„Idąc dalej za ciosem zapytałem o awaryjność autobusów, sposób wyliczania stawki wozokilometra i średni wiek w każdej z kategorii gdyńskich autobusów. Co do wozokilometra i sposobu jego wyliczania, będę drążył dalej. Ciekawostką jest to, że PKA ewidencjonuje awaryjność tylko i wyłącznie autobusów elektrycznych i to tylko dla wyłączeń powyżej trzech dni.” - mówi Grzegorz Pogorzelski z Nowej Nadziei.
Polityk poprosił w ramach dostępu do informacji publicznej o udostępnienie wyliczeń, na podstawie których ustalane są stawki wozokilometra dla autobusów elektrycznych, z silnikiem diesla oraz trolejbusów (PKA poinformowało, że w zakresie pytań dotyczących trolejbusów nie może udzielić odpowiedzi gdyż nie posiada takowych na swoim stanie i nie zajmuje się ich eksploatacją).
„Stawki za wozokilometr nie są ustalane odrębnie dla autobusów elektrycznych i autobusów z silnikiem Diesla. Stawki za wozokilometr ustalane są przez ZKM Gdyni.” - wynika z odpowiedzi PKA.
- Postanowiłem sprawdzić, czy PKA prowadzi ewidencję awaryjności każdej z kategorii autobusów. Dlatego poprosiłem o udostępnienie danych dotyczących awaryjności z rozbiciem na typy autobusu – dodaje Pogorzelski.
„PKA nie prowadzi ewidencji awaryjności każdej z kategorii autobusów. Prowadzimy ewidencję wyłączeń z eksploatacji autobusów elektrycznych trwających powyżej trzech dni. Przyjmując do wyliczeń wszystkie dni eksploatacji wszystkich autobusów od dnia 08.06.2022 (data wprowadzenia do eksploatacji autobusów elektrycznych w PKA) do wszystkich dni wyłączeń z eksploatacji wszystkich autobusów elektrycznych procent niesprawności wynosi 3.2%.” - padła odpowiedź.
Grzegorz Pogorzelski zapytał również o to, jest średni wiek pozostających w gestii PKA autobusów elektrycznych i autobusów z silnikiem diesla.
„Średni wiek pozostających w gestii PKA autobusów elektrycznych to 3,1 (4) roku a autobusów z silnikiem Diesla to 8,8 (9) lat.” - poinformowała firma komunikacyjna.
Jak widać w taborze gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej tabor jest stosunkowo młody. Wśród mieszkańców coraz częściej pojawiają się wątpliwości w kwestiach organizacji komunikacji miejskiej w Gdyni. Chodzi o skorelowanie kursów różnych linii, by podróż z przesiadkami trwała jak najkrócej. Jest to także związane z awaryjnością autobusów i trolejbusów oraz ich eksploatacją.
„Następne zapytanie skieruję do ZKM Gdynia, co mam nadzieję przedstawi kompleksowy obraz kosztów i warunków eksploatacji autobusów elektrycznych.” - podkreśla Pogorzelski.
* * *
Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej Spółka z o.o. aktualnie dysponuje 77 autobusami marek:
Tu znajdziecie wykaz wszystkich autobusów: pkagdynia.pl/nasz-tabor_13d
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz