Poseł Michał Kowalski od zaangażował się w pomoc mieszkańcom gminy Luzino, którzy od kilku miesięcy toczą swoistą batalię z PKP w sprawie modernizacji linii kolejowej 202 Gdańsk Główny - Stargard.
- Nie może być tak, że jakakolwiek inwestycja firm państwowych realizowana jest wbrew społeczności lokalnej. Wspieram swoimi działaniami starania wójta i mieszkańców gminy Luzino w walce o budowę bezkolizyjnego przejazdu - mówi poseł Michał Kowalski.
W sprawie Luzina poseł Michał Kowalski wygłosił z mównicy sejmowej oświadczenie:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Gmina Luzino, leżąca w powiecie wejherowskim, od kilku lat jest miejscem, gdzie realizowane są strategiczne inwestycje rządowe i gdzie w sposób znaczący oddziałują one na codzienne życie mieszkańców, ich przyszłość, bezpieczeństwo i możliwość rozwoju. Obecnie przygotowywana jest do realizacji strategiczna inwestycja komunikacyjna związana z przebudową linii kolejowej nr 202 relacji Gdynia - Szczecin. Gmina ta od kilku lat bierze aktywny udział w rozmowach z przedstawicielami PKP PLK, pomagając dobrać optymalne rozwiązania. Niestety, przyjęta do dalszej realizacji niweleta linii nr 202 uniemożliwia według PKP PLK wykonanie wiaduktu w ciągu ulic Ofiar Stutthofu i Wilczka nad ww. linią kolejową.
Mieszkańcy gminy Luzino nie są przeciwnikami modernizacji linii kolejowej, gdyż sami będą beneficjentami tej realizacji dzięki zwiększonej częstotliwości kursowania pociągów i skrócony czas przejazdu. W tym miejscu w imieniu władz gminy i jej mieszkańców zwracam się do pana ministra o pomoc, tak aby rządowa inwestycja nie pominęła interesów lokalnej społeczności i aby w jej ramach przyjęto takie rozwiązania, które zapewnią sprawność, efektywność i bezpieczeństwo połączenia kolejowego na linii nr 202, jednocześnie nie pozwalając na komunikacyjne rozdzielenie miejscowości Luzino na dwie części, co doprowadziłoby do nieodwracalnych, daleko idących negatywnych skutków społecznych i rozwojowych dla gminy.
* * *
Gmina Luzino od kilku lat jest miejscem, gdzie realizowane są strategiczne inwestycje rządowe i gdzie te inwestycje w sposób znaczący oddziaływują na codzienne życie mieszkańców, ich przyszłość, bezpieczeństwo i możliwości rozwoju.
Niedawno zakończona inwestycja związana z budową drogi ekspresowej S6 Trasy Kaszubskiej poprawiła znacząco skomunikowanie Gminy Luzino z Aglomeracją Trójmiejską, skracając znacznie czas dojazdu do niej, ale jednocześnie w trakcie jej realizacji doprowadzono do degradacji głównej arterii przebiegającej przez Luzino, a zwiększona atrakcyjność komunikacyjna przełożyła się na wzrost natężenia ruchu w centrum i zwiększone kolejki pojazdów na przejeździe kolejowym. Zwiększył się ruch turystyczny w kierunku morza, w zakresie dostaw do budowy elektrowni jądrowej, a w niedługim czasie do terenów realizowanych inwestycji wiatrowych, bowiem przez całą długość Gminy (z północy na południe) będzie realizowana inwestycja dotycząca budowy dwóch linii 400KV i jednej linii 1 IOKV.
Obecnie jest przygotowywana do realizacji druga strategiczna inwestycja komunikacyjna na terenie Gminy Luzino (w miejscowości Luzino) związana z przebudową linii kolejowej nr 202 z Gdyni do Szczecina. Gmina od kilku lat bierze aktywny udział w rozmowach z przedstawicielami PKP PLK, pomagając dobrać optymalne rozwiązania m.in. w zakresie odwodnienia inwestycji oraz sprawnie uzgadniając inne rozwiązania projektowe dotyczące przebudowy ww. linii.
Niestety, przyjęta do dalszej realizacji niweleta linii nr 202 uniemożliwia wg PKP PLK wykonanie wiaduktu w ciągu ulic Ofiar Stutthofu i Wilczka nad ww. linią kolejową. Mając na uwadze powyższe Gmina zleciła opracowanie alternatywnej niwelety linii kolejowej nr 202, która umożliwiłaby wykonanie wiaduktu, ale PKP PLK odrzuciły ją jako nieefektywną ekonomicznie oraz potencjalnie zagrażającą utracie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji.
Zarówno władze, jak i mieszkańcy Luzina są świadomi tego, że sytuacja, w której na całym odcinku przebudowywanej linii nr 202 pozostanie jeden kolizyjny przejazd drogowy jest nie do utrzymania w perspektywie doposażenia linii kolejowej nr 202 w urządzenia ERMTS umożliwiające ruch pociągów z prędkością 200 km/h. Przejazd kolejowo-drogowy w centrum Luzina zostanie nieuchronnie zamknięty, bądź to z powodów efektywności przewozów kolejowych, bądź po wystąpieniu prawdopodobnego, katastrofalnego w skutkach wypadku drogowo-kolejowego.
Mieszkańcy Gminy Luzino nie są przeciwnikami modernizacji linii kolejowej nr 202, gdyż sami będą beneficjentami jej realizacji poprzez zwiększoną częstotliwość kursowania pociągów i skrócony czas przejazdu.
Jednak propozycja PKP PLK budowy nowego przejazdu nad koleją w miejscu określonym w Miejscowym Planie Zagospodarowania i Przestrzennego obarczyłaby Gminę, a tym samym jej mieszkańców, inwestycją o kosztach rzędu 50-60 mln zł związaną z budową obwodnicy Luzina przy budżecie Gminy rzędu 100 mln zł rocznie.
W tym miejscu, w imieniu władz Gminy i jej mieszkańców zwracam się do Państwa Parlamentarzystów o pomoc, w tym, aby rządowa inwestycyjna strategiczna nie pominęła interesów lokalnej społeczności przez teren, której przebiega i aby w jej ramach przyjęto takie rozwiązania, które zarówno zapewniq sprawność, efektywność i bezpieczeństwo połączenia kolejowego w ciągu linii nr 202, jednocześnie nie pozwalając na komunikacyjne rozdzielenie m. Luzino na dwie części (w centralnym jej punkcie), co doprowadziłoby do nieodwracalnych, daleko idących negatywnych skutków społecznych i rozwojowych dla Gminy.
Takim rozwiązaniem byłoby wybudowanie przez PKP PLK nie tylko wiaduktu nad linią nr 202 w ww. lokalizacji, ale również sfinansowanie przy najmniej znaczącej części pierwszego etapu inwestycji związanej z budową obwodnicy Luzina.
Ponadto PKP PLK po przeprowadzeniu analiz ruchowych niespodziewanie (w lipcu 2024r.) poinformowało Gminę iż w centrum Luzina zamierza wprowadzić 4 tor na linii nr 202, co spowoduje znaczącą ingerencję w zaprojektowany już węzeł integracyjny, na który Gmina otrzymała dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w wysokości 10,4 mln zł. W sąsiednim Strzebielinie Morskim występują rozległe obszary będące w posiadaniu PKP i Skarbu Państwa, które mogą służyć inwestycji budowy 4 toru kolejowego oraz zapewnieniu mijanek dla pociągów pasażerskich i towarowych bez ingerencji w węzeł integracyjny oraz istniejącą zabudowę, a tym samym skrócić czas oczekiwania pojazdów przed przejazdem kolejowym. Gmina w tej sprawie już zwracała się do PKP PLK, ale otrzymała enigmatyczną i nieprzekonywującą odpowiedź stwierdzającą, że decyzję podjęto na szczeblu krajowym w oparciu o wyliczenia ruchu i decyzja ta jest ostateczna. Trudno przyjąć do wiadomości, że przy tak niewielkich odległościach pomiędzy Strzebielinem Morskim a Luzinem (niecałe 4 km) przeniesienie 4 toru i mijanek jest niemożliwe, szczególnie wobec wyższych kosztów związanych ze zmianą projektu węzła integracyjnego i potencjalnymi wyburzeniami w obszarze zabudowanym miejscowości Luzino.
Należy nadmienić, iż Gmina liczy ponad 17,5 tys. mieszkańców, a sama miejscowość Luzino — około 8 tys. mieszkańców. Średnio ze stacji kolejowej korzysta 2,5 tys. pasażerów na dobę, co daje rocznie około 800 tys. pasażerów. Konieczna staje się budowa węzła integracyjnego, w tym miejsc parkingowych na ponad 100 samochodów osobowych (w tym dla osób niepełnosprawnych), 70 rowerów oraz zatok autobusowych dla komunikacji publicznej. Zrealizowanie tej inwestycji przyczyni się do poprawy warunków korzystania przez pasażerów z kolei. Tymczasem w miejscowości Luzino planuje się budowę 4 toru, który znacznie uszczupli zakres realizacji tej inwestycji.
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło program budowy 100 parkingów przy dworcach kolejowych, w celu ułatwienia podróżnym korzystanie z kolei. Jak wskazuje Minister Infrastruktury, aby pasażerowie chcieli się przesiąść z samochodów na kolej muszą mieć zapewnione nie tylko wygodne warunki podróży pociągiem, gęstą sieć połączeń, punktualne odjazdy i przyjazdy, ale także odpowiednią infrastrukturę przy dworcach. Muszą mieć możliwość pozostawienia swojego auta i komfortowe warunki oczekiwania na pociąg. Pytanie — jak się to ma do miejscowości Luzino, która co prawda nie jest miastem, ale wsią liczącą około 8 tys. mieszkańców.
Szereg działań przeprowadzonych przez władze Gminy Luzino oraz jej mieszkańców nie spowodowały oczekiwanych reakcji ze strony PKP PLK. W tej sytuacji zwracamy się do Państwa, jako reprezentantów lokalnej społeczności o podjęcie działań zmierzających do doprowadzenia do poważnego i merytorycznego rozważenia argumentów i postulatów władz i mieszkańców Gminy, aby przyjęte i wdrożone rozwiązania były optymalne nie tylko z punktu widzenia centralnego, ale również lokalnego.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz