W środę 16 kwietnia podczas VII sesji Rady Dzielnicy Wielki Kack odbyło się w Szkole Podstawowej nr 20 w Gdyni otwarte spotkanie z udziałem mieszkańców z przedstawicielami władz miasta, Wydziału Inwestycji i ZDiZ.
"Dziękuję przedstawicielom władz miasta I urzędnikom a także obecnym na spotkaniu radnym miejskim, dzielnicowym oraz licznie przybyłym mieszkańcom za udział we wczorajszym spotkaniu. Mimo napiętej chwilami atmosfery dyskusja i wymiana zdań w trudnych jakby nie było sprawach, przebiegła w sposób cywilizowany. Perspektywy nie są obiecujące, doceniam jednak, że wreszcie otwarcie przedstawione realia finansowe gminy związane z możliwościami realizacji inwestycji drogowych na Kaczych Bukach." - oznajmił Piotr Szpajer, przewodniczący Rady Dzielnicy Wielki Kack.
Wszystko wskazuje na to, że mieszkańcy Kaczych Buków poczekają na inwestycje jeszcze kilka lat.
Spotkanie, na które mieszkańcy czekali kilka miesięcy w konsekwencji nie przyniosło żadnych rewelacji. Przedstawiciele władzy jednoznacznie potwierdzili to, o czym mówiło się od dawna - miasto nie ma pieniędzy i Kacze Buki nie mogą liczyć na żadną z oczekiwanych inwestycji. Nowa gdyńska władza nie potrafi uporać się z problemami.
A będą się piętrzyć... Na osiedlu przybywa domów, a drogi są w powijakach. Już raz doszło do zablokowania jednej z ulic, kiedy ciężarówka nie mogła wyjechać uniemożliwiając tym samym mieszkańcom wyjazd.
* * *
W spotkaniu uczestniczyli: wiceprezydent Bartłomiej Austen, Mariusz Bzdęga - dyrektor zarządzający ds. kultury i aktywności mieszkańców (któremu podlegają organizacyjne rady dzielnic i Biuro ds. Dzielnic), Robert Marszałek - doradca Miasta Gdyni ds. drogowych, Michał Felon - dyrektor ZDiZ, Paweł Filar - naczelnik Wydziału Inwestycji, Tomasz Gudewicz z Referatu Uzgodnień Wydziału Inwestycji, radni miejscy: Anna Szpajer, Teresa Bysewska, Małgorzata Wójcik, Łukasz Piesiewicz. Norbert Anisowicz, radni dzielnicy i mieszkańcy, łącznie w spotkanie udział wzięło blisko 60 osób.
Tematem spotkania były trzy znajdujące się na etapie projektowania inwestycje drogowe w Wielkim Kacku.
Na początku przedstawiono informacje w sprawie zadania, które finansowane jest z budżetu inwestycyjnego Rady Dzielnicy w kadencji 2019-2024. Dotyczy ono przebudowy ulicy Starodworcowej - jej równoległego odcinka do ulicy Wielkopolskiej, pomiędzy ul. Radosną a ul. Wesołą.
Za realizację tego zadania odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni. Trwa opracowanie dokumentacji projektowej dla tego zadania, które przewiduje budowę nowej jezdni wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym kanalizacją deszczową, ciągami pieszych, wyniesionymi przejściami dla pieszych i zatokami postojowymi.
W trakcie dyskusji wyjaśniono powody dla których opracowanie dokumentacji projektowej uległo znacznemu wydłużeniu. Pierwotnie wykonawca prac projektowych - Konsorcjum MMM Group Krzysztof Gordziej i MG Invent Mariusz Gruchała, miał je zakończyć do końca kwietnia ubiegłego roku. W międzyczasie termin ten trzykrotnie ulegał przesunięciu poprzez aneksy do umowy. Obecnie zakładany termin przekazania przez wykonawcę uzgodnionej dokumentacji projektowej zamawiającemu określony jest na koniec czerwca tego roku.
Na obecnym etapie trwa doprojektowywanie specjalnej rampy, która z uwagi na konieczność spełnienia wymogów wynikających z zapewnienia standardów dostępności, będzie uwzględniona przy zaprojektowaniu ciągu pieszego pomiędzy północnym odcinkiem ulicy Starodworcowej a skrzyżowaniem ulicy Wielkopolskiej z ul. Starodworcową. Ciąg ten będzie przebiegał obok usytuowanej u zbiegu tego skrzyżowania kapliczki św. Józefa.
Drugim z omówionych w trakcie spotkania zadań jest inwestycja rozbudowy ulicy Nowodworcowej wraz z przebudową parkingu przyszkolnego naprzeciwko SP 20. Proces projektowania tego przedsięwzięcia powinien zakończyć się we wrześniu 2019 roku.
Z uwagi na liczne problemy natury formalnej oraz brak wymaganych uzgodnień z gestorami, a także nieuregulowane kwestie własnościowe terenu, projekt ten utknął w martwym punkcie. Sytuacja ta skutkowała wypowiedzeniem przez projektanta - Progres Krzysztof Dudek z Gdańska, umowy z gminą. Za inwestycję tę odpowiada również Zarząd Dróg i Zieleni.
Obecnie trwają analizy prawne po stronie gminy, które mają odpowiedzieć na pytanie, jakie czynności należy podjąć, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której cały projekt będzie musiał być opracowywany od nowa, co spowoduje konieczność przygotowania nowego postępowania przetargowego na powtórny wybór wykonawcy prac projektowych.
Największe zainteresowanie mieszkańców wzbudził jednak ostatni z poruszonych tematów związany z projektowaniem nowego układu drogowego na Kaczych Bukach. Prace projektowe rozpoczęły się w połowie 2021 roku W ramach zadania zaplanowano budowę wraz z uzbrojeniem przedłużenia ul. Krzemowej do ul. Starochwaszczyńskiej, budowę ul. Starochwaszczyńskiej na odcinku od ul. Krzemowej do ul. Sudeckiej, budowę ul. Sudeckiej na odcinku od ul. Starochwaszczyńskiej do ul. Kacze Buki wraz z pętlą umożliwiającą zawracanie i postój pojazdów transportu zbiorowego, a także budowę ul. Bieszczadzkiej na odcinku od ul. Starochwaszczyńskiej do ul. Kacze Buki oraz budowę ul. Kacze Buki.
Również w tym przypadku proces projektowania uległ znacznemu wydłużeniu. Wykonawca dokumentacji projektowej – firma Nevora Projekt zawarł kilkakrotnie aneks do umowy z zamawiającym – gminą Miasta Gdyni, reprezentowaną przez Wydział Inwestycji UM.
Na chwilę obecną termin przekazania wielobranżowego kompleksowego projektu budowlanego przesunięty został do dnia 30 maja, co z kolei powoduje zmianę daty umownego opracowania i dostarczenia projektów wykonawczych w terminie do dnia 25 lipca br.
W najbardziej optymistycznym scenariuszu uzyskanie decyzji ZRID zakładane jest w listopadzie lub grudniu tego roku. Z kolei termin wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie robót uzależniony jest od zatwierdzenia montażu finansowego przedsięwzięcia. Obecnie gmina nie dysponuję zabezpieczonym budżetem, który byłyby w stanie udźwignąć realizację tego zadania bez jego etapowania. Wstępne koszty inwestycji wraz niezbędnymi wykupami gruntów opiewają bowiem na kwotę około 65 mln zł.
Podczas spotkania wskazano zatem na konieczność podzielenia inwestycji na etapy. Gmina będzie ubiegać się o pozyskanie finansowania zewnętrznego na ten cel w przyszłym roku.
Perspektywa oddalającej się w czasie daty rozpoczęcia prac budowlanych wywołuje u mieszkańców duże zaniepokojenie, które spowodowane jest również faktem, że rozpoczęte niedawno i spodziewane w niedługiej przyszłości kolejne inwestycje deweloperskie na terenie Kaczych Buków, będą generować olbrzymie uciążliwości komunikacyjne dla mieszkańców tej części dzielnicy i wpływać na dalszą degradację nawierzchni tymczasowej infrastruktury drogowej na Kaczych Bukach, nieprzystosowanej do obsługi pojazdów o tak dużym tonażu.
Wiceprezydent Austen na prośbę przewodniczącego Rady Dzielnicy obiecał podjęcie rozmów z deweloperami realizującymi inwestycji mieszkaniowe na Kaczych Bukach i ich wykonawcami w celu określenia możliwości minimalizowania wszelkich uciążliwości dla mieszkańców, wynikających z prowadzenia robót budowlanych.
W trakcie spotkania omówiono również planowany układ drogowy obejmujący zjazd z Obwodnicy Metropolitalnej (Węzeł Chwaszczyno) a także planowany przystanek PKM Osowa Północ.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz