Resort edukacji odniósł się do propozycji JST dotyczących nadania organom samorządowym prawa do wydawania zezwoleń na powstawanie przedszkoli, szkół i placówek niepublicznych. „Nie mogły być one pozytywnie rozpatrzone” – poinformowało ministerstwo.
- Przy edukacji nie należy majstrować we wszystkich obszarach. Najpierw rząd winien uporządkować kwestie związane z przyznawaniem subwencji i wynagrodzeniami nauczycieli. Potem dopiero można rozpocząć debatę o możliwościach samorządu w aspekcie wydawania zezwoleń na zakładanie szkół i placówek niepublicznych. Dziś jest obawa, że prywatne szkoły mogą na początku oferować super edukację i wielkie pieniądze dla nauczycieli, a potem będzie jak będzie. Jednak takie działania, zwłaszcza w małych gminach mogą doprowadzić do likwidacji szkół samorządowych, bo uczniowie i nauczyciele przejdą do prywatnych. Odbudowanie struktur oświatowych to bardzo trudny proces. To również bardzo niebezpieczne narzędzie dla radnych i włodarzy, którzy szukając oszczędności w gminie najpierw skierują się w stronę oświaty i zechcą likwidować szkoły czy przedszkola. Jak wiemy, prawo w tym zakresie doskonałe nie jest i dlatego na razie niech zostanie jak jest - podkreśla Jerzy Terechów, radny gminy Czarne w powiecie człuchowskim.
* * *
Do kwestii nadania samorządom większej swobody w możliwości wydawania zezwoleń na tworzenie niepublicznych placówek oświatowych odniosła się wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.
„Ministerstwo Edukacji Narodowej nie prowadzi prac nad projektami przypisującymi organom samorządowym uprawnienia umożliwiające wyznaczanie lokalnych granic dla powstawania i działania edukacji niepublicznej” – poinformowała
Wiceministra powołała się przy tym na postanowienia ustawy zasadniczej mówiące o możliwości wyboru przez rodziców szkół innych niż publiczne. Zasada ta została wpisana do katalogu konstytucyjnych wolności rodzicielskich, a zatem do rozstrzygnięć chronionych i opisanych przepisami rangi najwyższej.
„Właściwe tu postanowienie ustrojowe należy identyfikować w grupie najistotniejszych rozstrzygnięć jakościowych w edukacji, zapewniających systemowe warunki dla powstawania i działania na poziomie społeczności lokalnych zróżnicowanych organizacyjnie koncepcji i idei kształcenia, innych niż gwarancyjne, wystandaryzowane (edukacja publiczna), decydując tym samym również o głęboko merytorycznym wymiarze tego rozstrzygnięcia” – dodała Lubnauer
W związku z powyższym MEN poinformowało o negatywnym rozstrzygnięciu napływających do resortu propozycji jednostek samorządu terytorialnego dotyczących nadania organom samorządowym prawa do wydawania zezwoleń na powstawanie przedszkoli, szkół i placówek niepublicznych.
mo/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz