Na deskach Teatru Gdynia Główna w listopadzie zobaczymy: „Rodzanice” wg „Kraboszek” B. Piórkowskiej reż. Ewa Ignaczak; „Bajka o Bajce. Szczęśliwy koniec” w reż. Ewy Ignaczak; „Dojrzeć do dzieciństwa” wg prozy B. Schulza w reż. Ewy Ignaczak i „Dlaczego nie lecimy do gwiazd?” reż. Grzegorz Kujawiński.
Towarzystwo Miłośników Gdyni, Akademia Głosów Tradycji oraz Teatr Gdynia Główna zapraszają na:
RODZANICE
Na podstawie fragmentów „Kraboszek” Barbary Piórkowskiej
w reżyserii: Ewy Ignaczak
obsada: Aleksandra Bakiera, Anna Bochnak – Fryc, Joanna Gostkowska, Olga Krasoń, Magdalena Lesiecka, Agnieszka Rusakiewicz, Magdalena Śmierzchalska, Katarzyna Zajączkowska
5 LISTOPADA godz. 19:00
17 GRUDNIA godz. 19:00
W spektaklu na pierwszym planie jest KOBIETA i jej życie wypełnione powinnościami, wdrukowaną od pokoleń świadomością o jej społecznej roli.Co musi się wydarzyć w jej życiu, by zaczęła zastanawiać się nad zmianą?Czy spotkanie głównej bohaterki z pramatką i zajrzenie w oczy Rzece odmieni życie przyszłych pokoleń kobiet? Czy zerwą one z odwieczną tradycją „wekowania ogórków”?
Rodzanice, spektakl na motywach powieści Barbary Piórkowskiej „Kraboszki” to emocjonalna historia zmiany kobiecego losu i próby utkania nowej makatki życia głównej bohaterki. Spektakl prowadzony jest w atmosferze czułości, słowiańskich wierzeń i świata przyrody przeplatającymi się z ciężką do udźwignięcia codziennością. Historia oprawiona jest ludowymi pieśniami w wykonaniu śpiewaczek Akademii Głosów Tradycji. Pieśni wykorzystane w spektaklu pozyskane zostały z różnych źródeł m.in. ze zbiorów fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, archiwalnych nagrań m.in. Polskiego Radia, Śpiewnika Pelplińskiego oraz z przekazu ustnego- bezpośrednio od śpiewaczek i śpiewaków ludowych ze wsi, z różnych regionów Polski.
Jak doszło do podróży i spotkania pieśni tradycyjnej z teatrem?Zaśpiewany spektakl o kobiecie jest spełnieniem naszego marzenia. Jesteśmy grupą 9 kobiet, wykonujemy pieśni tradycyjne a capella, w gwarze, charakterystycznej dla konkretnego regionu Polski. Od lat odwiedzamy starsze pokolenia śpiewaczek we wsiach, dzięki czemu nasiąkamy plemienną muzyką i słowem sprzed wędrówki ludów. Sam śpiew jest dla nas zmysłowy oraz kojący. Wspólne wykonywanie pieśni zawęźla naszą grupę, w nietypowy sposób tworzy nas, kobiety jako wspólnotę. Archaiczne pieśni porównać można do żywych skamielin, w których ukryta jest najprostsza i uniwersalna prawda. Zdarza się, że podczas koncertów czujemy, że odbiorca nie odnajduje kontekstu pieśni. By mu to umożliwić, rozszerzamy formułę naszych występów, wzbogacając je o słowo. Zależy nam, aby w uniwersalny dla każdego sposób opowiedzieć historię, którą nosimy w sobie od pokoleń.
Współpraca Akademii Głosów Tradycji z Teatrem Gdynia Główna jest w pewnego rodzaju eksperymentem. Czerpiemy od siebie wzajemnie jak z magicznej studni. Obcując z reżyserią, uczymy się podstaw aktorstwa, umiejętności okiełznywania własnych emocji czy zrozumienia swojego ciała poprzez ruch. W zamian dzielimy się wiedzą o roli pieśni w życiu dawnych społeczności wiejskich, o ich terapeutycznym wydźwięku i mądrości przekazanej tą drogą przez kobiety wielu generacji. W spektaklu pozostajemy sobą, choć żyjemy w alternatywnym świecie pełnym słowiańskich wierzeń, prastarych stworzeń, atawistycznych instynktów. Towarzyszy nam ból i intymność. Zapach miesza się z ciężarem, a silna wola łączy z ukojeniem.
Spektakl jest tematem projektu Towarzystwo Miłośników Gdyni "Echa tradycji. Muzyczne dziedzictwo Pomorzan", dofinansowanego ze środków Samorządu Województwa Pomorskiego.
Rodzanice
Na podstawie fragmentów „Kraboszek” Barbary Piórkowskiej
Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
Asystentka reżyserki: Ida Bocian
Obsada: Aleksandra Bakiera, Anna Bochnak – Fryc, Joanna Gostkowska, Olga Krasoń, Magdalena Lesiecka, Agnieszka Rusakiewicz, Magdalena Śmierzchalska, Katarzyna Zajączkowska
Akademia Głosów Tradycji/ Teatr Stajnia Pegaza
Bilety: 40/ 45 zł
* * *
Teatr Gdynia Główna, i Teatr Stajnia Pegaza zapraszają na STACJĘ BAJEK:
Bajka o Bajce. Szczęśliwy koniec.
wg „HISTORIE DU PRINCE PIPO, DE PIPO LE CHEVAL ET DE LA PRINCESS” Pierre’a Gripariego w przekładzie Grażyny Szadkowskiej
w reżyserii Ewy Ignaczak
obsada: Ida Bocian, Małgorzata Polakowska, Filip Wójcik, Bartłomiej Sudak
6 listopada godz. 12:00
„Bajka o Bajce. Szczęśliwy koniec” to historia opowiadająca burzliwe losy księcia Pipo i księżniczki Popi. W spektaklu śledzimy ich podróż po Krainie Do Której Nikt Nigdy Nie Chodzi i wizytę w Bibliotece prowadzonej przez Białego Szczura, gdzie bohaterowie spróbują przeczytać Księgę Swojego Życia.Czy lektura tej Księgi rzeczywiście da im wskazówki i mądrość niezbędną do kontynuacji swoich poszukiwań? Bo dotarcie do swoich ukochanych, których widziało się jedynie we śnie wydaje się zadaniem niemal niemożliwym…Wyzwania, z którymi będą musieli się zmierzyć Pipo i Popi pokażą widzom dojrzewanie tych postaci i podkreślą konieczność podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Ich historia opowie także o wytrwałości, niezbędnej do osiągania celów.
Także w tym przypadku spektakl zada dzieciom całkiem dorosłe pytania i ceniąc ich intuicję, odpowie na nie szczerze i bez infantylnych uproszczeń.
Bajka o Bajce. Szczęśliwy koniec.
wg „HISTORIE DU PRINCE PIPO, DE PIPO LE CHEVAL ET DE LA PRINCESS” Pierre’a Gripariego w przekładzie Grażyny Szadkowskiej
scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
obsada: Ida Bocian, Małgorzata Polakowska, Bartłomiej Sudak, Filip Wójcik
światło i opracowanie muzyczne: Marzena Chojnowska
Teatr Stajnia Pegaza
6 listopada godz. 12:00
Bilety: 40 zł
* * *
Teatr Gdynia Główna zaprasza na spektakl Teatru Stajnia Pegaza:
„Dojrzeć do dzieciństwa”
na podstawie prozy Brunona Schulza
Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Ida Bocian, Jacek Panek, Filip Wójcik
19 listopada 2022 godz. 19:00
Historia Józefa, który „dojrzewa do dzieciństwa” budując własną mitologię z obrazów wczesnych lat dziecięcych, zawieszonych między jawą a snem, tworząc nadświaty, przestrzeń magiczną i wierząc, że wszechmoc marzenia pozwoli kreować świat od nowa, dokonywać nowe jego stworzenie. Są to obrazy dane człowiekowi tylko na wczesnym etapie życia, znikają bądź przeobrażają się w momencie, gdy zaczyna wchodzić on w wiek dojrzały, zawsze jednak pozostają jako wspomnienia.
Zapraszamy do podróży, do tego, co było. Wsiadamy i … jazda!
Schulz do Andrzeja Pleśniewicza w 1936 roku: „ten rodzaj sztuki, jaki leży mi na sercu, jest właśnie regresją, jest powrotnym dzieciństwem. Gdyby można było uwstecznić rozwój, osiągnąć jakąś okrężną drogą powtórnie dzieciństwo, jeszcze raz mieć jego pełnię i bezmiar – to byłoby ziszczeniem «genialnej epoki», czasów mesjaszowych, które nam przez wszystkie mitologie są przyrzeczone i zaprzysiężone. Moim ideałem jest dojrzeć do dzieciństwa”.
Spektakl „Dojrzeć do dzieciństwa” w reżyserii Ewy Ignaczak powstał w ramach projektu „Odyseja Schulzowska 2022”.
Więcej o projekcie:
Teatralna podróż do źródeł
Gdyńskie zakamarki, podwórka i boiska staną się sceną intrygujących spektakli teatralnych według prozy Brunona Schulza. Teatr Gdynia Główna zaprasza do wspólnego odkrywania bogatych sensów i znaczeń prozy pisarza z Drohobycza w ramach projektu teatralnego "Odyseja Schulzowska 2022". Akcja stanowi kontynuację ubiegłorocznych działań, gdzie w ramach"2021: Odysei Lemowskiej" uciekaliśmy od rzeczywistości pandemicznej w futurystyczne wizje przyszłości światów Stanisława Lema, teraz natomiast wracamy do źródeł – do mitologii młodości, sensualnego kontaktu z naturą i rozpoznawania samego siebie w wielowątkowej prozie Brunona Schulza. Widzom zaprezentujemy dwa spektakle –"Dojrzeć do dzieciństwa"w reżyserii Ewy Ignaczak i "Sanatorium" w reżyserii Idy Bocian. Przedstawienia zagramy w ciekawych i nieteatralnych miejscach Gdyni, po to, żeby trafiły do wszystkich zainteresowanych mieszkańców miasta, a nietypowe miejsce prezentacji korespondowało lub kontrastowało z treścią i pobudzało do żywej dyskusji o sztuce.
"Odyseja Schulzowska 2022" wpisuje się w tegoroczne obchody 130-lecia urodzin i 80-lecia śmierci pisarza. Projekt jest finansowany ze środków Miasta Gdyni.
Więcej o twórcach:
Ewa Ignaczak – studiowała na warszawskiej Akademii Teatralnej, założycielka i reżyserka niezależnego Teatru Stajnia Pegaza. Wieloletnia animatorka życia kulturalnego w Trójmieście – laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska za całokształt pracy artystycznej (2001). Autorka projektów: „Teatr a natura”, „Teatr a szaleństwo”, „Teatr Zajechał”, “Zaczynania Teatralne”, „Lekcje Teatralne”, Polska Akademia Teatru Niezależnego na Litwie. Założycielka i od 2003 do 2011 roku dyrektor Sopockiej Sceny Off de BICZ. Reżyserka teatralna kilkudziesięciu spektakli teatralnych, nagradzanych na wielu festiwalach Polsce. Założycielka i Wiceprezes Fundacji „Klinika Kultury”, a także założycielka i Dyrektorka Artystyczna Teatru Gdynia Główna. Kuratorka Artystyczna międzynarodowego unijnego projektu “South Baltic Academy of Independent Theatre – a Tool of Social Change”. W latach 2013-2015 Członkini Gdyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, oceniała także wnioski w konkursie ofert dla Urzędu Miasta w Gdyni. Nagrodzona “Galionem Gdyńskim za rok 2015” w dziedzinie animacji kultury oraz Nagrodą Specjalną Za Animację Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego w roku 2017.
Ida Bocian – aktorka, reżyserka, scenarzystka, animatorka kultury. W roku 2013, wraz z Ewą Ignaczak założyła w Gdyni Teatr Gdynia Główna w Gdyni, którego jest dyrektorem. Nagrodzona w konkursie „Eurotalent” TVP Poznań, w dziedzinie kultury, w 2003 roku. Nominowana do Sztormów Roku 2014 w dziedzinie kultury oraz do Pomorskiej Nagrody Artystycznej 2014. Laureatka Nagrody Artystycznej Prezydenta Gdynia „Galion Gdyński 2015” w dziedzinie animacji kultury.
Jacek Panek:Członek Stowarzyszenia Artystyczno- Społecznego Feeria. Magister Pedagogiki oraz absolwent Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Gdańskim. Ukończył Południowobałtycką Akademię Teatru Niezależnego (BAIT) oraz Akademię Teatru Alternatywnego, realizowaną przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Brał udział w przedsięwzięciach teatralnych i projektach Teatru Gdynia Główna, Teatru Czarny Kwadrat oraz Teatru Znak. W latach 2013-2019 pracował jako instruktor teatralny dla grup dziecięcych, młodzieżowych i dorosłych w Gdańskiej Szkole Artystycznej. W latach 2019- 2020 pracował jako instruktor teatralny w Zakładzie Kulturalnym w Gdańsku. Od 2016 roku współtworzy spektakle Teatru Forum prezentowane w Teatrze Gdynia Główna, Gdańskiej Szkole Artystycznej i Zakładzie Kulturalnym, a także tworzy i realizuje projekty Stowarzyszenia Feeria.
Filip Wójcik — aktor, tancerz. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku, absolwent PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stworzył role aktorskie i taneczne m.in. dla: Krakowskiego Teatru Tańca (Poliamoria, Estra i Andro), Teatru Rozrywki w Chorzowie (Osobowość Zaburzona, Młody Frankenstein), Narodowego Centrum Kultury (Święty), Fabryki Kultury (Pan Tadeusz Muzycznie, Wszystko o Disco), Konsulatu Kultury w Gdyni (Mayday), Teatru Rozbark w Bytomiu (Kanarki), Teatru Małego w Tychach (Woyzeck), Sopockiego Teatru Tańca (Tab. Nowy Początek). Obecnie współpracuje z Teatrem Gdynia Główna.
Dojrzeć do dzieciństwa
Na podstawie prozy Brunona Schulza
Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak
Obsada: Ida Bocian, Jacek Panek, Filip Wójcik
Światło i opracowanie muzyczne: Marzena Chojnowska
Teatr Stajnia Pegaza
19 listopada 2022 godz. 19.00
Kolejny spektakl:
10 grudnia 2022 godz. 19:00
Bilety: 45/40 zł
* * *
Teatr Gdynia Główna zaprasza na najnowszy spektakl w ramach cyklu STACJA BAJEK:
Dlaczego nie lecimy do gwiazd?
w reżyserii Grzegorza Kujawińskiego
obsada: Marta Jaszewska/ Małgorzata Polakowska, Piotr Mahlik, Piotr Rogalski, Filip Wójcik
20 listopada godz. 12:00
Dane pozyskane z rozbitych na Ziemi obcych pojazdów kosmicznych (także tego, który w 1959 roku rozbił się w basenie gdyńskiego portu) pozwalają na stworzenie szybkiego statku kosmicznego i wskazują drogę do planety zamieszkałej przez obcą rasę. Na pokład statku Bocian-1 wchodzą starannie wybrani astronauci – Rosjanin Misza Gagarin, Amerykanka Barbara Armstrong i nasz rodak, Romek Twardowski. Do załogi dołącza też STASIU, czyli Samowystarczalny Towarzysz Astronauty o Sztucznej Inteligencji i Uczuciach. Celem podróży jest dotarcie do obcej planety i nawiązanie kontaktu z jej mieszkańcami. Nie będzie to jednak łatwe, bo podróż w nieznane może być pełna nieprzewidzianych problemów, załoga nie potrafi ze sobą współpracować a bliskie spotkanie trzeciego stopnia wydaje się skomplikowane w stopniu iście kosmicznym.
Spektakl Grzegorza Kujawińskiego zaprosi widzów do interaktywnej i fascynującej podróży gwiezdnej i śledzenie losów charakternych astronautów. Opisana z humorem i pełna przygód oraz nawiązań do popularnych książek i filmów podróż udowodni też, że nawet w pustce międzygwiezdnej nie można zapomnieć o całkiem ludzkich przywarach.
Czy spotkanie z obcą rasą stanie się receptą na takie bolączki? No i jak bardzo obcy są nasi przyjaciele z głębokiego kosmosu?
Przedstawienie „Dlaczego nie lecimy do gwiazd?” Grzegorza Kujawińskiego mimo lokalizacji w głębokiej próżni błyskotliwie i przekonująco skupia się całkowicie ziemskich tematach, zaskakuje też głębokim przesłaniem ekologicznym i społecznym.
Spektakl zrealizowano w hołdzie dla twórczości Georgese’a Mélièsa.
Więcej o twórcach:
Marta Jaszewska – aktorka, pedagog, menadżer kultury. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. A. Sewruka przy Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie oraz Pedagogiki ze specjalnością Menadżer Kultury, UWM Olsztyn. Współpracuje z Gdańskim Towarzystwem Przyjaciół Sztuki, Teatrem Gdynia Główna i Kujawsko-Pomorskim Impresaryjnym Teatrem Muzycznym w Toruniu. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni za rolę w spektaklu "I jakoś to będzie..." (2021). Stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego (2020) oraz Miasta Gdańska (2021).
Piotr Mahlik - aktor, reżyser, scenarzysta, performer, absolwent Gdańskiej Szkoły Artystycznej. Gra w Teatrze Gdynia Główna. Współpracował m.in. z Teatrem Znak z Gdańska, Teatrem Parrabbola z Londynu oraz Konsulatem Kultury w Gdyni. Ostatnio rozpoczął proces twórczy w swojej działalności artystycznej Swobodno pod pseudonimem Pupa, który zapoczątkował najnowszy projekt performatywny Pupa na lokalnej scenie Trójmiasta. Aktualnie pracuje nad autorskim projektem teatralnym "Aokcha" Mariusza Łyszkowskiego z Verstalia Studio.
Piotr Rogalski - aktor, tekściarz, komik, muzyk, animator, absolwent Południowo Bałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. Obecnie związany z Teatrem Gdynia Główna i Bałtyckim Teatrem Różnorodności. Trójmiejskiej widowni znany m.in. ze spektakli: „Dzielny Kapitan Ahab”, „Pomoc Domowa”, „Pan Tadeusz” oraz występów stand-upowych. Na trójmiejskich scenach aktywny od 2014 roku, współpracował z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, Teatrem Korkoro i Teatrem Czarny Kwadrat.
Filip Wójcik — aktor, tancerz. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku, absolwent PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stworzył role aktorskie i taneczne m.in. dla: Krakowskiego Teatru Tańca (Poliamoria, Estra i Andro), Teatru Rozrywki w Chorzowie (Osobowość Zaburzona, Młody Frankenstein), Narodowego Centrum Kultury (Święty), Fabryki Kultury (Pan Tadeusz Muzycznie, Wszystko o Disco), Konsulatu Kultury w Gdyni (Mayday), Teatru Rozbark w Bytomiu (Kanarki), Teatru Małego w Tychach (Woyzeck), Sopockiego Teatru Tańca (Tab. Nowy Początek). Obecnie współpracuje z Teatrem Gdynia Główna.
Grzegorz Kujawiński - absolwent wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi. Przez lata związany z Teatrem Nowym w Łodzi oraz Sopocką Sceną Off de BICZ. Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Gdynia Główna. Na co dzień zajmuje się promocją i działaniami PR. Reżyser spektakli: „Dzielny kapitan Ahab” insp. „Moby Dickiem” Hermana Melville’a, „Zuchwała historia z zakurzonej półki” wg własnego tekstu, „TEOHIPHIP” wg „Podróży 20” z „Dzienników Gwiazdowych” Stanisława Lema oraz „Dlaczego nie lecimy do gwiazd?” na podstawie własnego pomysłu.
Dlaczego nie lecimy do gwiazd?
Scenariusz i reżyseria: Grzegorz Kujawiński
Obsada: Marta Jaszewska/ Małgorzata Polakowska, Piotr Mahlik, Piotr Rogalski, Filip Wójcik
Gościnnie: Adrianna Kucner, Małgorzata Polakowska, Veronika Kolomoitseva (głos),
Piotr Grzelewski (głos), Piotr Serafin, Dorian Zypper, Oliwer Zypper,
Scenografia: Misha Lesner (GRAFIKA), Bartosz Dobrowolski i Grzegorz Kujawiński
Muzyka, video i dźwięk: Maciej Buszman
Światło i kostiumy: Marzena Chojnowska
20 listopada godz. 12:00
Kolejne spektakle:
19 grudnia godz. 12:00
Bilety: 40 zł
Rezerwacja:
tel. 58 351 15 12
kom. 600 306 634; 600 306 632
sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/
Teatr Gdynia Główna
Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia,
Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1)
www.teatrgdyniaglowna.pl
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz