewodniczącego Parlamentarnego Zespołu Kaszubskiego i Sławomira Rybickiego, członka tego zespołu, a przygotowana przez Związek Miast i Gmin Morskich, Związek Małych Portów Morskich oraz Kaszubski Zespół Parlamentarny.
Senator Kazimierz Kleina podkreślił, że porty to siła, która może zmienić miasta, miasteczka, region, ale także Polskę. „Polska morska to przyszłość Rzeczypospolitej” – powiedział. Wyraził przekonanie, że małe porty mogą dać impuls rozwojowy naszej ojczyźnie. Senator Sławomir Rybicki dodał, że małe porty morskie odgrywały i odgrywają bardzo ważną rolę. Pełnią funkcje turystyczne, rekreacyjne, przemysłowe, handlowe. Są istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa morskiego, pełnią funkcję zaplecza dla rybołówstwa, offshoru, pełnią funkcję miastotwórczą.
Alan Aleksandrowicz, prezes Zarządu Związku Miast i Gmin Morskich, podkreślił, że małe porty morskie wpisują się w sposób życia mieszkańców. Obecnie stoją przed dużą szansą związaną z transformacją energetyczną i w związku z tym zadajemy sobie pytanie, jak ten potencjał wykorzystać. Wystawa opowiada o rozwoju, ale też o problemach, z jakimi borykają się małe porty. Dodał, że w Polsce jest 30 małych i 4 duże porty. Zaznaczył, że na wystawie zaprezentowanych zostało13 portów.
Wystawa prezentuje porty od zachodniopomorskich, przez pomorskie, aż po warmińsko-mazurskie: Stepnicę, Mrzeżyno, Kołobrzeg, Darłowo, Ustkę, Łebę, Puck, Władysławo, Jastarnię, Hel, Elbląg, Krynicę Morską. Część z nich związana jest głównie z rybołówstwem, pełnią funkcje przeładunkową lub turystyczną, inne łączą kilka funkcji jednocześnie. Wystawa przybliża najważniejsze fakty, inwestycje, które udało się zrealizować w ostatnich latach, a także strategie rozwojowe i plany na przyszłość.
Wystawę objęli patronatem: Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki, marszałkowie: woj. pomorskiego Mieczysław Struk, woj. warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin oraz woj. zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Wystawie towarzyszyła ekspozycja poświęcona innemu bogactwu naszego morza – bursztynowi bałtyckiemu, skarbowi Zatoki Gdańskiej. Zaprezentowano na niej blisko 150 fascynujących eksponatów z gdańskiego Muzeum Bursztynu oraz wybrane prace znanych współczesnych polskich projektantów, pracujących z bursztynem.
* * *
W ramach Dni Morza Kaszubski Zespół Parlamentarny wspólnie ze Związkiem Miast i Gmin Morskich zorganizowali w Senacie, 21 czerwca br., konferencję „Potencjał i rola małych portów morskich”. Jej uczestnicy byli zgodni, że małe porty morskie przyczyniają się do aktywizacji gospodarczej gmin nadmorskich. Jednak bez inwestycji w infrastrukturę portową, zapewniającą lepszy do nich dostęp, niemożliwe jest pełne wykorzystanie ich potencjału.
Otwierając konferencję, Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki przypomniał, że w Polsce działa ok. 30 małych portów morskich. Jak podkreślił, pełnią one rolę nie tylko turystycznej atrakcji, ale mają też znaczenie gospodarcze. Marszałek Senatu wyraził przekonanie, że nadchodzi dla nich dobry czas, jeżeli wykorzystają szansę, jaką daje morska energetyka wiatrowa.
Z oceną tą zgodził się prezes Zarządu Związku Miast i Gmin Morskich Alan Aleksandrowicz. Jego zdaniem inwestycje związane z off-shore czy też zielonym wodorem mogą stać się „okienkiem rozwojowym” dla portów, bo są one naturalnym zapleczem dla tego typu projektów jako terminale instalacyjne i serwisowe. Zwrócił uwagę, że małe porty morskie wpisują się również w unijną politykę klimatyczną, bo ich negatywne oddziaływanie na środowisko jest o wiele mniejsze niż dużych portów. Alan Aleksandrowicz wskazał też na problemy w zarządzaniu portami. Największym jest brak środków na podstawową infrastrukturę dostępu do portu, a wypłycanie akwenów i torów podejściowych nie tylko ogranicza ruch w portach, ale może też przyczynić się do ich zamierania. Kolejnym są kłopoty finansowe gmin, co przekłada się na funkcjonowanie portów. Jego rozwiązaniem mogłyby być partnerstwa publiczno-prywatne, popularne w krajach zachodniej Europy.
Prezes zarządu Związku Małych Portów Morskich Artur Lijewski przypomniał, że ustawa z 1996 r. o portach i przystaniach morskich dała gminom nadmorskim swobodę w wyborze formy zarządzania małymi portami i przystaniami morskimi; obecnie najczęściej zarządzają nimi gminy. Skutki tej ustawy, jego zdaniem, wiele gmin odczuwa do dziś. Te, które nabyły grunty portowe po cenach komercyjnych, korzystając z kredytów, nadal je spłacają. „Kołobrzeg przez 2 dekady odzyskał 40 ha z 58 ha gruntów portowych, m.in. w wyniku zakupu po cenach wolnorynkowych (…) Mamy 65% nabrzeża i szumnie nazywamy się podmiotem zarządzającym” – mówił Alan Aleksandrowicz.
Przedstawiciele delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Szczecinie przedstawili wyniki kontroli „Funkcjonowanie małych portów morskich w województwach pomorskim i zachodniopomorskim”, której celem było sprawdzenie czy działalność portów prowadzona była prawidłowo i przyniosła zakładane efekty. Izba stwierdziła, że główną przeszkodą sprawnego funkcjonowania i rozwoju małych portów morskich były ograniczone możliwości finansowe podmiotów zarządzających nimi. Czynnik finansowy był też podstawową przyczyną problemów z dostępem części jednostek wpływających do niektórych portów, wynikających z braku możliwości utrzymania odpowiedniej głębokości torów podejściowych. Zdaniem NIK zmiany wymaga także sposób nadzorowania działalności małych portów morskich, gdyż podmioty nimi zarządzające w większości prowadziły ją niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Najważniejsze nieprawidłowości dotyczyły: planowania rozwoju portów, zarządzania ich infrastrukturą, zapewnienia bezpieczeństwa na ich terenie, a także obowiązków finansowo-księgowych. Izba skierowała wnioski m.in. do ministra infrastruktury w sprawie zmiany przepisów w ustawie o portach i przystaniach morskich w celu: stworzenia możliwości dofinansowania z budżetu państwa zadań utrzymania odpowiednich głębokości wewnętrznych basenów portowych przez podmioty zarządzające małymi portami morskimi; zapewnienia spójności przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej w małych portach morskich; wprowadzenia obowiązku planowania rozwoju portu zarządzanego przez organ administracji morskiej z uwzględnieniem konsultacji z właściwą gminą.
W trakcie dyskusji senator Sławomir Rybicki wskazał na wielofunkcyjność małych portów morskich – miastotwórczą, przemysłową, handlową, turystyczną czy sportową. Według niego porty mają wpływ nie tylko na gospodarkę lokalną, ale też regionalną. O potencjale małych portów mówił też przewodniczący Kaszubskiego Zespołu Parlamentarnego senator Kazimierz Kleina. Jego zdaniem porty to ważne podmioty w regionie. Podkreślił, że dla rozwoju portu niezbędna jest również infrastruktura drogowa i kolejowa. Zapewnił też, że konkluzje z konferencji zostaną przekazane premierowi. Z kolei senator Jerzy Wcisła odniósł się do kwestii dostępności portów. Przypomniał, że jest to obowiązek administracji morskiej i apelował o jego egzekwowanie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz