Zamknij

Temat z Forum Wizja Rozwoju. Nowe wiadukty usprawnią przewóz ładunków do portu w Gdyni

11:39, 19.02.2023 Aktualizacja: 11:53, 19.02.2023
Skomentuj

Pociągi towarowe korzystają już z nowego wiaduktu prowadzącego do portu w Gdyni. Na kolejnym obiekcie postępują przygotowania do zabudowy toru. To istotne elementy infrastruktury kolejowej, którą umożliwią dojazd do nabrzeży większej liczby dłuższych i cięższych składów. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., o wartości 1,6 mld zł netto, jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Pociągi z ładunkami do portu Gdynia jeżdżą już jednym torem nowego, 600-metrowego wiaduktu w obrębie stacji Gdynia Port. Zabudowywany jest sąsiedni, drugi tor. Na wiadukcie położone zostaną cztery tory. Kończą się prace na kolejnym, blisko 140-metrowym wiadukcie, pod którym jest aż siedem torów. Stalowa konstrukcja obiektu jest gotowa, wkrótce wykonawca przystąpi do zabudowy toru oraz sieci trakcyjnej.

Nowe wiadukty usprawnią przewóz towarów do nabrzeży.

Zostały dostosowane do jazdy cięższych i dłuższych, nawet 750-metrowych pociągów o nacisku 22,5 tony na oś. Obiekty poprawią przepustowość linii prowadzących do portu. Większa ilość towarów przewiezionych koleją to mniej pojazdów ciężarowych na drogach. To ważny, proekologiczny aspekt inwestycji realizowanej przez PLK S.A. Realizacja zadania umożliwi przeładunek większej ilości towarów i skróci czas obsługi pociągów, co korzystnie wpłynie na polską gospodarkę.

16 lutego dziennikarze mieli okazję spotkać się z kadrą PKP odpowiedzialną za inwestycję oraz przedstawicielami wykonawcy. W spotkaniu uczestniczyli m.in.: Andrzej Osipów – dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Waldemar Piekarski – dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK; Leszek Lewiński – zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP Polskie Linie Kolejowe; Wieńczysław Szwindowski – zastępca dyrektora Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK; Piotr Czupryn – dyrektor Kontraktu Zespołu z firmy Budimex; Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Przedstawiciele mediów zostali zaproszenia do drezyny (pasażerskiej) i pod czujnym okiem kadry PKP mogli objechać inwestycję.

Leszek Lewiński – zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP Polskie Linie Kolejowe był swoistym przewodnikiem po budowie. Opowiedział również o historii kolei w Gdyni i powstaniu stacji Gdynia Port, która w tym roku obchodzi stulecie.

Postępują prace w zakresie pozostałych branż.

Dotąd zabudowano 100 km nowych, zelektryfikowanych torów (ze 115 km) oraz 283 rozjazdy (z 332). Gotowe są 23 skrzyżowania (z 24) oraz publiczna ładownia. Wykonano wszystkie, 13 podziemnych zbiorników retencyjnych, które wraz z nową siecią kanalizacji sanitarnej i deszczowej zapewniają właściwe odwodnienie terenu. Wyremontowano most na rzece Chylonce. Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port, wspieranego przez dwie nowe nastawnie. Pracę kolejarzy wspierają nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Informacje o sytuacji na torach dojazdowych do portu i na stacji towarowej obserwowane są na monitorach. Komputerowe urządzenia umożliwiają pracę manewrową, nadzór nad zestawianiem i przygotowaniem pociągów do jazdy.

Andrzej Osipów – dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mówił o linii kolejowej 201.

Wartość inwestycji pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" to ponad 1,6 mld zł netto. Prawie 45 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w III kwartale br.

* * *

Rozwój polskich kolei to temat z V Forum Wizja Rozwoju, które odbyło się w zeszłym roku w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

Spółki Grupy PKP realizują aktualnie największe w swojej historii inwestycje, m.in. modernizując i budując od podstaw dworce i połączenia oraz kupując i unowocześniając tabor. Zdaniem uczestników debaty pt. „Wpływ inwestycji w infrastrukturę kolejową warunkiem rozwoju gospodarczego”, zorganizowanej podczas 5. edycji Forum Wizja Rozwoju, efektem tego inwestycyjnego boomu będzie stworzenie swoistego „transportowego krwiobiegu Polski”, sprzyjającego rozwojowi kraju i wyrównywaniu szans między jego regionami.

„Naszym flagowym projektem jest Krajowy Program Kolejowy, czyli ponad 76 mld złotych, które do 2026 roku całkowicie zmienią oblicze polskich torów, dworców i pociągów. Mam tu na myśli znaczącą poprawę ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów” - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

GALERIA poniżej>>>

(hs/foto JPG)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%