Ministerstwo Finansów i Gospodarki podało maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych, jakie gminy mogą ustalić na 2027 rok. Większość z nich wzrośnie o około 2,7 proc.
"Podatki i opłaty lokalne to ważna część budżetu gminy. Jednak nie mogą one być najważniejszym składnikiem budującym zestawienie środków finansowych. Nie wolno nadmiernie obciążać mieszkańców stale podnosząc podatki i opłaty. Włodarze muszą szukać funduszy gdzie indziej, a nie w portfelach mieszkańców. Ponadto podatki powinno konsultować się z mieszkańcami, przez co buduje się zaufanie do instytucji gminnych i relacje ze społecznością lokalną. Mieszkańcy nie są maszynką do robienia pieniędzy. Mieszkańcy muszą czuć, że wójt burmistrz, prezydent są po ich stronie i wspólnie z nimi pracują na rzecz rozwoju gminy czy miasta." - podkreśla Witold Zajst, burmistrz Miastka poprzedniej kadencji.
W Monitorze Polskim opublikowano obwieszczenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2027. Większość z nich wzrośnie o około 2,7 proc.
Maksymalna stawka podatku od budynków mieszkalnych wzrośnie o 4 grosze z 1.45 zł do 1,49 zł za 1 m kw. Natomiast w przypadku budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza maksymalna stawka wzrośnie o 0,96 zł i będzie wynosiła 36,49 zł za 1 m kw.
Górna granica opłaty targowej wzrośnie o 31,78 zł dziennie, a opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej o 0,14 zł dziennie.
Stawka opłaty od posiadania psów wzrośnie z 186,29 zł do 191,32 zł rocznie od jednego psa.
O tym czy w danej gminie będą obowiązywały maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych zdecydują rady gmin w drodze uchwały.
Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, maksymalne stawki na 2027 r. zostały określone z uwzględnieniem ogłoszonego przez Główny Urząd Statystyczny wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych za okres pierwszego półrocza 2026 roku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wskaźnik ten wyniósł 2,7 proc.
Od samochodu ciężarowego: powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 1293,09 zł, powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 2157,14 zł, powyżej 9 ton – 2588,54 zł.
Od samochodu ciężarowego, o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton – 4939,57 zł
Od ciągników siodłowych lub balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 3019,91 zł.
Od ciągnika siodłowego lub balastowego w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów: do 36 ton włącznie – 3817,95 zł, powyżej 36 ton – 4939,57 zł.
Od przyczep lub naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – 2588,54 zł.
Od przyczepy lub naczepy w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów: do 36 ton włącznie – 3019,91 zł, powyżej 36 ton – 3817,95 zł.
Od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy: mniejszej niż 22 miejsca – 3056,57 zł, równej lub większej niż 22 miejsca – 3864,33 zł.
* * *
Pełna treść obwieszczenia do pobrania poniżej.
mr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz