Zamknij

Będzie tunel na Puckiej, ale najpierw wiadukt!

07:39, 22.02.2023 Aktualizacja: 08:23, 22.02.2023
Skomentuj

Z przejazdem ul. Pucką od wielu lat kierowcy mają ogromny problem. Tworzące się korki w obie strony co kampania wyborcza stawały się obiektem obietnic likwidacji tego stanu.

Rządząca miastem Samorządność Wojciecha Szczurka jak mantrę powtarzała przez kilkadziesiąt lat, że już tym razem rozwiąże problem.

I tak mijały kolejne lata...

Dopiero inwestycja związana z rozbudową Portu Gdynia na swój sposób zmusza władze miasta do podjęcia tematu. Kiedy ogłoszono budowę wiaduktu na Puckiej wszyscy cieszyli się, że w końcu znikną korki.

Aż wreszcie dotarło do kierowców, że bezkolizyjna przeprawa przez tory będzie..., ale nie w tym miejscu, o które wszystkich chodzi. A to dlatego, że koleje rozbudowują infrastrukturę związaną z transportem z i do Portu Gdynia. Inwestycja jest powrotem do słynnej w latach 80 magistrali węglowej, czyli linii kolejowej 201 z Portu Gdynia przez Kościerzynę, Wierzchucin do Bydgoszczy.

A co z linią 202?

To jest główny sprawca zakorkowania przejazdu z Chyloni na północ Gdyni. To na tych torach (plus linia 250, czyli tory, po których poruszają się kolejki SKM) odbywał do tej pory największy ruch pociągów i to z tymi rogatkami kierowcy mieli najwięcej problemów „wiecznego” oczekiwania aż dróżnik otworzy szlabany.

To jednak ma również ulec zmianie

- Ogłoszenie przetargu na modernizację odcinka linii Gdynia Chylonia – Wejherowo – Lębork, w tym budowę wiaduktu kolejowego, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Puckiej, planowane jest w II połowie br. Zadanie zostanie zrealizowane w ramach zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk” po zapewnieniu środków finansowych pochodzących z perspektywy UE na lata 2021 – 2027. Zgodnie z porozumieniem zawartym z Miastem Gdynia w dniu 18 grudnia 2017 r., inwestycja w części kolejowej zostanie sfinansowana przez PLK S.A., a w części drogowej przez Miasto Gdynia – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Z tunelu na wiadukt

I tu następuje powrót do idei sprzed lat, czyli tunelu pod torami. W ramach właśnie działania „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk” ma być zmieniona forma przekraczania torów wzdłuż ulicy Puckiej.

To czego, mimo wielu obietnic nie udało się przez dziesiątki lat zrobić ekipie rządzącej Gdynią, zostało jakoby wymuszone inwestycją polskich kolei.

Rozwiązania techniczne ma zaproponować projektodawca. Wtedy miasto będzie musiało zmienić układ ruchu na ul. Chylońskiej, by nie tworzyć nowych korków i nie blokować trasy alternatywnej dla również często korkującej się ul. Morskiej.

I tak wreszcie po 30 latach gdynianie będą mogli już realnie oczekiwać bezkolizyjnej przeprawy z Chyloni na Pogórze.

Budowa „portowych” torów dobiega końca (pisaliśmy o tym tu: Temat z Forum Wizja Rozwoju. Nowe wiadukty usprawnią przewóz ładunków do portu w Gdyni). I dopiero po wybudowaniu wiaduktu nad linią 201 pozwoli inwestorom na rozpoczęcie działań budowlanych związanych z linią 202.

Najpierw wiadukt

- Budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej w Gdyni rozpocznie się po otrzymaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Aktualnie realizowane są prace związane z przebudową kolizji oraz przygotowaniem do przebudowy dróg sąsiadujących z inwestycją. Harmonogram prac zakłada utrzymanie ruchu drogowego na ul. Puckiej. Zakończenie zadania planowane jest w IV kwartale 2023 r. - dodaje Przemysław Zieliński z PKP PLK.

I dla rozwiązania wszelkich wątpliwości (mapka poniżej) pierwsza inwestycji dotyczy jedynie torów portowych, czyli nad linią 201. Natomiast budowa tunelu pod linią 202 (Gdynia – Słupsk) to kolejne zadanie.

- Nowy wiadukt zastąpi dwa przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu ul. Puckiej, znajdujące się w pobliżu stacji Gdynia Port. Efektem inwestycji będzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Wiadukt odciąży ruch drogowy na Estakadzie Kwiatkowskiego oraz usprawni komunikację między obwodnicą Trójmiasta i centrum Gdyni a jej północnymi dzielnicami, m. in. Pogórzem, Obłużem i Oksywiem. Powstanie wiadukt o długości 185 metrów i szerokości 18,15 metra, z dwoma pasami ruchu, 1,5-metrowym chodnikiem dla pieszych oraz ścieżką rowerową – podsumowuje Zieliński.

(ps/foto JPG)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

25_lat_Szczurka25_lat_Szczurka

9 0

Czyli oszuści z Urzędu Miasta nie robią niczego i czekają na PKP lub rząd. Tak samo ściemniali w sprawie OPAT a teraz obwodnicy Witomina. Oszust to oszust: NIE GŁOSOWAĆ!

10:38, 22.02.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ewentualny tunel podewentualny tunel pod

3 0

I powinien być rozwiązany tak jak tunel w Rumii, Redzie, Wejherowie, gdańskim Zaroślaku... Czy nawet jak na... leśnym odcinku estakady! Czyli przez miasto, bo to problemy miasta są rozwiązywane.
Dla porównania, sztandarowa, gdyńska "inwestycja", czyli Park(ing) Centralny kosztuje już ponad 100Mpln. I nie jest to ostatnie słowo magistratu! Tunel w Rumi kosztował 90Mpln. Miasto powinno taki tunel wybudować i postawić... zakaz ruchu ciężarówek. Tak jak zrobiło to na Jana z Kolna, po rozpoczęciu budowy terminala promowego...

Problemem portu jest mające wysokie parametry eksploatacyjne połączenie z siecią drogową kraju. Tego tunel na Puckiej nie zapewni. Tym bardziej że dzielnicowe ulice Chyloni nie rozprowadzą tego ruchu.
Rozwiązaniem jest zapomniany kawałek obwodnicy na osi ulic Południowa - Północna, czyli przedłużenie jej na drugą stronę torów. To jest zadanie dla PKP i GDDKiA. A miasto na lobbować i budować przychylność, bo kołdra zawsze będzie za krótka...

Co pokazał rok 2014 i skreślenie OPAT z listy inwestycji...

To miejsce to tylko jeden z punktów zapalnych na styku dróg i torów. Na cywilizowane rozwiązanie czeka Hutnicza (x2), Wiśniewskiego, Wendy/Chrzanowskiego. Nie zapominając o Karwinach i północnej PKM!

Choć lepiej by się stało, aby PKP odpuściło sobie "węglówkę" na odcinku Kościerzyna - Gdynia. Powody dla których linia kolejowa powstała w tak trudnym terenie dawno nie są aktualne. Można budować prosto na północ a do Gdyni dojść od zachodu. Tak jak to planowali pragmatyczni Niemcy. Po co nam pociągi towarowe w środku miasta?

19:28, 28.02.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tak bedzieTak bedzie

0 0

Na wiadukcie się skończy a tunelu jak nie ma od 30 lat tak nie będzie choć w trzech miejscach rogatki. A obwodnica do hutniczej zapomnij ze to się komu kolwiek opłaca w mieście z takimi długami i rzadzących robiących wszystko pod wpływem łapówek że strony interesantów czytaj portu... Chylońska non stop zablokowana i zwykli mieszkańcy nie zostaną w końcu wysłuchani bo liczy się tylko to co giganci powiedzą bo z długów nie ma jak za pazuchę dopchać!

10:38, 16.09.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%