Zamknij

Januszewski: nadal nie wiadomo kiedy nastąpi modernizacja gdyńskiego odcinka lini 201

22:01, 27.09.2024 Mariusz Sieraczkiewicz za: PKP PLK Aktualizacja: 23:00, 27.09.2024
Skomentuj foto PKP PLK foto PKP PLK

"Rozpoczynamy pierwszy etap jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych na Pomorzu. Podpisaliśmy umowę na realizację prac budowlanych na linii kolejowej nr 201, łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem na odcinku z Somonina do Gdańska Osowej. Zelektryfikowana zostanie także linia nr 229 Glincz – Kartuzy."

- ogłosiły Polskie Koleje Państwowe PLK.

- Co prawda PKP PLK podpisało w końcu umowę na modernizację odcinków trasy kolei Kościerzyna-Gdynia, jednak nie mamy powodów do zadowolenia bowiem jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym zgodnie z przewidywaniami, o odcinku Gdynia-Gdańsk Osowa, cisza. Nadal nie wiadomo kiedy nastąpi modernizacja gdyńskiego odcinka, a jest to oczywiście związane z wieloletnimi zaniechaniami popełnionymi przez ekipę Samorządności Wojciecha Szczurka, która z jedynie sobie wiadomych powodów nie przebudowała wiaduktów nad torami przy przebudowie Węzła Karwiny. Wiadukty te były kluczowym elementem inwestycji, ponieważ aby przeprowadzić elektryfikację odcinka Gdynia-Gdańsk Osowa, wiadukty muszą znajdować się wyżej nad torowiskiem i rozpiętość wiaduktu musi być większa aby można było ułożyć trzeci tor - podkreśla Sławomir Januszewski z Bryzy.

Inwestycja zapewni komfortowe podróże z wygodnych peronów, a dzięki budowie drugiego toru na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Prace zostaną sfinansowane z budżetu państwa oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Realizacji zadania pn. „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” podejmie się konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o.; TRAKCJA S.A.; Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o.

PKP PLK informuje

Zmodernizujemy ponad 28 km linii kolejowej nr 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo. Dla ułatwienia w łączeniu różnych środków transportu przygotujemy dodatkowe miejsca parkingowe i stojaki rowerowe. Zapewnimy wygodny dostęp do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Przebudujemy lub wyremontujemy ponad 50 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo – drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa o około 12 minut.

Wartość prac wyniesie 1 253 589 722,58 zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.

Inwestycja ważna dla podróżnych i polskiej gospodarki

Modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Prace budowlane powiązane z projektem modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta prowadzone są od 2021 r. w tym roku zakończone zostały prace na tzw. bajpasie kartuskim oraz linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze prace na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów.

Na drugi z nich, na odcinku Kościerzyna – Somonino, trwa procedura przetargowa wyboru wykonawcy prac, z którym podpisanie umowy planowane jest w grudniu br. Pozostałe przetargi przewidziano do ogłoszenia w 2025 r. Realizacja robót budowlanych przypadnie na lata 2024-2030. 

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: PKP PLK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

linia kolejowa linia kolejowa

0 0

w tym kształcie miała uzasadnienie 100 prawie lat temu.
To uzasadnienie straciło na znaczeniu jakieś 80 lat temu... Można by oczekiwać, że w obecnej sytuacji linia ta nie będzie musiała być prowadzona przez środek miasta i górskimi zawijasami...

Ale znowu się potwierdza, że *lubimy filmy, które znamy*... 00:19, 28.09.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%