Zamknij

Terechów: Wyczechy wnioskują o kontrolę jakości dostarczanej wody pitnej

07:14, 21.11.2024 Mariusz Sieraczkiewicz/foto google.maps Aktualizacja: 07:23, 21.11.2024
Skomentuj foto google.maps foto google.maps

O czarneńskich wodociągach źle mówi się od lat. Firma jakby zatrzymała się w latach '90 XX wieku. Pękające rury, brudna woda, niewydolna (w konsekwencji zamknięta) oczyszczalnia ścieków w Wyczechach, nieczystości zrzucane na łąki (m.in. w Grabowcu), niedoinwestowane urządzenia, przelewające się kadzie ze ściekami w Oczyszczalni w Czarnem, lura w kranach (m.in. na Zatorzu)... to obraz wodociągów i kanalizacji gminy Czarne.

- Mówiąc o PWK, że jest źle, to nic nie powiedzieć. Wszyscy pamiętamy smród w Grabowcu. Na co dzień doświadczamy permanentnych awarii sieci wodociągowej. O kierownictwie firmy nawet nie chcę wspominać. Zabrudzenie wody pitnej jest problemem od lat. Mam wrażenie, że nikt już tego nie kontroluje, że firma zatraciła możliwość jakiejkolwiek modernizacji. Zresztą w budżecie gminy nie ma na to pieniędzy. Burmistrz nie pozyskuje odpowiednich sum, które pozwoliłyby na jakiekolwiek działania. Praktycznie wszyscy narzekamy na stan wody. Do tego dochodzi arogancja kierownictwa PWK. O czym w swoim piśmie informuje Joanna Smolińska, Prezes Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Nadzieja” w Wyczechach. Dlatego jako radni przeprowadzimy kontrolę – informuje Jerzy Terechów, radny gminy Czarne.

Zabrocki brudną wodę pił...

Jak okazuje się, nie wystarczyło, że burmistrz Piotr Zabrocki wypił brudną wodę z Zatorza podczas spotkania wyborczego. Wypił i sprawę zamiótł pod dywan. Nic bowiem nie zmieniło się. Za to pojawiają się kolejne problemy z wodociągami i kanalizacją. I będzie ich przybywać...

Budka z serduszkiem?

- Może będzie musieli wrócić do studni i ustępów przy domowych. Tylko co na to Sanepid i inne służby? - dodaje Terechów.

Arogancja PWK

„Działanie PWK należy również uznać za sprzeczne z dobrymi obyczajami. PWK, mimo świadomości, że dostarczana przez niego woda nie spełnia norm jakościowych, wykorzystuje pozycję monopolisty, pobierając od odbiorców opłatę w wysokości jak za wodę dobrej jakości.

Wszystkie dotychczas znane nam działania i zaniechania PWK w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi spowodowały utratę zaufania publicznego do PWK. Działania PWK, w naszej ocenie, nie gwarantują należytej ochrony jakości wody ujmowanej i podawanej do sieci wodociągowej przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Wśród mieszkańców Wyczech istnieją uzasadnione obawy o życie i zdrowie.

W związku z powyższym oraz brakiem sprawowania należytego nadzoru nad PWK, któremu powierzono zarządzanie gminnymi ujęciami wody w zakresie prawidłowego wypełniania obowiązków i zadań związanych z ujmowaniem i dostarczaniem wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, wniosek o przeprowadzenie kontroli doraźnej i rewizję działalności PWK w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę uznajemy za zasadny.”

- podsumowują swoje pismo przedstawiciele SM „Nadzieja” w Wyczechach.

* * *

A całe pismo brzmi następująco:

Spółdzielnia Mieszkaniowa „Nadzieja" w Wyczechach jako odbiorca wody, w imieniu Mieszkańców miejscowości Wyczechy w gminie Czarne, zwraca się z wnioskiem o niezwłoczne przeprowadzenie kontroli doraźnej w zakresie sposobu realizacji zadań własnych gminy Czarne powierzonych Przedsiębiorstwu Wodno-Kanalizacyjnemu sp. z o.o. w Czarnem dotyczących zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi na terenie miejscowości Wyczechy.

Uzasadnienie

Przedsiębiorstwo Wodno-Kanalizacyjne sp. z o.o. w Czarnem (zwane dalej PWK) realizuje na terenie miejscowości Wyczechy zadania własne gminy Czarne w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi (działalność polegająca na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody). Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 07.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t j. Dz.U. z 2017 r. poz. 328 z późn. zm.) „ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków".

Wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, w tym wymagania bakteriologiczne, fizykochemiczne oraz organoleptyczne, określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 07.12.2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz.U. z 2017 r. poz. 2294). Zgodnie z Rozporządzeniem woda jest bezpieczna dla zdrowia (zdatna do użycia), jeżeli jest wolna od mikroorganizmów chorobotwórczych i pasożytów w liczbie stanowiącej potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, wszelkich substancji w stężeniach stanowiących potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego oraz nie wykazuje agresywnych właściwości korozyjnych i spełnia podstawowe wymagania mikrobiologiczne i chemiczne określone w części A i B załącznika nr 1 do Rozporządzenia. Jakość wody (zgodnie z § 5 Rozporządzenia) podlega stałemu monitoringowi, który obejmuje wyniki badań jakości wody uzyskane w ramach:

— wewnętrznej kontroli jakości wody, do przeprowadzania której zobowiązane jest PWK zgodnie z art. 5 ust. la cytowanej wyżej ustawy (ustawowy zapis znajduje potwierdzenie w § 4 ust. 1 Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Czarne - załącznik do uchwały Nr 0007.25.2019 Rady Miejskiej w Czarnem z dnia 26.03.2019 r.),

— prowadzonego przez organy PIS (Powiatowy Inspektor Sanitarny – dop. redakcji) nadzoru nad jakością wody (o którym mowa w art. 12 ust. 1 cyt. wyżej ustawy).

Wewnętrzna kontrola jakości wody, o której mowa w art. 5 ust. la cyt. wyżej ustawy, obejmuje m.in.:

1) wykonywanie badań jakości wody w urządzeniach wodociągowych:

— w zakresie dotyczącym co najmniej wymagań i parametrów objętych monitoringiem określonym w załączniku nr 2 do Rozporządzenia,

— z częstotliwością nie mniejszą nit określona w załączniku nr 3 do Rozporządzenia,

— każdorazowo po wystąpieniu okoliczności mogących spowodować zmianę jakości wody, szczególnie jej pogorszenie, w szczególności awarii sieci wodociągowej, awarii systemu uzdatniania wody, wymiany sieci wodociągowej,

2) niezwłoczne informowanie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czluchowie (PPIS) oraz Burmistrza Czarnego o pogorszeniu się jakości wody w przypadku przekroczenia wartości parametrycznych określonych w załącznikach nr 1 i 4 do Rozporządzenia,

3) pobieranie próbek wody do badań jakości wody z urządzeń wodociągowych, w miejscach pozwalających na ocenę jakości dostarczanej wody, a gdy woda jest poddawana procesowi uzdatniania — w miejscach pozwalających na ocenę skuteczności procesu uzdatniania,

4) ustalanie harmonogramu pobierania próbek wody do badań jakości wody, zgodnie z częstotliwością, o której mowa w załączniku nr 3 do Rozporządzenia, w uzgodnieniu z PPIS, tak aby terminy prowadzonych badań były równomiernie rozłożone w czasie,

5) wykonywanie lub wskazanie przez PWK punktów reprezentatywnych dla danego wodociągu i służących do pobierania próbek wody,

6) przechowywanie sprawozdań z badań jakości wody przez okres co najmniej 5 lat od dnia ich wykonania.

Zgodnie z § 4 ust. 2 Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Czarne (załącznik do uchwały Nr 0007.25.2019 Rady Miejskiej w Czarnem z dnia 26.03.2019 r.), PWK „jest obowiązane do regularnego informowania Burmistrza Gminy Czarne o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, nie rzadziej niż raz na kwartał". Ponadto PWK zapewnia prawidłową eksploatację urządzeń wodociągowych, w tym dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw oraz zapewnia niezawodne działanie przyłączy wodociągowych, o ile znajdują się w jego posiadaniu na podstawie tytułu prawnego (§ 5 ust. 1 i 2 Regulaminu).

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody został określony w § 25 Regulaminu. Zgodnie z nim PWK ma obowiązek informowania odbiorców usług o:

— planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody,

— stopniu przewidywanego obniżenia jakości wody,

w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na dwa dni przed planowanym terminem. W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin, PWK udostępnia zastępczy punkt poboru wody i informuje odbiorców o możliwości korzystania z tego punktu. W nagłych przypadkach niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów jakościowych dostarczanej wody, PWK informuje niezwłocznie odbiorców o rodzaju zakłóceń i przewidywanym czasie ich trwania.

Celem prowadzonej kontroli sanitarnej (w tym wewnętrznej) zaopatrzenia ludności w wodę jest zapewnienie odbiorcom wody bezpiecznej pod względem zdrowotnym, zapobieganie epidemiom wodnym i ogniskom chorób zakaźnych przenoszonych przez wodę, a także zapobieganie zatruciom i innym skutkom mogącym nastąpić w następstwie zanieczyszczenia wody substancjami chemicznymi.

W dniu 20.09.2024 roku, decyzją nr SHK.9022.946.2024.AM.2 z dnia 20.09.2024 r., Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Człuchowie (PPIS), po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z badań próbki wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi SB/113300/09/2024 z dnia 19.09.2024 r. pobranej z wodociągu Wyczechy, stwierdził brak przydatności wody do spożycia oraz do wykorzystania do celów gospodarczych, a jedynie do celów sanitarnych, z wodociągu Wyczechy ze względu na wystąpienie zanieczyszczenia mikrobiologicznego — tj. ponadnormatywną liczbę bakterii grupy coli, enterokoków kałowych, Escherichia coli, przy jednoczesnym przekroczeniu parametru mętność.

Zgodnie z wydanymi zaleceniami PPIS (komunikat nr 2/2024/SHK z dnia 20.09.2024 r.) woda z kranów:

— nie mogła być spożywana,

— nie mogła być używana do mycia owoców, warzyw, naczyń kuchennych ani używana do przygotowywania posiłków,

— woda Me nadawała się do mycia zębów, przemywania otwartych zranień,

— mogła być wykorzystywana jedynie do spłukiwania sanitariatów.

Zarządca wodociągu Wyczechy — PWK zostało zobowiązane do podjęcia działań naprawczych celem doprowadzenia jakości wody do obowiązujących wymagań. Woda została dopuszczona przez PPIS do spożycia przez ludzi dopiero w dniu 07.10.2024 r., a więc po upływie 17 dni od stwierdzenia skażenia mikrobiologicznego.

Mieszkańcy Wyczech zostali powiadomieni przez PWK i Burmistrza Czarnego o stwierdzeniu braku przydatności wody do spożycia, z jednoczesnym wskazaniem możliwości jej wykorzystania do innych celów niż do spożycia, przez zamieszczenie komunikatów w dniu 20.09.2024 r. wyłącznie w formie elektronicznej (media społecznościowe UMiG Czarne, bip.czame.pl, pwkczarne.mojbip.pl). Taki sposób rozpowszechnienia komunikatów uniemożliwił bezzwłoczne zapoznanie się z nim większości mieszkańców Wyczech, zwłaszcza ludzi starszych, nieaktywnych cyfrowo. Sposób komunikacji uległ jednorazowej poprawie po interwencji m.in. ze strony przedstawicieli Spółdzielni Mieszkaniowej w Wyczechach. Pierwsza, pisemna informacja o skażeniu wody, zagrożeniach z nim związanych i podjętych działaniach naprawczych została rozpowszechniona przez PWK na terenie miejscowości Wyczechy (publicznie dostępne tablice ogłoszeń) dopiero w dniu 02.10.2024 r.!

Kryzysowa, niedopuszczalna sytuacja związana ze skażeniem wody w Wyczechach wskazała na liczne zaniedbania oraz niedostateczny nadzór (albo jego brak) nad jakością i niezawodnością dostarczania wody w wodociągu Wyczechy przez PWK, w tym m.in.:

1) brak modernizacji sieci wodociągowej i planów jej modernizacji w najbliższym czasie;

— częsta awaryjność sieci wodociągowej powodująca przerwy w dostawach wody i długotrwałe pogorszenie jakości dostarczanej wody,

— woda jest długotrwale, systematycznie poddawana dezynfekcji podchlorynem sodu, co jest problematyczne zdrowotnie i wyjątkowo uciążliwe dla mieszkańców (nieprzyjemny zapach, smak, kolor); w bieżącym roku sieć była chlorowana co najmniej kilkanaście razy, a w samym okresie od października do listopada 2024 r. z częstotliwością cotygodniową, przed weekendami; z uwagi na intensywność zapachu chloru w wodzie w kranach istnieje podejrzenie o stosowaniu chloru w ilościach przekraczających dopuszczalne wartości;

2) brak odpowiedniego nadzoru i bieżącej, systematycznej kontroli nad urządzeniami sieci wodociągowej — liczne awarie sieci (w tym prawdopodobne, bieżące wyłączenie z eksploatacji jednego z uszkodzonych zbiorników hydroforowych); PWK dopuściła do sytuacji, w której doszło do długotrwałego skażenia wody;

3) braki dokumentacyjne w zakresie komponentów sieci wodociągowej i ich stanu sanitarno-technicznego - problem został zasygnalizowany przez Prezesa PWK w trakcie zebrania wiejskiego z mieszkańcami Wyczech, zorganizowanego na wniosek mieszkańców, w dniu 03.10.2024 r.;

4) brak realizacji obowiązków informacyjnych przez PWK wobec odbiorców wody -mieszkańcy Wyczech nie byli i nadal nie są informowani przez PWK o wszystkich podejmowanych oraz planowanych działaniach naprawczych, mających na celu zapewnienie należytej jakości dostarczanej wody wraz ze wskazaniem terminu ich zakończenia; komunikaty nie są zamieszczane również na stronie internetowej PWK (pwkczarne.mojbip.p1; w 2024 roku pierwszą odnotowaną wzmianką o problemie z jakością wody — planowanej dezynfekcji wodociągu w Wyczechach — jest odpowiedź PWK na interwencję mieszkańców opublikowaną w mediach społecznościowych w dniu 28.08.2024 r.);

5) ignorowanie przez PWK sygnałów lub zgłoszeń dotyczących pogorszenia jakości wody od mieszkańców — pogorszenie jakości wody nie jest przejściowe, a. zgłoszenia nie są rejestrowane; problem z jakością wody był też sygnalizowany na sesji Rady Miejskiej w miesiącu lipcu 2024 r. (Franciszek Rolniczak),

6) brak sformalizowanej procedury postępowania na wypadek pogorszenia się jakości wody, w tym planów awaryjnych i planu ciągłości działania na wypadek zanieczyszczenia/skażenia wody — kryzysowa sytuacja związana ze skażeniem wody w Wyczechach obnażyła wszystkie błędy organizacyjne i komunikacyjne w zakresie zarządzania kryzysowego,

7) niedostateczna wewnętrzna kontrola jakości wody przez PWK - brak zwiększenia częstotliwości badań jakości wody w wodociągu w związku z licznymi zgłoszeniami mieszkańców dotyczącymi pogorszenia jakości wody, awariami sieci itp.; na spotkaniu z mieszkańcami Wyczech w dniu 03.10.2024 r. Prezes PWK poinformował mieszkańców o prowadzeniu systematycznych, raz w miesiącu, badań jakości wody w wodociągu, na dowód czego zobowiązał się do niezwłocznego dostarczenia do Spółdzielni sprawozdań z badań jakości wody za miesiąc lipiec, sierpień i wrzesień 2024 r. — po dodatkowym wezwaniu, PWK przekazało do Spółdzielni sprawozdana z badania jakości wody jedynie za miesiąc wrzesień 2024 r. (w tym z badań próbki skażonej z dnia 19.09.2024 r.), informując, że badania jakości wody są przeprowadzane przez PWK tylko dwa razy w roku.

Nie bez znaczenia, w kontekście dostaw wody, jest również stosowanie przez PWK nieuczciwej ceny za dostawę wody o obniżonej jakości (pogorszenie jakości wody nie występuje sporadycznie i nie jest związane ze stanem instalacji wewnętrznych u odbiorców końcowych), z powodu niespełniania przez nią wymagań określonych w Rozporządzeniu. Niewątpliwie stanowi to naruszenie publicznoprawnego interesów konsumentów i może być przedmiotem zainteresowania UOKiK. Pobieranie przez PWK od odbiorców wody w okresach, kiedy jakość wody nie jest zgodna z Rozporządzeniem i umową (a są to długotrwałe okresy), ceny ustalonej za wodę dobrej jakości łamie zasadę ekwiwalentności świadczeń i oznacza, że pobierana cena za wodę ma charakter ceny nieuczciwej (cena w taryfie dotyczy wody „o należytej jakości"). Odbiorca usług powinien zatem z tego tytułu płacić PWK obniżoną cenę.

Zwróciliśmy się w związku z tym do PWK, w miesiącu październiku 2024 r., z pisemnym wnioskiem o zastosowanie bonifikaty z tytułu dostaw pogorszonej jakości wody - niestety nie otrzymaliśmy dotąd odpowiedzi. Inicjatywa obniżenia ceny wody ze względu na długotrwałe obniżenie jakości wody powinna spoczywać na PWK, a nie na odbiorcach. Skutkami działań PWK są dotknięci wszyscy aktualni oraz potencjalni odbiorcy usług PWK.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz/foto google.maps)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%