Na kilka dni przed otwarciem S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) między Chwaszczynem i Żukowem przeprowadzone zostały wojewódzkie ćwiczenia służb ratowniczych. Działania na zamkniętym jeszcze fragmencie OMT zorganizowaliśmy we współpracy z Komendą Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.
- Nowoczesne drogi muszą spełniać określone wymogi bezpieczeństwa. Już w procesie projektowania uwzględniane są wszelkie rozwiązania mające potem wpływ na organizację i przebieg ruchu samochodowego. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to jedna z najważniejszych budów ostatnich lat. Nie tylko ma odciążyć istniejąca od dziesięcioleci Obwodnicę Trójmiasta, ale również umożliwić komunikację Trójmiasta z resztą województwa oraz przejazdy ze wschodnie części Pomorza na północ i dalej na zachód z ominięcie Gdańska i Gdyni. Jest również ważna dla gminy Żukowo. Rozładowanie korków w Chwaszczynie i samym Żukowie to istotny cel, który mam nadzieję zostanie osiągnięty - podkreśla poseł Michał Kowalski.
Scenariusz ćwiczeń pod kryptonimem „OMT 2025” zakładał, że na fragmencie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej doszło do wypadku kilku samochodów osobowych, autobusu i motocykla. Na miejsce zdarzenia oddelegowane zostały siły i środki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
Celem ćwiczeń było zapoznanie się z nowym odcinkiem S7 oraz współpraca wszystkich służb w sytuacjach kryzysowych, które mogą wystąpić w trakcie eksploatacji nowej drogi ekspresowej. W trakcie ćwiczeń sprawdzono w praktyce procedury ewakuacji, pomocy medycznej oraz organizacji działań na trudnym terenie. Wszystko w warunkach możliwie najbardziej zbliżonych do rzeczywistego zdarzenia drogowego.
W drugiej połowie czerwca kierowcy pojadą nowym fragmentem S7 od Chwaszczyna poprzez część węzła Żukowo, a następnie obwodnicą Żukowa do DK20 w Glinczu. W rejonie węzła Żukowo, na jednej z łącznic w kierunku Glincza, nastąpi zwężenie do jednego pasa na długości ok. 400 m. Dalej kierowcy będą mogli korzystać z dwóch jezdni obwodnicy Żukowa (po dwa pasy ruchu) aż do ronda w Glinczu. Połączenie obwodnicy Żukowa z DK7 w Lniskach planowane jest do końca tego roku.
Wraz z otwarciem pierwszego odcinka OMT zamkniemy tymczasowy bajpas łączący tzw. Trasę Chwaszczyńską z DK20. Kierowcy będą korzystać z ul. Profesora Brunona Synaka i ul. Rdestowej, umożliwiających, poprzez węzeł Dąbrowa, wjazd na S6. Jednocześnie kierowcy będą mogli skorzystać z węzła Miszewo oraz węzła Koleczkowo na S6, z którego ulicami Partyzantów Koleczkowskich, Dębową, Gdańską i Oliwską dojadą do Chwaszczyna. W obrębie węzła Chwaszczyno będziemy kończyć brakujące łącznice, umożliwiające bezpośredni wjazd i zjazd z S6 na OMT. Roboty będą realizowane w ramach tymczasowej organizacji ruchu przez ok. trzy miesiące.
32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpocznie się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.
Jeszcze pod koniec 2024 r. budowa S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi nieco ponad 1 mld zł.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz