Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o Międzynarodowej Korporacji Finansowej, sporządzonej w Waszyngtonie dnia 20 lipca 1956 r. wpłynął do Sejmu 7 lipca br. jako druk nr 1484. Dotyczy uporządkowania statusu prawnego umowy tworzącej Międzynarodową Korporację Finansową i właściwego jej usytuowania w polskim porządku prawnym.
W czasie debaty na projektem ustawy głos zabrał pomorski poseł Michał Kowalski, który powiedział:
"Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Za nami sprawozdanie komisji dotyczące rządowego projektu ustawy o ratyfikacji umowy o Międzynarodowej Korporacji Finansowej, sporządzonej w Waszyngtonie w 1956 r. Projekt ma na celu uporządkowanie statusu prawnego tej umowy oraz właściwe jej usytuowanie w polskim porządku prawnym. Rząd wskazuje, że ratyfikacja jest konieczna, by zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Międzynarodowej Korporacji Finansowej w relacjach z Polską, a także wypełnić zobowiązania wynikające z międzynarodowego prawa finansowego i handlowego.
Moje pytanie brzmi: Jakie konkretne zmiany w polskim porządku prawnym przewiduje projekt ustawy w kontekście ratyfikacji umowy o Międzynarodowej Korporacji Finansowej?
Pytanie drugie: Czy rząd przewiduje jakiekolwiek skutki finansowe lub administracyjne dla Polski, wynikające z tej ratyfikacji?
Oraz trzecie pytanie: W jaki sposób ratyfikacja tej umowy wpływa na pozycję Polski w strukturach międzynarodowych w kontekście instytucji finansowych oraz na możliwości korzystania z programów i instrumentów Międzynarodowej Korporacji Finansowej?"
* * *
Międzynarodowa Korporacja Finansowa (ang. International Finance Corporation, skr. IFC) – organizacja afiliowana przy Międzynarodowym Banku Odbudowy i Rozwoju, która powstała w 1956 roku.
Mimo posiadania statusu organizacji niezależnej IFC ściśle współpracuje z Bankiem Światowym i stanowi istotne uzupełnienie jego działalności. Jest największą międzynarodową organizacją finansową udzielającą pomocy finansowej sektorowi prywatnemu i spółdzielczemu krajów rozwijających się. Obecnie do MKF należą 182 kraje.
Statutowy cel wspierania rozwoju sektora prywatnego IFC realizuje poprzez udzielanie długoterminowych kredytów, organizowanie pożyczek konsorcjalnych, nabywanie udziałów w przedsiębiorstwach, udostępnianie pomocy technicznej, działalność doradczą dotyczącą wyboru technologii, licencji, marketingu.
Cechą wyróżniającą kredyty udzielane przez IFC jest brak wymogu uzyskiwania gwarancji rządowych. Zaangażowanie finansowe IFC w realizację projektów zwykle nie przekracza 25% kosztów całkowitych projektu. Należy wyraźnie podkreślić, że rola MKF znacznie wykracza poza czystą pomoc finansową bądź techniczną. Uczestnictwo IFC w finansowaniu projektu podnosi zaufanie innych potencjalnych inwestorów i stanowi gwarancję wiarygodności przedsięwzięcia.
Polska przystąpiła do IFC 29 grudnia 1987 roku. Dotychczasowe zaangażowanie tej instytucji w tym kraju wynosi około 220 mln dolarów i obejmuje: kredyty udzielane na cele inwestycyjne, nabywanie udziałów w prywatyzowanych przedsiębiorstwach, udziały w bankach i funduszach inwestycyjnych, linię kredytową dla średnich i małych przedsiębiorstw, finansowanie usług doradczych i konsultingowych.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz