Zamknij

Pomorskie hybrydy na torach. Już wożą Pomorzan

09:31, 03.07.2024 Mariusz Sieraczkiewicz za: pomorskie.eu/foto Aleksander Olszak Aktualizacja: 09:37, 03.07.2024
Skomentuj

Bimodalne zespoły trakcyjne, pociągi hybrydowe, pojazdy dwu napędowe lub 36WEhb. Wiele nazw ale chodzi o jedno. To pociągi korzystające zarówno z napędu elektrycznego jak i spalinowego. Dzięki temu mogą dojechać wszędzie, gdzie są przejezdne tory. Cztery takie składy kupił samorząd województwa pomorskiego.

Dwa pierwsze już wożą Pomorzan.

Pojazdy hybrydowe będą obsługiwać ruch na liniach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: - Kościerzyna - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna, - Kościerzyna - Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna, - Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz, - Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia Główna.

Po co nam hybrydy?

Ktoś może zapytać po co nam pociągu dwunapędowe. Przecież jedne składy kursują na liniach z siecią trakcyjną inne na liniach gdzie konieczny jest napęd spalinowy.

Składy hybrydowe to zupełnie nowa jakość. Przypomnę, że dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie będzie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej. Nowe pociągi pozwolą nam m.in. w jakimś stopniu rozwiązać problem wciąż niezelektryfikowanej linii 201 Kościerzyna – Gdynia, z którą łączy się zelektryfikowaną linią PKM – wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Ale takie pociągi to również korzyść dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń.

Nie mniej jednak to wycofanie się poprzednich władz Gdyni z przebudowy węzła Karwiny w pierwotnej koncepcji. To uniemożliwiło położenie trzeciego toru przez PKP PLK i elektryfikację trasy. Urząd Marszałkowski zelektryzował jedynie linię od Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Rębiechowo. Dalej to już domena PKP, które zostało zablokowane przed administrację Szczurka.

* * *

O co chodzi?

Skoro mówimy o nowych pomorskich pociągach wypada wiedzieć, o czym mówimy. Hybrydy. Starszym słowo to może kojarzyć się z jednym z najstarszych klubów studenckich w Polsce, w którym karierę zaczynali choćby Stańko, Młynarski czy Kofta. Młodsze pokolenie określenie „hybryda” kojarzyć może z samochodami jednej z największych azjatyckich marek. Ale hybrydy to także pojazdy kolejowe.

– Choć wolimy jednak nazwę pojazdy dwu-napędowe – zaznacza Konrad Niziński, z firmy Newag, która buduje pomorskie pociągi. O czym tak naprawdę mówimy? – Są to pojazdy, które mogą jeździć zarówno przy zasilaniu z sieci trakcyjnej, jak i z silników spalinowych. Zmiana zasilania podczas postoju zajmuje kilka minut. A zasięg na silniku spalinowym? To nawet do tysiąca km. – opisuje.

Warto podkreślić, że tego typu składy to w naszym regionie absolutna nowość. Do tej pory wzmocniliśmy flotę pojazdów spalinowych, a cały czas inwestujemy w tabor elektryczny. Ale hybryd jeszcze nie kupowaliśmy.

Pierwsze składy już są

Kontrakt z Newagiem na dostawę czterech pojazdów (hybrydowych) bimodalnych został podpisany wiosną 2023 r.

– Jesteśmy w trakcie realizacji umowy na dostawę czterech pojazdów hybrydowych. Zgodnie z umowa pierwsze dwa pojazdy miały być przekazane do końca września 2024 r. kolejne do połowy października. Ale udało nam się przyspieszyć harmonogram produkcji. Pierwsze dwa pojazdy będą do końca czerwca, a dwa następne jeszcze w tegoroczne wakacje –  mówi Bogdan Laciuga, Nweag S.A. kierownik projektu.

Te oznaczone 36WEhb-005 i 006 są już na Pomorzu. Całkowita wartość zamówienia złożonego przez samorząd województwa w nowosądeckiej fabryce to prawie 128 mln zł. Zakup czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich w województwie pomorskim zostanie dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, w ramach którego drugiej edycji województwu pomorskiemu przyznano 65 mln zł, co stanowi 50,81 % ostatecznej wartości inwestycji.

Kilka słów o pojeździe

Mówiliśmy o tym już wcześniej, ale jeśli ktoś jeszcze nie wie to przypomnimy. Składy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym przewozu wózków inwalidzkich, a także będą posiadać miejsca przeznaczone do przewozu rowerów. Pojazdy będą wyposażone m.in. klimatyzację, toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED. Hybrydy będą osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego.

 

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: pomorskie.eu/foto Aleksander Olszak)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

stonka...stonka...

0 0

i dwa bohuny...

Ale co 20 minut. To jest to, co jest potrzebne.
A takie gadgety jak te hybrydy, to kwiatek do kożucha... I tło na sweet fotek dla urzędników. 09:48, 05.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%