"Po Zespole Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) GDDKiA zarekomendowała wariant W1D. Grafiki wykonane przez realizatora dokumentacji wstępnej Mosty Katowice." - informuje Jakub Ubych, gdyński radny.
O Drodze Czerwonej w ostatnich tygodniach jest bardzo głośno. Wszystko zaczęło się na konferencji prasowej w Rumi 25 lutego br., kiedy to doradca szefa MON Maciej Samsonowicz (PSL) ogłosił, że resort obrony narodowej chce doprowadzić do budowy tej trasy oraz modernizacji Estakady Eugeniusza Kwiatkowskiego.
Potem inicjatywę "przejął" minister Jacek Karnowski (KO). I tak trwa swoista licytacja, kto jest większym orędownikiem Drogi Czerwonej i Estakady Kwiatkowskiego.
Dla Gdynian najważniejsze jest nie to, kto o tych inwestycjach opowiada, a to kiedy wreszcie ruszą prace.
Pojawiły się natomiast wstępne wizualizacje. I jak zauważa radny Ubych nie zaplanowano żadnego konkretnego rozwiązania w kwestii u. Hutniczej.
"To co przygotowano to dokumentacja projektowa w stadium Koncepcji Programowej dla zadania pn.: Projekt budowy Drogi Czerwonej w Gdyni – odcinek 1: węzeł Gdynia Chylonia (z węzłem) – węzeł Kwiatkowskiego II (z węzłem).
GDDKiA jest przed złożeniem dokumentów do decyzji środowiskowej - a samo działanie po uzyskaniu wszelkich materiałów - będzie w formule zaprojektuj i wybuduj. Więc i tak długie miesiące / lata projektowania...
I brak rozwiązania dla ul. Hutniczej - tego bardzo szkoda." - dodaje Jakub Ubych.
* * *
Na posiedzeniu ZOPI zaprezentowano dokumentację projektową sporządzoną na etapie Koncepcji programowej. Jej ocena dokonywana jest z uwzględnieniem kryteriów społecznych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych. Całość odbywa się przy udziale pracowników GDDKiA i biura projektowego.
W oparciu o szczegółowe analizy, na posiedzeniu ZOPI wskazano jako najkorzystniejszy wariant W1D. Wariant ten, uwzględniając przebudowę Obwodnicy Trójmiasta w niezbędnym zakresie, ma długość ponad 5 km. W jego ciągu zaprojektowano trzy węzły drogowe:
Ostateczna decyzja w zakresie wyboru wariantu będzie efektem prac Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Posiedzenie KOPI przeprowadzimy w celu akceptacji dokumentacji. Protokół KOPI stanowić będzie podsumowanie pierwszej części posiedzenia z udziałem interesariuszy zewnętrznych oraz części technicznej, na której omawiane są rozwiązania projektowe.
W protokole KOPI zarekomendowany zostanie wariant przebiegu inwestycji lub wariant rozwiązań technicznych do kolejnych etapów jej przygotowania, w tym m.in. do złożenia wniosku o decyzję środowiskową, co zaplanowaliśmy na I połowę 2026 r. Zostanie ona wydana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku.
Trasa ta zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym drogami ekspresowymi S6 i S7. Nowy, dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu dzisiejszego skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Istniejąca Trasa Kwiatkowskiego ma ograniczenia nośności i nie zapewnia wystarczającego połączenia z portem dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona takich ograniczeń nie będzie miała, poprawi dostępność do portu od strony lądu, a także zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe.
Nowa trasa powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T. Przewidziana została jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana w sumie poprzez pięć węzłów drogowych.
Nie zapominamy również o niechronionych uczestnikach ruchu, dlatego przewidzieliśmy realizację infrastruktury dla pieszych i rowerzystów w postaci kładek oraz tuneli. Inwestycja składać się będzie z trzech odcinków o łącznej długości ok. 9 km.






0 0
niechlujną i niekompetentną wizualizację.
Jak widać, przygotowujący ją zupełnie nie ma pojęcia o fakcie, że to droga w mieście. I że służyć ma przeniesieniu ciężkiego ruchu, ale też komunikacji miasta. I nic nie wiedzą o tym miejscu.
Po co ciężarówki mają wjeżdżać na estakadę? A nie widać, aby coś przygotowano na gruncie.
Dlaczego komunikacja z Hutniczą wymaga objechania całego węzła logistycznego?
Dlaczego nie ma połączenia z Hutniczą skoro nawet na rysunkach widać dostępne pasy?
Dlaczego połączenie z Morską jest tylko od strony obwodnicy? A praktycznie to połączenie nie istnieje.