Zamknij

Dudziński: budżet realny czy budżet marzeń? Przekonamy się pod koniec roku

19:09, 12.01.2025 Aktualizacja: 19:35, 12.01.2025
Skomentuj fot. M. Mielewski/ ZDIZ Gdynia, archiwum fot. M. Mielewski/ ZDIZ Gdynia, archiwum

Remonty, rozbudowa i nowe inwestycje – gdyńską infrastrukturę drogową czekają w 2025 r. liczne zmiany. Oprócz tworzenia nowych ciągów komunikacyjnych prowadzone będą także prace utrzymaniowe w już istniejących lokalizacjach, a także wykonana zostanie dokumentacja szeregu kolejnych inwestycji.

- Chciałbym wierzyć, że budżet Gdyni na 2025 rok to lista realnych inwestycji i zadań, a nie zestaw pobożnych życzeń, które znalazły się w dokumencie jako marketingowe zagranie, które ma pokazać jak sprawna jest nowa administracja miasta. Pytań jest bardzo wiele, tym bardziej, że okazuje się, iż te "wielkie pieniądze" z KPO to nie do końca i wielkie, i pieniądze, a już na pewno nie na zadania, o których mówiono w kampanii wyborczej. Praktycznie wszystkie gdyńskie dzielnice wymagają zmian, modernizacji dróg, inwestycji w podmioty działające na rzecz mieszkańców. Istotne jest również zapewnienie optymalnych rozwiązań w komunikacji miejskiej. Jednak największą bolączką są gdyńskie drogi. Jak widać dla nowej władzy również problemem nie do przeskoczenia jest węzeł Karwiny i przejazd przez tory linii 202 i 250 na ulicy Puckiej. Już chyba wszyscy gdyńscy kierowcy przekonali się, że wiadukt nad torami linii 201 (portowymi - dop. redakcji) nie rozwiązał problemu korków na Puckiej. Zastanawiam się czy nowa władza w ogóle podejdzie do tego tematu. O kolejce do północnych dzielnic już nawet nie będę wspominał. W budżecie znalazło się wiele potrzebnych inwestycji i jak radny będę na bieżąco monitorował postęp prac. Co zostanie naprawdę zrealizowane, a co spadnie, przekonamy się pod koniec bieżącego roku - mówi Marek Dudziński, radny Gdyni.

Co nas czeka?

W 2025 r. kontynuowane będą prace dokumentacyjne, projektowe lub budowlane w ramach wielu zadań z 2024 r., takich jak:

  • budowa drogi rowerowej w ul. Rolniczej,
  • rozbudowa ul. Unruga,
  • projektowanie i budowa krytej pływalni na Chwarznie-Wiczlinie,
  • budowa ul. Mosiężnej, Magnezjowej i Cynkowej,
  • budowa zbiorników retencyjnych na rzece Kaczej wraz z drogą dojazdową do góry Donas,
  • oświetlenie schodów na Pogórzu łączących ul. Manganową z ul. Porębskiego (ZSP nr 5) (projekt realizowany z Budżetu Obywatelskiego),
  • projektowanie placu Konstytucji i ul. Dworcowej,
  • budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego,
  • budowa ul. kpt. Mamerta Stankiewicza, ul. kpt. Leonida Teligi oraz ciągu pieszo-rowerowego od ul. kpt. Mamerta Stankiewicza do zbiornika retencyjnego „Wiczlino-Szkoła”,
  • budowa ul. Grażyny.

- Bieżący rok to kontynuacja zadań, które rozpoczęliśmy w roku 2024. Kończymy roboty budowlane, na pewno mieszkańców dzielnic północnych ucieszy fakt, że już jesienią powinni przejechać ulicą Unruga, która aktualnie przechodzi metamorfozę. Będzie bezpieczniej dla wszystkich użytkowników od pieszych, rowerzystów po tych podróżujących komunikacją miejską i swoimi autami. Planujemy też wykonanie dokumentacji projektowych i kosztorysowych dla inwestycji, które realizować będziemy w tym i w latach przyszłych – powiedział Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Droga rowerowa na ul. Rolniczej ma łączyć się z przebudowaną w 2024 r. ul. Chwarznieńską (fot. Łukasz Czerwiński, archiwum) Zrealizowane zostaną również liczne nowe inwestycje, do których należą:

  • budowa obwodnicy Witomina,
  • budowa drogi rowerowej w ul. Wielkopolskiej,
  • rozbudowa ul. Wiczlińskiej od stacji gazowej do SP 37,
  • budowa dróg wraz z uzbrojeniem w dzielnicy Kacze Buki (przedłużenie ul. Krzemowej do ul. Starochwaszczyńskiej, budowa ul. Starochwaszczyńskiej na odcinku od ul. Krzemowej do ul. Sudeckiej, budowa ul. Sudeckiej na odcinku od ul. Starochwaszczyńskiej do ul. Kacze Buki wraz z pętlą umożliwiającą zawracanie i postój pojazdów transportu zbiorowego, a także budowa ul. Bieszczadzkiej na odcinku od ul. Starochwaszczyńskiej do ul. Kacze Buki oraz budowa ul. Kacze Buki
  • budowa dróg wraz z uzbrojeniem w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w rejonie ul. Jana Kazimierza (budowa i rozbudowa ul. Skrzetuskiego, Kmicica, Ketlinga, Kurcewiczówny i Billewiczówny),
  • budowa kanalizacji deszczowej w rejonie ul. Płockiej i Sochaczewskiej,
  • budowa wyjścia z peronu SKM Grabówek,
  • budowa buspasa w ul. J. Wiśniewskiego,
  • przebudowa i zmiana organizacji ruchu na wybranych odcinkach ul. Wójta Radtkego, Władysława IV i 3 Maja,
  • przebudowa ul. Śląskiej w zakresie budowy drogi dla rowerów na odcinku od ul. Podjazd do ul. Warszawskiej,
  • budowa skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Kostki-Napierskiego.

- Kacze Buki to jedno z najszybciej rozwijających się osiedli w dzielnicy Wielki Kack. Przygotowujemy się do rozpoczęcia przetargu na roboty budowlane, które pozwolą dostosować infrastrukturę drogową do rosnących potrzeb osiedla. Warto także zwrócić uwagę na powiązanie przebudowy wybranych odcinków ul. Wójta Radtkego, Władysława IV i 3 Maja z postępami przebudowy placu Konstytucji. Postępy w pierwszej z tych inwestycji uzależnione są od postępów w drugiej – wyjaśniał Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Wykonana zostanie także dokumentacja projektowo-kosztorysowa:

  • budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Wiczlińskiej i Chwarznieńskiej,
  • budowy odcinka ul. Sterowej od ul. Żaglowej do ul. Fregatowej,
  • budowy drogi dla rowerów w ul. Zielonej na odcinku od ul. Błękitnej do ul. płk. Dąbka,
  • budowy buspasa i drogi dla rowerów w ul. Hutniczej w Gdyni, od Estakady Kwiatkowskiego do granicy z Rumią, wraz z łącznikiem pieszo-jezdnym ul. Hutniczej z ul. Chylońską wzdłuż Strugi Cisowskiej.

Doświetlenie ciągów pieszych znacząco poprawia ich bezpieczeństwo (fot. Dorota Matejczyk, WI UM Gdyni, archiwum)  Ważnym celem realizowanych inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu pieszym poprzez oświetlenie i doświetlenie:

  • przejścia dla pieszych i oświetlenia ciągu pieszego w dzielnicy Wzgórze Św. Maksymiliana,
  • ciągu pieszego pomiędzy ul. Batalionów Chłopskich i Legionów,
  • ciągu pieszego wzdłuż al. Zwycięstwa od ul. Harcerskiej do Miejskiej Biblioteki Publicznej,
  • parku Zielone Leszczynki,
  • Skate Parku pod Estakadą Kwiatkowskiego.

Oprócz tego w 2025 r. w ramach projektów realizowanych z Budżetu Obywatelskiego planowane są:

  • budowa łącznika pomiędzy chodnikiem ul. Wiczlińskiej do ul. Zbyszka z Bogdańca przy SP 37,
  • dodanie oświetlenia oraz dostosowanie dróg do sprawnego poruszania się osób między ul. bp. Dominika a al. Zwycięstwa,
  • umożliwienie przejścia spacerowego od rejonu placu zabaw Janki Bryla do ul. J. Wawrzyńczyka terenem leśnym.

- Bezpieczeństwo to kluczowa kwestia, którą należy brać pod uwagę przy budowie nowych i modernizacji istniejących ciągów komunikacyjnych. Tylko na przedsięwzięcia związane z oświetleniem ciągów pieszych wydanych zostanie w 2025 r. ponad 800 tys. zł – podkreślał Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Łącznie na realizację inwestycji drogowych w Gdyni w 2025 r. przeznaczonych zostanie ponad 150 mln zł.

Prace realizowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

W 2025 r. ZDiZ w Gdyni zrealizuje wiele remontów dróg oraz prac utrzymaniowych, zarówno ty zaplanowanych wcześniej, jak i tych wynikających z bieżących potrzeb. Część przedsięwzięć stanowić będą projekty z Budżetu Obywatelskiego oraz zadania dofinansowane przez Rady Dzielnic. Do planowanych inwestycji należą:

  • kontynuacja modernizacji przejścia podziemnego pod ul. Morską na przedłużeniu tunelu PKP Gdynia Główna,
  • wymiana dylatacji na Estakadzie Kwiatkowskiego pomiędzy częścią żelbetową i stalową Estakady na obu jezdniach,
  • przebudowa muru oporowego wzdłuż ul. Spawaczy przy posesji ul. Krawiecka 20 (projekt i realizacja),
  • przebudowa północnego odcinka ul. Starodworcowej na odcinku od ul. Radosnej do ul. Wesołej (zadanie finansowane przez Radę Dzielnicy Wielki Kack),
  • remont ul. Dębowej (zadanie częściowo finansowane ze środków Rady Dzielnicy Witomino),
  • kontynuacja prac projektowych remontu kładki Gdyni Stocznia,
  • rozpoczęcie procesu projektowania remontu wiaduktów łukowych na ul. Wiśniewskiego,
  • remont prawej strony chodnika ul. Piotrkowskiej od ul. Łowickiej do ul. Lipnowskiej (zadanie realizowane ze środków Rady Dzielnicy Mały Kack),
  • remont chodników i schodów w dzielnicy (zadanie realizowane ze środków Rady Dzielnicy Oksywie).

* * *

Przypominamy, że gdyński ZDiZ przyjmuje zgłoszenia mieszkańców w sprawie napraw nawierzchni. Każdy może je przekazać przez:

formularz kontaktowy na www.zdiz.gdynia.pl/kontakt,

e-mail: [email protected],

tel.: 58 761 20 00, 58 761 20 01.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: UM Gdyni )

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%