W Urzędzie Gminy w Żukowie odbyło się spotkanie z sołtysami poświęcone planowaniu zadań w ramach funduszu sołeckiego na 2026 rok.
Wydarzenie otworzyła Burmistrz Gminy Żukowo, Mariola Zmudzińska, która podkreśliła znaczenie realistycznego planowania:
– Zachęcam do planowania zadań w oparciu o rzeczywiste potrzeby i możliwości – mówiła podczas spotkania Burmistrz Mariola Zmudzińska. – Część zadań wymaga więcej czasu lub innego podejścia, dlatego warto uwzględniać zarówno skalę, jak i złożoność działań. Dzięki temu unikniemy rozczarowań i skuteczniej odpowiemy na lokalne wyzwania.
Podczas spotkania przekazano, że formuła funduszu sołeckiego zostaje utrzymana, podobnie jak dodatkowe środki pozostające w gestii sołtysa i rady sołeckiej. Zapowiedziano także organizację zebrań wiejskich, podczas których mieszkańcy będą decydować o sposobie wydatkowania środków.
Szczególne powitanie otrzymał nowy sołtys Lnisk – Grzegorz Bieliński, który po raz pierwszy uczestniczył w takim spotkaniu w nowej roli.
W roku 2026 w Gminie Żukowo zadania będą realizować 23 sołectwa. Całkowita pula środków wynosi 2 988 239,56 zł, a ich podział przedstawia się następująco:
Fundusz sołecki to jedno z ważniejszych narzędzi umożliwiających mieszkańcom gminy (obszar wsi) realny wpływ na rozwój lokalny.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na temat funkcjonowania funduszu sołeckiego oraz dobre praktyki i błędy, których warto unikać.
Każdego roku burmistrz do 31 lipca informuje o wysokości środków przysługujących każdemu sołectwu. Informacja ta trafia do sołtysów, co rozpoczyna lokalną procedurę planowania wydatków na kolejny rok budżetowy.
Kolejny etap to zebranie wiejskie, podczas którego mieszkańcy zgłaszają propozycje zadań i wybierają je w drodze głosowania. Przyjęcie wniosku musi nastąpić w sposób formalny i zgodny z obowiązującymi przepisami – tylko prawomocnie przyjęte wnioski mają szansę na realizację.
Ostateczny wniosek należy złożyć do Burmistrz najpóźniej do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy z FS do dyspozycji sołectwa.
Do najważniejszych działań, które zwiększają skuteczność i zgodność wniosków, należą:
Nie każdy wniosek może zostać przyjęty. Jak wskazuje Najwyższa Izba Kontroli w raporcie z 2023 roku dotyczącym gmin województwa pomorskiego, najczęstsze powody odrzucania wniosków to:
W przypadku wykrycia takich nieprawidłowości, Burmistrz musi odrzucić wniosek w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania.
Aby wniosek został uznany za ważny i mógł być rozpatrzony, musi spełniać następujące warunki:
Fundusz sołecki to szansa na realizację lokalnych potrzeb – od placów zabaw, przez remonty dróg, po działania integrujące społeczność. Jednak kluczem do sukcesu jest rzetelne przygotowanie wniosku, współpraca mieszkańców z sołtysem oraz znajomość przepisów.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz