Ponad 60 km nieużywanej od 20 lat linii kolejowej z Kartuz do Lęborka zostanie wyremontowanych. Zajmie się tym firma Torpol z Poznania. Dzięki tej inwestycji wróci ruch kolejowy przez Sierakowice. Ta inwestycja jest jednym z elementów podpisanego jesienią 2024 r. Paktu Kolejowego dla Pomorza.
Przypomnijmy, że połączenie zostało zlikwidowane z dniem 23 czerwca 2000.
- Przywrócenie linii kolejowej 229 to konieczność wynikająca między innymi z budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo. Chciałbym jednak przypomnieć, że tak zwany Pakt Kolejowy mówił również o przywróceniu połączenia Kościerzyny ze Słupskiem przez Lipusz, Bytów, Korzybie. Mam nadzieję, że władze województwa pomorskiego będą również robić wszystko, by i ta inwestycja doszła do skutku. Kolejną sprawą jest elektryfikacja linii kolejowych przebiegających przez Chojnice. W tej sprawie w 2019 roku ogłoszono Pakt na Rzecz Rozwoju Chojnickiej Kolei. W tej sprawie swój podpis złożyli między innymi ówczesny senator RP Stanisław Lamczyk, wicemarszałek woj. pomorskiego Leszek Bonna, starosta chojnicki Marek Szczepański, wójt gminy Chojnice Zbigniew Szczepański oraz burmistrz miasta Chojnice Arseniusz Finster. I tak minęło 6 lat, a po chojnickich torach nadal jeżdżą pociągi spalinowe, które jak wiemy nie są najlepszej kondycji. Mieszkańcy powiatów tczewskiego, starogardzkiego, chojnickiego, kościerskiego, człuchowskiego i bytowskiego czekają na nowoczesną kolej i koniec wykluczenia. Skoro ogłasza się jakieś pakty, to należy się z tego wywiązywać - podkreśla Krzysztof Sławski, radny województwa pomorskiego.
Do zadań firmy będzie należało zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy-Lębork w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”.
Przypomnijmy. Podpisany jesienią 2024 r. Pakt kolejowy dla Pomorza to przywrócenie ruchu kolejowego na linii z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka. To również modernizacja i zwiększenie przepustowości linii do Helu.
– Na Pomorzu dotrzymujemy danego słowa. Dziś Pakt Kolejowy staje się rzeczywistością – mówi z dumą Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Pomorskie to dziś najbardziej kolejowy region w Polsce! Inwestujemy tam, gdzie kolej może zmienić codzienność mieszkańców – ułatwić dojazdy, pobudzić rozwój i zlikwidować wykluczenie komunikacyjne – dodaje marszałek.
2 lipca 2025 r. Polskie Linie Kolejowe ogłosiły wyniki przetargu na modernizację linii Kartuzy – Lębork.
Ostatni pociąg przejechał tą linią 25 lat temu. Od tego czasu linia zarastała, infrastruktura niszczała a szyny były rozkradane przez łowców złomu. Ten smutny obraz ulegnie jednak zmianie. PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na rewitalizację linii kolejowej 229 z Kartuz do Lęborka.
– To pierwszy duży krok w realizacji naszych wspólnych planów. Dzięki tej inwestycji wróci ruch kolejowy przez Sierakowice, a region zyska nowy impuls rozwojowy, szczególnie w kontekście planowanej budowy elektrowni jądrowej – zaznacza Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ale linia jest ważna nie tylko z „atomowego” punktu widzenia. Dzięki powrotowi kolei mieszkańcy zyskają możliwość szybszego dojazdu np. do Trójmiasta, a cały region nowy impuls rozwojowy. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h., a pełen zakres prac poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej. Inwestycja będzie kosztować ok. 625 mln zł.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz