Zbudowany za 32 mln złotych parking pod Parkiem Centralnym stoi pusty, a mieszkańcy szukają odpowiedzi jak uchronić przed zmarnowaniem publiczne pieniądze. Mariusz Bzdęga (na zdjęciu) z gdyńskiej Platformy Obywatelskiej proponuje promocyjne ceny na parkingu przez kwartał, a Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego/Koalicji Ruchów Miejskich - dopuszczenie nocnego parkowania w ramach abonamentu dla mieszkańców okolicznych ulic, licząc przy okazji na polepszenie komfortu pieszych.
Łukasz Piesiewicz rozpoczął zbiórkę podpisów pod petycją, by każdy posiadacz abonamentu w Śródmiejskiej i zwykłej Strefie Płatnego Parkowania, zamieszkały w promieniu 300 metrów od jednego z wyjść z parkingu, mógł zostawiać swój pojazd na nim w godzinach 17.00 popołudniu - 9.00 rano.
"Jak wyglądają ulice Wzgórza, każdy wie więc jeśli udałoby się nawet w tych godzinach ograniczyć parkowanie na chodnikach, będzie to spore udogodnienie dla pieszych. Posiadacze samochodów będą za to mogli trzymać je pod dachem. A miejska infrastruktura zostanie wykorzystana" - podkreśla.
Zaznacza, że odległość 300 metrów jest zapisaną odległością w uchwale dotyczącej Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania, jako odległość od zamieszkania posiadacza abonamentu, w promieniu której może on parkować w ramach posiadanego abonamentu na obszarze Strefy.
W uzasadnieniu petycji czytamy, że "parking pod Parkiem Centralnym został wybudowany bez uwzględnienia zmian popytu na miejsca postojowej, spowodowanych równoległym wprowadzeniem Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i poszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania. W efekcie spadł popyt na miejsca postojowe, o czym świadczy choćby fakt, że równolegle uruchomiony parking naziemny SPP przy biurowcu Officer jest zajęty co najwyżej w połowie w porannym szczycie i w 1/4 w nocy. Jednocześnie ulice Wzgórza Św.Maksymiliana nieprzystosowane do obecnej liczby posiadanych przez mieszkańców samochodów, są obszarem konfliktu piesi - kierowcy, gdzie piesi często mają problem z poruszaniem się chodnikami, zaparkowanymi pojazdami. "Nocne" uwolnienie chodników pozwoli ograniczyć ten problem."
Z kolei Mariusz Bzdęga proponuje, by w okresie od 1 marca do 31 maja (lub od 1 kwietnia do 30 czerwca w przypadku wydłużenia procedowania zmiany uchwały w sprawie wprowadzenia Regulaminu parkingu podziemnego) w godzinach 9:00-17:00, w zamian za symboliczną złotówkę, umożliwić parkowanie na parkingu pod Parkiem Centralnym przez 4 h. Czyli parkowanie przez 8 h kosztowałoby zaledwie 2 zł.
- Mleko się rozlało. Parking za 32 mln złotych stoi pusty. To inwestycja pozornie ukończona ale niezaimplementowana. Mieszkańcy nie korzystają z parkingu. Należy go zatem spopularyzować – twierdzi Bzdęga.
Mariusz Bzdęga jest przekonany, że dotychczasowe działania miasta w tym zakresie są niewystarczające.
- To prawda, jakaś grupa mieszkańców ma świadomość istnienia parkingu ale nadal wiele osób nie posiada tej wiedzy, a jeszcze więcej co prawda słyszało o nim ale nie wie jak do niego dojechać – przekonuje Bzdęga
Jeżeli pomysł Mariusza Bzdęgi wszedłby w życie, mieszańcy w zamian za symboliczną złotówkę będą mogli osobiście przekonać się o korzyściach płynących z parkowania w tym miejscu. Bzdęga liczy, że dzięki ograniczonej w czasie promocji dojdzie do spopularyzowania parkingu wśród mieszkańców, zwiększenia zainteresowania informacjami o lokalizacji parkingu, a za sprawą pozytywnych opinii i recenzjom o zadaszonym, dobrze zlokalizowanym parkingu, pojawi się tam więcej samochodów, również po zakończeniu promocji.
Dodatkowe działania proponowane przez Mariusza Bzdęgę
W pierwszym kroku miasto powinno przeprowadzić badanie świadomości istnienia i lokalizacji parkingu pod Parkiem Centralnym z uwzględnieniem takich segmentów jak: miejsce zamieszkania czy preferowana forma komunikacji.
Umieszczone w ostatnim czasie w okolicy parkingu nowe oznakowanie drogowe nie jest wystarczające. Potrzebne jest umieszczenie widocznej tablicy informacyjnej w okolicach parkingu
Przykład
Władze mogą regularnie prowadzić kampanie informacyjne, aby mieszkańcy byli świadomi istnienia parkingu, wykorzystując różne kanały komunikacji, takie jak plakaty, ulotki, media społecznościowe i lokalne gazety/serwisy informacyjne, aby dotrzeć do różnych grup mieszkańców.
Warto stworzyć mechanizmy zbierania opinii od mieszkańców korzystających z parkingu (w mediach społecznościowych, bezpośrednio na parkingu), w formie np. ankiet, badań typu NPS, a w konsekwencji wprowadzić ulepszenia zgodnie z ich potrzebami i sugestiami.
Tadeusz Szemiot, kandydat na Prezydenta Gdyni, popierany przez Koalicję Obywatelską, Koalicję Ruchów Miejskich (Bryza, Miasto Wspólne, Marzę o Gdyni i Gdyniankę), Nową Lewicę i Lewicę Razem przekonuje: te inicjatywy moich kolegów pokazują, jak możemy się wspaniale uzupełniać i realizować razem komplementarne pomysły. To piękny kompromis i przykład na to, że można zaproponować rozwiązanie dla gdyńskiego parkingu, który kosztował nas 32 mln złotych, a dziś nadal świeci pustkami.
* * *
Więcej informacji:
* * *
W zbliżających się wyborach Koalicja Obywatelska, Koalicja Ruchów Miejskich, Nowa Lewica i Lewica Razem wystawią wspólnego kandydata na urząd Prezydenta Gdyni. Swój start zapowiedział Tadeusz Szemiot
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz