Zamknij

Poseł Michał Kowalski w sprawie modernizacji linii kolejowej 202 w Luzinie skierował interpelacje do ministra infrastruktury

05:30, 30.10.2024 Aktualizacja: 20:10, 30.10.2024
Skomentuj

Mieszkańcy Luzina (pow. wejherowski) mają poważny problem związany z modernizacją linii kolejowej 202. W tej sprawie w ramach przygotowań do podjęcia prac trwają konsultacje i rozmowy z przedstawicielami PKP PLK.

Poseł Michał Kowalski również uczestniczył w ostatnim spotkaniu, w czasie którego próbowano wypracować wspólne stanowisko i znaleźć najlepsze rozwiązanie inwestycyjne. By wesprzeć mieszkańców Luzina parlamentarzysta skierował interpelację do ministra infrastruktury.

Interpelacja posła Michała Kowalskiego

Panie Ministrze,

zwracam się z pilnym zapytaniem dlaczego Ministerstwo Infrastruktury w tym w szczególności PKP PLK SA, które Panu bezpośrednio podlega, ignorują od lat wolę przygniatającej większości mieszkańców Gminy Luzino (a jest ich ponad 18 tyś) dotyczącą planowanej modernizacji linii kolejowej nr 202 w tym przejazdu kolejowego w centrum w.w miejscowości w taki sposób, aby dokonano obniżenia torowiska, co byłoby idealnym i nowoczesnym rozwiązaniem komunikacyjnym zarówno dla ruchu kolejowego jak i drogowego w tej bardzo szybko rozwijającej się miejscowości leżącej na trasie między nowoczesną Trasa Kaszubską S6 a planowaną budową elektrowni jądrowej w sąsiedniej Gminie Choczewo? 

Poniżej przedstawiam bardzo istotne argumenty do analizy Pana Ministra oraz jego zespołu, które pomogą Panu Ministrowi poznać istotę problemu, jakże ważnego dla mieszkańców Ziemi Luzińskiej.  

pkt. 1. Luzino ma stacje kolejową o tyle nietypową, gdyż znajduje się ona w samym centrum miejscowości. Jest to oczywiście dużą zaletą dla korzystających podróżnych albowiem przeważnie dworce leżą na brzegach miejscowości w tym nawet miast powiatowych jak np pobliskich Kartuzach, Kościerzynie czy Chojnicach a nawet pomiędzy miejscowościami. 

Pkt. 2. Zakładana przez PKP PLK SA budowa przejazdu dwupoziomowego spowoduje wyburzenia budynków w centrum miejscowości, gdyż wzniesienie drogi musiałoby się zaczynać i kończyć od skrzyżowania z ul. Młyńską do skrzyżowania z ul. Lipową, co spowoduje konieczne wyburzenia.  

Pkt. 3. Natomiast oczekiwana przez mieszkańców budowa przejazdu dwupoziomowego przy jednoczesnym obniżeniu torowiska o ok 4-5m sprawiłoby, że zaczynałoby się i kończyło od ul. Bankowej do ul. Spółdzielców. W ten sposób zaoszczędziłoby to wyburzania budynków prywatnych a ewentualne wyburzanie ograniczyłoby się jedynie do budynków kolejowych, które i tak są w planie do usunięcia. 

Pkt. 4. Obniżenie stacji miałoby też plusy dla kolei, gdyż bez takiego obniżenia i wypoziomowania a jedynie wydłużenie jej w stronę Strzebielina spowoduje, że długi i ciężki pociąg towarowy stojąc w kierunku Gdańska na większości wzniesienia i do tego w łuku będzie miał problem z ruszaniem. Obecnie nie można takich pociągów zatrzymywać w Luzinie pod semaforem wjazdowym gdyż właśnie przez wzniesienia z obu stron grozi to niemożliwością ruszenia bądź zerwaniem składu.  

Pkt. 5. Obniżenie torowiska z wypoziomowaniem rozwiązałoby ten problem tym bardziej że wg badań kolei obniżenie o 4m musiałoby poziomo zaczynać się od przejazdu 500m od strony Gdańska i 1000m w stronę Strzebielina. To byłoby idealnie aby zachować tory stacyjne w poziomie.  

Pkt. 6. Takie obniżenie rozwiązałoby też problem zaniżonej sieci trakcyjnej pod istniejącym już wiaduktem z ul. Strzebielińską, gdyż do takich zakładanych prędkości sieć trakcyjna musi być równa a obniżenie, które prowadziłoby jeszcze aż za ten wiadukt rozwiązałoby ten problem.  

Pkt. 7. W.w rozwiązanie spowoduje brak konieczności instalacji drogich pomp odwadniających, gdyż odpływ byłby realizowany siłą grawitacji w kierunku rzeki Bolszewki bez zasilania energią.

Pkt. 8. Obniżenie stacji również wycisza hałas co nie będzie wymagało ewentualnej budowy ekranów akustycznych. 

pkt. 9. Jeśli całkowicie zlikwiduje się przejazd (a taka informacja, w zasadzie ultimatum została przekazana mieszkańcom Gminy) to autobusy będą szerokim łukiem omijać centrum z dala też od dworca. Dlatego też na wiadukcie oprócz drogi, chodnika i ścieżki rowerowej powinny z obu stron znajdować się też zatoki autobusowe na które w centrum miejscowości jest brak miejsca a na wiadukcie tworzyły by centrum przesiadkowe głównie północ - południe. 

Pkt. 10. Wg tłumaczeń PKP PLK obniżenie torowiska wiązałoby się że wstrzymaniem ruchu na 2 lata a na tyle nie mogą sobie pozwolić. Po pierwsze są linie objazdowe niestety trochę dalsze gdyż sprzed laty wygaszając popyt na połączenia doprowadziło się lokalne linie kolejowe do całkowitej nieprzejezdności. Po drugie nieprawdą jest to że chce się zachować ruch gdyż obecnie na odcinku Lębork - Słupsk na wiele miesięcy jest on wstrzymany i funkcjonuje komunikacja zastępcza. Obecne technologie pozwalają na obniżenie stacji przy zachowaniu ruchu poprzez zastosowanie tymczasowego muru oporowego tak aby najpierw wybrać ziemi jednej połowy stacji (równolegle do torów) i postawić nowe tory i na nich prowadzić ruch a potem drugą połowę wybrać.  

Pkt. 11. Jest niedopuszczalnym, aby stawiać ultimatum polegającym na tym, iż buduje się obwodnicę kosztem likwidacji głównej drogi w centrum – a takie ultimatum stawa Gminie Luzino PKP PLK SA. Nie znam takiego miejsca, aby coś takiego podobnego gdzieś zrobiono. Główne drogi w miejscowości nadal pozostają. 

Pkt. 12. Pozwolenie na zlikwidowanie głównej drogi w centrum i budowanie ok 2-3 km nowej drogi jako wschodnia obwodnica Luzina zadłuży Gminę do tego przerzucenie ciężkiego ruchu na ulicę Lipową i Strzebielińską sprawi, że również będzie ona wymagała modernizacji. To jeszcze bardziej pogrąży finansowo Gminę.  

Pkt. 13. Z roku na rok samochodów na drogach mamy coraz więcej. Może dojść do tego, że za kilkanaście lat ruch na ulicy Strzebielińskiej i Lipowej będzie tak wytężony i wówczas dopiero pojawi się olbrzymi problem, gdyż powrót do budowy bezkolizyjnego przejazdu w centrum miejscowości będzie przekraczał możliwości finansowe Gminy Luzino. Dlatego wspomniana przeze mnie modernizacja polegająca na równoczesnej modernizacji linii 202 oraz obniżeniu torowiska to jedyna okazja (raz na kilkadziesiąt lat) aby to zrealizować. W grudniu 2022 r. wydarzył się wypadek śmiertelny i pociąg pod który rzucił się samobójca oczekując na prokuratora zablokował przejazd i cały ruch skierowano objazdem przez ulicę Lipową i Strzebielińską. Mimo, że było to poza szczytem komunikacyjnym, od razu pojawiły się korki. To była więc tylko próbka ilustracji tego jak to będzie wyglądać jeśli zlikwiduje się przejazd w centrum. 

Pkt. 14. Myślę że warto też poruszyć aspekt ekologiczny a dokładniej potencjalny wzrost ilości emisja spalin samochodowych, gdyż jeżdżąc dłuższą drogą a co za tym idzie zwiększy się zużycie paliwa oraz pojawi się więcej spalin. Kolej jest przecież ekologicznym środkiem transportu ale takie rozwiązaniem jakie proponuje przyczyni się do zwiększania zanieczyszczenia.

Analiza decyzji środowiskowej przygotowana przez biuro projektowe Ampis z maja 2023r. pokazuje, że obniżenie torów jest możliwe bez konieczności zmiany środowiskowej. Decyzja środowiskowa przewiduje budowę murów oporowych natomiast nie podaje dokładnego ich kilometrażu co pozwala na zastosowanie takich właśnie murów w centrum.

Trudno uwierzyć też, aby inwestycja polegająca na obniżaniu stacji była by niemożliwa do sfinansowania biorąc pod uwagę jaki olbrzymie środki finansowe są zaangażowane na odcinku Lębork-Słupsk np. w prostowanie łuków do uzyskiwania zakładanej prędkości. Już w XIX wieku budowano linie i robiono przekopy a dziś jest to tym bardziej możliwe.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

RetyRety

1 2

Ten pisior zna się na wszystkim, nawet interpelacje pisze.

18:01, 30.10.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Michał Kowalski Michał Kowalski

3 1

Dziękuję za zainteresowanie sprawą i przeczytanie interpelacji.

23:37, 30.10.2024

brawo!brawo!

0 1

Tak trzymać!

14:04, 31.10.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

le1980le1980

0 0

CZ ten Pan był w Luzinie, 4m w dól na tych bagnach z obu stron, kto za to zapłaci. zwykły lans

19:38, 03.11.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%