Zamknij

Teatr Gdynia Główna zaprasza

13:39, 03.04.2024 hs za: TGG/foto Marzena Chojnowska Aktualizacja: 13:49, 03.04.2024
Skomentuj

W kwietniu Teatr Gdynia Główna zaprasza na spektakle: „Wieczna Komedia”, „Dlaczego nie lecimy do gwiazd?”,  „Kardiosystem”,  „Tajemnica Króla Wysp Hebanowych”. 

Festiwal „Pociąg do Miasta” – trwa nabór spektakli do X edycji.

Pozostało już tylko kilka dni, podczas których można zgłosić swoją propozycję spektaklu! Zapraszamy teatry oraz twórców offowych z całej Polski do wspólnego tworzenia X edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Pociąg do Miasta – STACJA ARTYST/K/A w dniach 5-11 sierpnia 2024 r. Oczekujemy sztuk o wielkiej kreatywności – bo przecież tym słyną wszystkie zawody związane z branżą. „Odjazd” artystyczny i chęć niesienia pomocy i radości to misja wielu wydarzeń związanych ze sztuką. Pasja kreowania nowych światów, wizjonerstwo, szukanie nowych rozwiązań starych problemów i misja opisywania i „zaczarowywania” świata – to wszystko tematy, którymi chcemy się zająć w tegorocznej odsłonie festiwalu. Chętnie też obejrzymy spektakle, które pokazują trud i znój pracy nad obrazem, tekstem czy inscenizacją – nad efektem końcowym, który jako ostateczny jest pokazywany widzom i widzkom po długim i spędzonym w mozole etapie tworzenia. Zgłoszenia do 8 kwietnia. Szczegóły na teatrgdyniaglowna.pl.

* * *

Teatr Gdynia Główna i Miasto Gdynia zapraszają na spektakl:

WIECZNA KOMEDIA

inspirowana komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit

Reżyseria: Grzegorz Kujawiński

Obsada: Anna Bochnak – Fryc, Krzysztofa Gomółka - Pawlicka, Marta Jaszewska, Małgorzata Polakowska

6 kwietnia 2024 godz. 19:00

19 kwietnia 2024 godz. 19:00

Na czyn tak wielki, śmiały i odważny,W dniu, co nadchodzi, ważymy się po to,By w jakiś sposób przechwycić ster państwaI aby zrobić w nim wreszcie porządek…

Współczesna Polska staje się tłem dla historii, która wydaje się jakby „wyjęta spod pióra” starożytnego greckiego prześmiewcy. Bohaterki spektaklu, inspirowane postaciami Arystofanesa, to kobiety, które postanawiają połączyć siły, podjąć walkę o swoje prawa i poprawę statusu społecznego poruszając problem stereotypu płci.

Przeplatając komedię z głębokimi przemyśleniami nad kobiecym losem, spektakl ukazuje różnorodność doświadczeń współczesnych Polek, które stają się symbolem walki o równość, prawa i zdolność do decydowania o własnym życiu.

Spektakl inspirowany komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit przynosi na scenę humor, ironię i absurd ukazując nam, że choć czas płynie, niektóre tematy pozostają niezmienne.

Czy komedia teatralna nadal może pełnić funkcję krytyki społeczeństwa i polityki, podobnie jak to robił Arystofanes, czy może miała miejsce ewolucja w sposobie wyrażania tych przekazów? Jak daleko jesteśmy od ideałów kobiet sprzed 2500 lat i czy czas na kolejne zmiany?

W spektaklu wykorzystano fragmenty komedii „Lizystrata” oraz „Sejm Kobiet” Arystofanesa w przekładzie Janiny Ławińskiej – Tyszkowskiej (wyd. Ossolineum). Zainspirowano się myślą Rebekki Solnit zawartą w esejach „Mężczyźni objaśniają mi świat”, w przeł. Anny Dzierzgowskiej wydanych przez wydawnictwo KARAKTER oraz wykorzystano cytaty z eseju „Babka Pająk” z powyższego dzieła.

Projekt współfinansowany ze środków miasta Gdyni

Spektakl przeznaczony dla widzów od 16 roku życia.

Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/1133320314507430/

Więcej o twórcach:

Anna Bochnak-Fryc - absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice oraz Uniwersytetu Adama Mickiewicza na kierunku Filozofia Komunikacja Społeczna i Filologia Norweska. Współpracowała z Teatrem Strefa Ciszy i Barakah, grała w spektaklach reżyserowanych przez Macieja Gorczyńskiego, do niektórych współtworzyła również muzykę. Śpiew to jej największa pasja. Od ponad dziesięciu lat wykonuje archaiczne pieśni ludowe i wykorzystuje je również w procesie tworzenia muzyki. Utwory tradycyjne w jej interpretacji można usłyszeć w spektaklu Teatru Nowego w Słupsku - „Grupa Krwi”. Obecnie śpiewa w zespołach Akademia Głosów Tradycji oraz Dobre Sobie. Pisze własne teksty oraz muzykę. Prowadzi warsztaty śpiewacze dla dużych i małych.

Krzysztofa Gomółka – Pawlicka - aktorka, pedagożka, instruktorka teatralna, koordynatorka wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie oraz UWM na kierunku filozofia oraz pedagogika opiekuńcza z socjoterapią. Współpracowała z Gdańskim Archipelagiem Kultury i Miejskim Ośrodkiem Kultury w Olsztynie realizując projekty teatralne integrujące osoby głuche i słyszące oraz z Teatrem Komedii Valldal. Współpracuje z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych oraz Teatrem Gdynia Główna.

Marta Jaszewska – aktorka, pedagog, menadżer kultury. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. A. Sewruka przy Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie oraz Pedagogiki ze specjalnością Menadżer Kultury, UWM Olsztyn. Współpracuje z Gdańskim Towarzystwem Przyjaciół Sztuki, Teatrem Gdynia Główna. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni za rolę w spektaklu "I jakoś to będzie..." (2021). Stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego (2020) oraz Miasta Gdańska (2021).

Małgorzata Polakowska - absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego (2014) oraz Akademii Teatru Alternatywnego przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2016). Od 2014 roku współtworzy zespół aktorski Teatru Gdynia Główna oraz realizuje spektakle Teatru Forum. Laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2021 za rolę Maszy w spektaklu "Maska" według Stanisława Lema, zdobywczyni nagrody zespołowej z okazji XX Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” za spektakl ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ Teatru na Faktach Instytutu im J. Grotowskiego we Wrocławiu (2021), laureatka stypendium twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego (2020), laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018 reżyserię i realizację ośmiu premierowych spektakli metodą Teatru Forum, zdobywczyni Nagrody Artystycznej Galion Gdyński 2018 w kategorii „Animacja Kultury”, stypendystka MKiDN w dziedzinie "animacja i upowszechnianie kultury”.

Grzegorz Kujawiński - absolwent wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi. Przez lata związany z Teatrem Nowym w Łodzi oraz Sopocką Sceną Off de BICZ.  Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Gdynia Główna. Na co dzień zajmuje się promocją i działaniami PR.  Reżyser spektakli: „Dzielny kapitan Ahab” insp. „Moby Dickiem” Hermana Melville’a, „Zuchwała historia z zakurzonej półki” wg własnego tekstu, „TEOHIPHIP” wg „Podróży 20” z „Dzienników Gwiazdowych” Stanisława Lema oraz „Dlaczego nie lecimy do gwiazd?” na podstawie własnego pomysłu.

WIECZNA KOMEDIA

inspirowana komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit

Scenariusz: Grzegorz Kujawiński oraz Anna Bochnak – Fryc, Krzysztofa Gomółka - Pawlicka, Marta Jaszewska, Małgorzata Polakowska

Reżyseria: Grzegorz Kujawiński

Obsada: Anna Bochnak – Fryc, Krzysztofa Gomółka - Pawlicka, Marta Jaszewska, Małgorzata Polakowska

Światło, kostiumy, dźwięk: Marzena Chojnowska

6 kwietnia 2024 godz. 19:00

Kolejny spektakl:

19 kwietnia 2024 godz. 19:00

Bilety: 50/55 zł

* * *

Teatr Gdynia Główna zaprasza na spektakl w ramach cyklu

STACJA BAJEK:

Dlaczego nie lecimy do gwiazd?

w reżyserii Grzegorza Kujawińskiego

obsada: Marta Jaszewska, Piotr Mahlik, Piotr Rogalski, Filip Wójcik

7 kwietnia godz. 12:00

Dane pozyskane z rozbitych na Ziemi obcych pojazdów kosmicznych (także tego, który w 1959 roku rozbił się w basenie gdyńskiego portu) pozwalają na stworzenie szybkiego statku kosmicznego i wskazują drogę do planety zamieszkałej przez obcą rasę. Na pokład statku Bocian-1 wchodzą starannie wybrani astronauci – Rosjanin Misza Gagarin, Amerykanka Barbara Armstrong i nasz rodak, Romek Twardowski. Do załogi dołącza też STASIU, czyli Samowystarczalny Towarzysz Astronauty o Sztucznej Inteligencji i Uczuciach. Celem podróży jest dotarcie do obcej planety i nawiązanie kontaktu z jej mieszkańcami. Nie będzie to jednak łatwe, bo podróż w nieznane może być pełna nieprzewidzianych problemów, załoga nie potrafi ze sobą współpracować a bliskie spotkanie trzeciego stopnia wydaje się skomplikowane w stopniu iście kosmicznym.

Spektakl Grzegorza Kujawińskiego zaprosi widzów do interaktywnej i fascynującej podróży gwiezdnej i śledzenie losów charakternych astronautów. Opisana z humorem i pełna przygód oraz nawiązań do popularnych książek i filmów podróż udowodni też, że nawet w pustce międzygwiezdnej nie można zapomnieć o całkiem ludzkich przywarach.

Czy spotkanie z obcą rasą stanie się receptą na takie bolączki? No i jak bardzo obcy są nasi przyjaciele z głębokiego kosmosu?

Przedstawienie „Dlaczego nie lecimy do gwiazd?” Grzegorza Kujawińskiego mimo lokalizacji w głębokiej próżni błyskotliwie i przekonująco skupia się całkowicie ziemskich tematach, zaskakuje też głębokim przesłaniem ekologicznym i społecznym.

Spektakl zrealizowano w hołdzie dla twórczości Georgese’a Mélièsa.

Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/2600554133488237/

Więcej o twórcach:

Marta Jaszewska – aktorka, pedagog, menadżer kultury. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. A. Sewruka przy Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie oraz Pedagogiki ze specjalnością Menadżer Kultury, UWM Olsztyn. Współpracuje z Gdańskim Towarzystwem Przyjaciół Sztuki, Teatrem Gdynia Główna i Kujawsko-Pomorskim Impresaryjnym Teatrem Muzycznym w Toruniu. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni za rolę w spektaklu "I jakoś to będzie..." (2021). Stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego (2020) oraz Miasta Gdańska (2021).

Piotr Mahlik - aktor, reżyser, scenarzysta, performer, absolwent Gdańskiej Szkoły Artystycznej. Gra w Teatrze Gdynia Główna. Współpracował m.in. z Teatrem Znak z Gdańska, Teatrem Parrabbola z Londynu oraz Konsulatem Kultury w Gdyni. Ostatnio rozpoczął proces twórczy w swojej działalności artystycznej Swobodno pod pseudonimem Pupa, który zapoczątkował najnowszy projekt performatywny Pupa na lokalnej scenie Trójmiasta. Aktualnie pracuje nad autorskim projektem teatralnym "Aokcha" Mariusza Łyszkowskiego z Verstalia Studio.

Piotr Rogalski - aktor, tekściarz, komik, muzyk, animator, absolwent Południowo Bałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. Obecnie związany z Teatrem Gdynia Główna i Bałtyckim Teatrem Różnorodności. Trójmiejskiej widowni znany m.in. ze spektakli: „Dzielny Kapitan Ahab”, „Pomoc Domowa”, „Pan Tadeusz” oraz występów stand-upowych. Na trójmiejskich scenach aktywny od 2014 roku, współpracował z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, Teatrem Korkoro i Teatrem Czarny Kwadrat.

Filip Wójcik — aktor, tancerz. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku, absolwent PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stworzył role aktorskie i taneczne m.in. dla: Krakowskiego Teatru Tańca (Poliamoria, Estra i Andro), Teatru Rozrywki w Chorzowie (Osobowość Zaburzona, Młody Frankenstein), Narodowego Centrum Kultury (Święty), Fabryki Kultury (Pan Tadeusz Muzycznie, Wszystko o Disco), Konsulatu Kultury w Gdyni (Mayday), Teatru Rozbark w Bytomiu (Kanarki), Teatru Małego w Tychach (Woyzeck), Sopockiego Teatru Tańca (Tab. Nowy Początek). Obecnie współpracuje z Teatrem Gdynia Główna.

Grzegorz Kujawiński - absolwent wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi. Przez lata związany z Teatrem Nowym w Łodzi oraz Sopocką Sceną Off de BICZ.  Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Gdynia Główna. Na co dzień zajmuje się promocją i działaniami PR.  Reżyser spektakli: „Dzielny kapitan Ahab” insp. „Moby Dickiem” Hermana Melville’a, „Zuchwała historia z zakurzonej półki” wg własnego tekstu, „TEOHIPHIP” wg „Podróży 20” z „Dzienników Gwiazdowych” Stanisława Lema oraz „Dlaczego nie lecimy do gwiazd?” na podstawie własnego pomysłu.

Dlaczego nie lecimy do gwiazd?

Scenariusz i reżyseria: Grzegorz Kujawiński

Obsada: Marta Jaszewska/ Małgorzata Polakowska, Piotr Mahlik, Piotr Rogalski, Filip Wójcik

Gościnnie: Adrianna Kucner, Małgorzata Polakowska, Veronika Kolomoitseva (głos),

Piotr Grzelewski (głos), Piotr Serafin, Dorian Zypper, Oliwer Zypper,

Scenografia: Misha Lesner (GRAFIKA), Bartosz Dobrowolski i Grzegorz Kujawiński

Muzyka, video i dźwięk: Maciej Buszman

Światło i kostiumy: Marzena Chojnowska

7 kwietnia godz. 12:00

28 kwietnia godz. 12:00

Bilety: 40 zł

* * *

Teatr Gdynia Główna i Miasto Gdynia zapraszają na spektakl:

KARDIOSYSTEM

Na podstawie tekstów „Joanna M. Brzeg” Rafała Matusza i fragmentów „Kraboszek” Barbary Piórkowskiej

Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Joanna – Hanna Miśkiewicz

Barbara – Małgorzata Polakowska

13 kwietnia 2024 godz. 19:00

20 kwietnia 2024 godz. 19:00

Serce Akademii bije schowane gdzieś w piwnicach budynku. Na powierzchni działa tylko bezduszny system maszyn podtrzymujących życie i widać rurki kroplówek. W szpitalnej scenerii rozgrywa się straszny i śmieszny jednocześnie sparing o życie, w którym biorą udział ledwo trzymająca się na nogach, lecz zdeterminowana, by wyzdrowieć, pacjentka oraz naznaczona widokiem wnętrza wielu już ludzkich ciał pani chirurg. Między kobietami jest wielka przepaść, a składają się na nią: wykształcenie, wiek, zasobność portfela, wrażliwość oraz sposób patrzenia na świat, sytuacja osobista i rodzinna i na koniec – najważniejsze – stan zdrowia.

Rozmowy między chorą i lekarką muszą być zatem ostre jak skalpel, a riposty cięte. Oddziałowe przygody pacjentki trenują ją w twardej szkole przetrwania, jaką okazują się po kolei: sala chorych, gabinet zabiegowy czy blok operacyjny. W piżamie i odarta z niej musi jak Joanna d'Arc stanąć po swojej własnej stronie i przeciwstawić się również odzierającemu z godności wzorcowi opieki medycznej. Czy doktor prowadząca zdoła okazać empatię? Zrozumie, jak ważny jest kojący dotyk i łagodność? I jaką cenę zapłaci z kolei jako personel medyczny – za wiedzę oraz możliwość uprawiania zawodu obciążonego tak wielkim ryzykiem i odpowiedzialnością?

Śmierć stoi przy obu tych postaciach, zrównując linie życia – kardiogramy -  i przypominając o tym, jak nieprzewidywalne czasem są koleje Losu.  

Spektakl powstał z inspiracji powieścią „Kraboszki” Barbary Piórkowskiej (Wydawnictwo Marpress) i esejem poświęconym pamięci Matki Rafała Matusza. Pierwszy tekst jest zapisem opresji gwałtu medycznego, a następnie zdrowienia z poważnej choroby, drugi – hołdem oddanym ciężkiej pracy lekarzy i synowskiej miłości.

Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/263265133513842/

Więcej o twórcach:

Hanna Miśkiewicz – Od ponad 40 lat na scenie. Od 25 lat związana z Miejskim Teatrem Miniatura. Ma na koncie około 150 premier. Brała udział w wielu wydarzeniach performatywnych, zajęciach terapeutycznych, pracowała przy dubbingu w filmach animowanych, słuchowiskach radiowych, reklamach oraz serialach telewizyjnych. Od 1990 członkini Związku Artystów Scen Polskich. Laureatka brązowego medalu Gloria Artis w 2021 r za zasługi w dziedzinie kultury.

Małgorzata Polakowska - absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego (2014) oraz Akademii Teatru Alternatywnego przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2016). Od 2014 roku współtworzy zespół aktorski Teatru Gdynia Główna oraz realizuje spektakle Teatru Forum. Laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2021 za rolę Maszy w spektaklu "Maska" według Stanisława Lema, zdobywczyni nagrody zespołowej z okazji XX Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” za spektakl ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ Teatru na Faktach Instytutu im J. Grotowskiego we Wrocławiu (2021), laureatka stypendium twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego (2020), laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018 reżyserię i realizację ośmiu premierowych spektakli metodą Teatru Forum, zdobywczyni Nagrody Artystycznej Galion Gdyński 2018 w kategorii „Animacja Kultury”, stypendystka MKiDN w dziedzinie "animacja i upowszechnianie kultury”.

Ewa Ignaczak - jest absolwentką warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Przez ostatnie cztery dziesięciolecia zajmuje znaczące miejsce w gronie najciekawszych reżyserów teatralnych w naszym regionie. Jest założycielką i reżyserką niezależnego Teatru Stajnia Pegaza (1981). Wieloletnia animatorka życia kulturalnego w Trójmieście, co zaowocowało zdobyciem Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska za całokształt jej działalności artystycznej (2001). W latach 2003-2011 pełniła funkcję dyrektorki Sopockiej Sceny Off de BICZ. Jej działalność nie ogranicza się tylko do sztuki, ale z równą pasją realizuje się w działaniach społecznych. Jest autorką projektów tj. „Teatr a natura”, „Teatr a szaleństwo”, „Teatr Zajechał”, „Zaczynania Teatralne” i „Lekcje Teatralne”. W 2009-2011 była pomysłodawczynią i wykładowcą „Polskiej Akademii Teatru Niezależnego” na Litwie. W latach 2012-2014 pełniła funkcję dyrektorki merytorycznej i wykładowczyni w międzynarodowym projekcie „South Baltic Academy of Independent Theatre – a Tool of Social Change”. Ewa Ignaczak jest także założycielką (2013) i wiceprezeską Fundacji “Klinika Kultury” oraz założycielką (2014) Teatru Gdynia Główna, którego obecnie jest dyrektorką artystyczną. Jej wkład w kulturę został doceniony nagrodą “Galion Gdyński za rok 2015” w dziedzinie animacji kultury oraz Nagrodą Specjalną za Animację Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego (2017). Docierała z teatrem do najmniejszych miejscowości Województwa Pomorskiego, w ramach wielu edycji projektu „Teatr Zajechał”. Aktywizuje lokalne społeczności, jednocześnie zwiększając więzi mieszkańców z miastem i otwierając ich na nowe grupy społeczne poprzez koordynację Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego „Pociąg do Miasta” (od 2011). Jest autorką licznych spektakli inspirowanych literaturą światową, polską i regionalną, tj. Franz Kafka, Stanisław Lem, Brunon Schulz, Witold Gombrowicz, Ryszard Kapuściński, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Barbara Piórkowska, Salcia Hałas. Realizuje także spektakle dla dzieci (Stacja Bajek) wg twórczości Pierre’a Gripariego oraz Bolesława Leśmiana. Obecnie szczególną troskę kieruje ku młodzieży, otwierając młodych ludzi na rozmowy, zwracając uwagę i reagując na problemy, z jakimi mogą się dzisiaj mierzyć. Realizuje spektakle w formule Teatru Społecznie Zaangażowanego. Jej nową pasją jest Teatr Faktu, który wspiera proces integracji młodzieży polsko-ukraińskiej (Teatr z polsko-ukraińską społecznością szkolną) oraz otwiera dialog między rodzicami a nastolatkami.

Barbara Piórkowska - pisarka, poetka, felietonistka portalu miastoliteratury.com. Autorka powieści „Szklanka na pająki” (2010/2018), esejów o przestrzeni miasta „Utkanki” (2014), powieści „Kraboszki” (2020) i „Gaja. Historia prawdziwa” (2023) oraz czterech tomów poetyckich, w tym ostatniego pt. „Syberia” (2016). Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Współtwórczyni show poetyckich i literacko-obrzędowych (ostatnio „Dziady. Rytuał literacki” 2023). W 2022 roku według „Kraboszek” powstał spektakl „Rodzanice” (Teatr Gdynia Główna, Akademia Głosów Tradycji, reż. Ewa Ignaczak). Nominowana do Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2010. Laureatka Nagrody Gdańskich Bibliotekarzy „Pro Libro Legendo” za rok 2010, zdobywczyni I nagrody w Konkursie Literatury Pomorskiej i Kaszubskiej 2021 Costerina (kategoria proza). Trenerka warsztatów twórczego pisania. Prowadzi spacery zielarsko- i roślinno-literackie oraz z twórczym pisaniem, a także profil na FB Dzika Litera. Tworzy autorskie formy pracy ze stresem poprzez pisanie. Zbierała opowieści i szkoliła w wielu programach społecznych i kreatywnych (m.in. Festiwal Progressteron, Fundacja Generacja, Festiwal Zbliżenia, Gdańska Galeria Miejska, Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury). Stypendystka Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego.

Rafał Matusz - reżyser, dramaturg, marketing manager. Student Krystiana Lupy i Jerzego Jarockiego. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST Kraków. Asystent Jerzego Jarockiego- “Pułapka” T. Różewicza i „Platonow” Michaiła Czechowa, obie realizacje przygotowane w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Asystent Mikołaja Grabowskiego przy realizacjach teatru telewizji w Krakowie. Absolwent podyplomowych studiów w zakresie zarządzania kulturą w Szkoła Główna Handlowa (SGH) w Warszawie. Prezes zarządu Stowarzyszenia Inicjatyw Społeczno- Kulturalnych “Europeum”. Przygotował kilkadziesiąt spektakli w wielu teatrach w Polsce, napisał 4 sztuki teatralne, z czego 2 zostały zrealizowane w zawodowych teatrach. Jego debiut operowy (2022 r.) „Król Roger” Karola Szymanowskiego w Operze na Zamku był jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń operowych w Europie. Wzięło w nim udział ponad 150 wykonawców również z Niemiec, a główne partie śpiewali najważniejsi i uznani w Polsce śpiewacy operowi jak Pavlo Tołstoj. Ewa Tracz i Łukasz Goliński za role w tym spektaklu otrzymali Teatralne Nagrody Muzyczne im Jana Kiepury. Spektakl trzeci sezon będzie prezentowany na deskach teatru. Rafał Matusz napisał także powieść „Konitzville” , która ma zostać wydana do końca roku przez Wydawnictwo Lira z Warszawy.

KARDIOSYSTEM

Na podstawie tekstów „Joanna M. Brzeg” Rafała Matusza i fragmentów „Kraboszek” Barbary Piórkowskiej

Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Joanna – Hanna Miśkiewicz

Barbara – Małgorzata Polakowska

Światło, opracowanie muzyczne, miniatura Akademii – Marzena Chojnowska

13 kwietnia godz. 19:00

20 kwietnia godz. 19:00

Bilety: 50/55 zł

* * *

Teatr Gdynia Główna zaprasza na spektakl Teatru Stajnia Pegaza:

Tajemnica Króla Wysp Hebanowych”

wg Klechd Sezamowych Bolesława Leśmiana

Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Anna Bochnak – Fryc, Jacek Panek, Filip Wójcik

14 kwietnia 2024 godz. 12:00

Zapraszamy do świata pełnego dziwów i czarów, gdzie czarno-złote jezioro oraz pływające w nim kolorowe ryby skrywają tajemnice, o jakich słyszeliście tylko w baśniach.

Król Wysp Hebanowych to dobry, ale nieszczęśliwy władca, który za sprawą złych czarów skazany jest na marne życie w zaklętym pałacu. Jego losem kieruje niecna czarownica, zaślepiona fałszywą miłością. Próbuje ona zmusić Króla do poddania się jej rozkazom. Na szczęście na ich drodze staje odważny i szlachetny Sułtan. Czy wystarczy mu sił, aby zdjąć z Króla Wysp Hebanowych ciążącą klątwę i przezwyciężyć zło głęboko zakorzenione w sercu Chryzeidy? Czy czarno-złote jezioro odkryje przed nami swoje tajemnice? Czy poznamy sekret kolorowych ryb?

Orientalne opowiadanie Bolesława Leśmiana pochodzące ze zbioru „Klechd sezamowych” pokaże, że najważniejszą wartością w życiu jest niesienie bezinteresownej pomocy oraz empatia względem drugiej osoby.

Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/1108465280307573/

Więcej o twórcach:

Ewa Ignaczak – studiowała na warszawskiej Akademii Teatralnej, założycielka i reżyserka niezależnego Teatru Stajnia Pegaza. Wieloletnia animatorka życia kulturalnego w Trójmieście – laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska za całokształt pracy artystycznej (2001). Autorka projektów: „Teatr a natura”, „Teatr a szaleństwo”, „Teatr Zajechał”, “Zaczynania Teatralne”, „Lekcje Teatralne”, Polska Akademia Teatru Niezależnego na Litwie. Założycielka i od 2003 do 2011 roku dyrektor Sopockiej Sceny Off de BICZ. Reżyserka teatralna kilkudziesięciu spektakli teatralnych, nagradzanych na wielu festiwalach Polsce. Założycielka i Wiceprezes Fundacji „Klinika Kultury”, a także założycielka i Dyrektorka Artystyczna Teatru Gdynia Główna. Kuratorka Artystyczna międzynarodowego unijnego projektu “South Baltic Academy of Independent Theatre – a Tool of Social Change”. W latach 2013-2015 Członkini Gdyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, oceniała także wnioski w konkursie ofert dla Urzędu Miasta w Gdyni. Nagrodzona “Galionem Gdyńskim za rok 2015” w dziedzinie animacji kultury oraz Nagrodą Specjalną Za Animację Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego w roku 2017.

Anna Bochnak-Fryc - absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice oraz Uniwersytetu Adama Mickiewicza na kierunku Filozofia Komunikacja Społeczna i Filologia Norweska. Współpracowała z Teatrem Strefa Ciszy i Barakah, grała w spektaklach reżyserowanych przez Macieja Gorczyńskiego, do niektórych współtworzyłam również muzykę.

Śpiew to jej największa pasja. Od ponad dziesięciu lat wykonuje archaiczne pieśni ludowe i wykorzystuje je również w procesie tworzenia muzyki. Utwory tradycyjne w jej interpretacji można usłyszeć w najnowszym spektaklu Teatru Nowego w Słupsku - „Grupa Krwi”.

Obecnie śpiewa w zespołach Akademia Głosów Tradycji oraz Dobre Sobie. Pisze własne teksty oraz muzykę. Prowadzi warsztaty śpiewacze dla dużych i małych.

Filip Wójcik — aktor, tancerz. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku, absolwent PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stworzył role aktorskie i taneczne m.in. dla: Krakowskiego Teatru Tańca (Poliamoria, Estra i Andro), Teatru Rozrywki w Chorzowie (Osobowość Zaburzona, Młody Frankenstein), Narodowego Centrum Kultury (Święty), Fabryki Kultury (Pan Tadeusz Muzycznie, Wszystko o Disco), Konsulatu Kultury w Gdyni (Mayday), Teatru Rozbark w Bytomiu (Kanarki), Teatru Małego w Tychach (Woyzeck), Sopockiego Teatru Tańca (Tab. Nowy Początek). Obecnie współpracuje z Teatrem Gdynia Główna.

Jacek Panek:Członek Stowarzyszenia Artystyczno- Społecznego Feeria. Magister Pedagogiki oraz absolwent Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Gdańskim. Ukończył Południowobałtycką Akademię Teatru Niezależnego (BAIT) oraz Akademię Teatru Alternatywnego, realizowaną przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Brał udział w przedsięwzięciach teatralnych i projektach Teatru Gdynia Główna, Teatru Czarny Kwadrat oraz Teatru Znak. W latach 2013-2019 pracował jako instruktor teatralny dla grup dziecięcych, młodzieżowych i dorosłych w Gdańskiej Szkole Artystycznej. W latach 2019- 2020 pracował jako instruktor teatralny w Zakładzie Kulturalnym w Gdańsku. Od 2016 roku współtworzy spektakle Teatru Forum prezentowane w Teatrze Gdynia Główna, Gdańskiej Szkole Artystycznej i Zakładzie Kulturalnym, a także tworzy i realizuje projekty Stowarzyszenia Feeria.

Tajemnica Króla Wysp Hebanowych”

wg Klechd Sezamowych Bolesława Leśmiana

Scenariusz i Reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Anna Bochnak – Fryc, Jacek Panek, Filip Wójcik

Światło, kostiumy, rekwizyty: Marzena Chojnowska

Video: Marzena Chojnowska i Grzegorz Kujawiński

Muzyka: Anna Bochnak – Fryc i Marzena Chojnowska

Teatr Stajnia Pegaza

17 marca 2024 godz. 12.00

14 kwietnia 2024 godz. 12:00

Bilety: 40 zł

* * *

Rezerwacja:

sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/

Teatr Gdynia Główna

Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia,

Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1)

www.teatrgdyniaglowna.pl

www.facebook.com/TeatrGdyniaGlowna

 

 

 

 

 

 

(hs za: TGG/foto Marzena Chojnowska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%