Niespełna kilometrowy fragment toru wodnego do portu w Elblągu nie był wcześniej objęty programem pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Rząd PiS, dla którego droga wodna przez Mierzeję była inwestycją strategiczną nie przewidywał wykonania ostatniego odcinka do elbląskiego portu. Chciał by ten fragment zbudował samorząd elbląski.
- Dokończenie kompleksowej budowy drogi wodnej z Elbląga na Zatokę Gdańską to inwestycja, którą planowano zrealizować przy współpracy z miastem. Decyzję nowego rządu jedynie potwierdzają słuszność decyzji podjętych przez ekipę Prawa i Sprawiedliwości. Przekop Mierzei Wiślanej do inwestycja strategiczna uniezależniająca nas od decyzji władz rosyjskich obwodu królewieckiego. Ruch statków jest coraz większy. W konsekwencji doprowadzi to do systematycznych rejsów, zarówno handlowych, jak i turystycznych. Port w Elblągu ma szansę rozwoju, co pozytywnie wpływa na miasto. Wszystko zależy od tego w jaki sposób Port Elbląg stanie się atrakcyjny dla przewoźników, którzy dysponują mniejszą flotą. Dostosowanie miejsca wpływu do portu pozwoli właśnie na ruch floty handlowej i turystycznej, a to daje miastu wiele możliwości - podkreśla poseł Michał Kowalski.
Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dokumentację budowy toru wodnego do portu w Elblągu - poinformowała PAP rzeczniczka urzędu Magdalena Kierzkowska. To ostatni odcinek drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, której wykonanie zadeklarował rząd.
Po wyborach parlamentarnych, nowy rząd - koalicyjny przekazał, że wykona ostatnie 900 metrów do elbląskiego portu.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka inwestora, czyli Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, w styczniu ub. roku Ministerstwo Infrastruktury zleciło Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Gdyni przygotowanie dokumentacji projektowej, analizy nawigacyjnej oraz wykonanie ekspertyz technicznych. Chodzi o to, by ustalić niezbędne inwestycje, umożliwiające dokończenie toru wodnego i wykorzystanie infrastruktury portu w Elblągu - dodała.
"Jest to etap V budowy. To realizacja robót na odcinku toru wodnego na rzece Elbląg o dł. ok. 1 km, to jest od punktu P2 (zlokalizowanego w miejscu rozwidlenia rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego) do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej). Ten odcinek nie był wcześniej objęty Programem +Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską+"- podkreśliła Magdalena Kierzkowska.
Jak dodała, ostatniego dnia grudnia ub. roku na platformie Urzędu Morskiego w Gdyni opublikowano ogłoszenie o przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku od punktu P1 do punktu Port wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.
Tor wodny ma mieć szerokość 36 m i głębokość 5 m na odcinkach od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do punktu P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) oraz od punktu P2 do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej). Umocnione mają zostać brzegi oraz wybudowana obrotnica o średnicy 160 m na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.
Urząd Morski w Gdyni dodał, że od stycznia 2024 roku prowadzone są prace przy pogłębianiu rzeki Elbląg, realizowane w ramach IV etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Umowa swoim zakresem obejmuje wykonanie kolejnego odcinka toru wodnego o głębokości 5 m. Na odcinku P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) przeprowadzone zostały również badania i oczyszczanie dna z przeszkód ferromagnetycznych (np. złom, elementy żelbetowe, przeszkody wielkogabarytowe, historyczne pozostałości militarne). Kontynuacja prac jest częściowo przewidziana w tym roku.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg - także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. (PAP)
Agnieszka Libudzka (PAP)
ali/ drag/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz