Modernizacja linii kolejowej nr 201 między Bydgoszczą a Trójmiastem nie zwalnia tempa. Ogłosiliśmy przetarg na prace na kolejnym odcinku, tym razem między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną. Dzięki budowie trzeciego toru Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewnią sprawniejszy przewóz ładunków do gdyńskiego portu, a podróżni zyskają nowe możliwości podróży koleją. Realizacja zasadniczych robót budowlanych planowana jest w latach 2026-2031, a zakończenie całego kontraktu w 2032 r.
Historyczna „Węglówka”, czyli linia kolejowa nr 201, dzięki pracom realizowanym przez Polskie Linie Kolejowe S.A., odzyska znaczenie jako kluczowy korytarz transportowy na linii północ – południe kraju. Modernizacja trasy między Maksymilianowem a Gdynią nie tylko umożliwi przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowej oferty połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych, ale także zapewni sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu morskiego w Gdyni. Zwiększy to potencjał portu, co pozytywnie wpłynie na gospodarkę Pomorza i kraju oraz lokalny rynek pracy.
Ogłoszono kolejny przetarg w ramach zadania, dotyczący zaprojektowania i realizacji prac budowlanych na 12-kilometrowym odcinku między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną oraz na 1,5-kilometrowym odcinku linii nr 202 na włączeniu do stacji Gdynia Główna. Wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa. Na trasie dobudowany zostanie trzeci tor, który zwiększy jej przepustowość, umożliwiając prowadzenie ruchu z większą liczbą pociągów pasażerskich i towarowych. Trasa na całej długości zostanie także zelektryfikowana.
- informuje PLK SA.
Przebudowane zostaną: stacja Gdynia Wielki Kack oraz przystanki Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion oraz Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, dzięki czemu zatrzymają się przy nim pociągi jeżdżące linią nr 201. W ramach prawa opcji możliwa będzie także budowa nowych przystanków – Gdynia Źródło Marii (w sąsiedztwie ulic Nałkowskiej i Fizylierów) oraz Gdynia Mały Kack (w sąsiedztwie ulic Olkuskiej i Łowickiej). Stacje i przystanki będą wyposażone w trzy krawędzie peronowe, wyższe od obecnych. Będą pochylnie i windy, które ułatwią dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zabudowany zostanie system dynamicznej informacji pasażerskiej informujący o odjazdach pociągów.
Duże zmiany czekają wspomniany przystanek Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana, gdzie powstaną dwa nowe perony dwukrawędziowe oraz przebudowane zostanie przejście podziemne. Przystanek zostanie włączony w rejon stacji Gdynia Główna. Przebudowa układu torowego, w tym dodatkowe połączenia torowe, zwiększą możliwości prowadzenia ruchu pociągów od strony Gdańska Osowy i Gdańska Głównego, umożliwiając niezależne podróże liniami nr 201 i 202.
PLK SA planuje również budowę, przebudowę lub remont 40 obiektów inżynieryjnych na trasie – mostów, wiaduktów czy przepustów. Nowy system sterowania ruchem kolejowym zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Szacunkowa wartość prac dotyczących zaprojektowania i wykonania robót dla zadania pn. „Odcinek C – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna” w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia” wynosi ponad 1,3 mld zł. Projekt będzie realizowany ze środków własnych PLK SA, budżetu państwa oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Podpisanie umowy z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą planowane jest w III kwartale 2026 r., a realizacja zasadniczych prac budowlanych w terminie IV kwartał 2026 – I kwartał 2031 r. Cała umowa skończy się wraz z pozyskaniem wymaganych dopuszczeń w 2032 r.
Prace w ramach modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta realizowane są od 2021 r. Od 2024 r. gotowy jest tzw. bajpas kartuski oraz zmodernizowana linia nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z nowym odcinkiem linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze roboty na linii nr 201 są realizowane w podziale na 7 kontraktów. Od 2024 r. prace trwają na odcinkach Kościerzyna – Somonino (wraz z linią nr 214 Somonino – Kartuzy) oraz Somonino – Gdańsk Osowa (wraz z elektryfikacją linii nr 229 odc. Glincz – Kartuzy). Łączna wartość robót wynosi ponad 2,5 mld zł netto. Zakończenie zasadniczych prac budowlanych planujemy w 2027 r., a w 2028 r. pozyskane zostaną niezbędne dopuszczenia.
W czerwcu br. ogłoszono przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin, we wrześniu br. podpisano umowę na modernizację stacji Maksymilianowo o wartości ponad 927 mln zł netto oraz ogłosiliśmy przetarg na prace na odcinku Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Ogłoszenie ostatniego przetargu w ramach modernizacji linii nr 201, dotyczącego prac na odcinku Lipowa Tucholska – Kościerzyna, planowane jest jeszcze w tym miesiącu. Cały odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna PLK SA planuje sfinalizować w 2029 r.
Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h). Realizacja prac na odcinku Kościerzyna – Gdynia skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 14 minut, a między Maksymilianowem a Kościerzyną o około 20 minut.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz