Zamknij

Pogorzelski: organizm miasta sam zwalczy infekcję

14:22, 15.04.2025 Aktualizacja: 16:35, 15.04.2025
Skomentuj foto HansLinde/pixabay.com foto HansLinde/pixabay.com

Już myślałem, że… ale nie.

„Ruszyła maszyna, już nikt nie zatrzyma – kto wejdzie pod koła, ten uciec nie zdoła” – ach, jak bardzo chciałoby się zacytować tego klasyka w kontekście budowy obwodnicy Witomina i wydania zgody na wycinkę drzew. Była konferencja prasowa, było odtrąbienie sukcesu, uśmiechy, poklepywanie po plecach – bo ekolodzy, tak jakby, wydali zgodę na wycinkę drzew na terenie miejskim. Miód malina. Tak jakby." - Grzegorz Pogorzelski komentuje rozpoczęcie wycinki drzew pod budowę obwodnicy Witomina.

Grzegorz Pogorzelski po konferencji prasowej, w czasie której wiceprezydent Bartłomiej Austen ogłosił, że miasto czeka na decyzje derogacyjne skierował wniosek o informację publiczną, w której zapytał o konkretną datę uzyskania zgody.

Tym bardziej, że Austen w dyskusji na facebook'u utrzymywał, że uzyskania zgody to kwestia "paru dni".

Okazało się, że "parę dni" to prawie miesiąc!

Teraz, kiedy zgoda już jest i tak nie można mówić o sukcesie. Nie wszystkie drzewa zostaną wycięte, co i tak uniemożliwia budowę obwodnicy. Chyba, że z pojedynczymi drzewami rosnącymi w różnych miejscach "na asfalcie". Byłaby to swoista instalacja proklimatyczna...

Wycinka drzew na budowie obwodnicy Witomina (fot. Natalia Kawalerowicz)

"Jak widać na powyższym zdjęciu ze strony gdynia.pl, autorstwa Natalii Kawalerowicz - drzewa faktycznie są wycinane. Jeśli jednak przyjrzymy się bliżej, zobaczymy drzewa oplecione czerwoną taśmą. Pewnie ciekawi Państwa, o co chodzi z tą taśmą. Najprawdopodobniej oznacza ona, że właśnie na tych drzewach ornitolodzy wypatrzyli ptasie gniazda – a taśma symbolizuje „no pasaran”, czyli zakaz wycinki do września, kiedy kończy się okres lęgowy.

W dużym skrócie – tak, wycinka się zaczęła, ale to wcale nie znaczy, że jakiekolwiek faktyczne prace będą się toczyć. Co z tego, że miasto wytnie 99% drzew, skoro przez ten pozostały 1% i tak nie da się nic zrobić? Wyleją asfalt wokół tych kilku drzewek, potem je wytną i zaleją pozostały kawałek? Oczywiście, że nie. Do września będziemy oglądać medialną gimnastykę bardzo niemedialnego wiceprezydenta Gdyni.

Nie wspominam już o pracach archeologicznych na terenie budowy, które dodatkowo wstrzymują roboty. Generalnie rzecz biorąc, zamiast oświadczeń, konferencji i innych publicznych obwieszczeń, prezydent Austen mógłby po prostu nagrać filmik, na którym mówi: „Już myślałem, że… ale nie” – i puszczać go mediom, kiedy pytają o obwodnicę Witomina.

Powtórzę jeszcze raz: prezydent Kosiorek i jej (bardzo nieliczna i kurcząca się) świta to nic innego jak błąd w „Matrixie” – chwilowy refluks gdyńskiej polityki. Tu nawet nie trzeba lekarza. Organizm miasta sam zwalczy infekcję." - podsumował Grzegorz Pogorzelski.

Błąd w "Matrixie"

Zieleń na Oksywiu, awarie wodociągów i sieci ciepłowniczej, nierozwiązane problemy na Kaczych Bukach, przedłużająca się modernizacja linii kolejowej 201, brak tunelu na ul. Puckiej pod torami linii 202 i 250, bagatelizowanie spraw zgłaszanych przez Rady Dzielnic i wreszcie wpadki związane z budową obwodnicy Witomina... to dopiero początek.

Porównanie zastosowane przez Pogorzelskiego może wejść w obieg dyskusji społecznej mieszkańców i dodatkowo generować poszukiwania wszelkich innych porównań, co na pewno wizerunkowe dla Gdyni nie będzie.

Obecna władza (obie strony koalicji) naobiecywała mieszkańcom wielką zmianę i ci teraz jej oczekują, a co niektórzy już wręcz zaczynają żądać.

I jeszcze jedna bomba z opóźnionym zapłonem czeka mieszkańców Gdyni - likwidacja kolejnych parkingów i miejsc, w których dziś jeszcze można zostawić auto. Wkrótce może to ulec totalnej zmianie.

* * *

Przypomnijmy, że obwodnica Witomina to kluczowy element większego planu usprawnienia układu komunikacyjnego Gdyni Zachód. Inwestycja domyka jeden z najważniejszych etapów zmian w tej części miasta i znacząco wpłynie na komfort codziennego przemieszczania się tysięcy mieszkanek i mieszkańców. Nowa trasa będzie liczyć 2 585 metrów długości i zostanie poprowadzona w układzie dwóch pasów ruchu w każdą stronę, z dodatkowymi buspasami. Projekt przewiduje także cztery obiekty inżynieryjne, w tym kładkę pieszo-rowerową przez teren leśny, dwa przepusty dla zwierząt oraz wiadukt nad ulicą Witomińską.

Wartość całej inwestycji wynosi 78 549 311,39 zł, a za jej realizację odpowiada konsorcjum Polimex Infrastruktura sp. z o.o. oraz Polimex Mostostal S.A. Celem budowy jest nie tylko odciążenie lokalnego ruchu na Witominie, lecz także stworzenie nowego połączenia między Obwodnicą Trójmiasta a Śródmieściem Gdyni. Dzięki temu zmniejszy się również natężenie ruchu na Estakadzie Kwiatkowskiego i ulicy Morskiej.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

marekmarek

0 0

przecież wycinka w sezonie wiosennym drzew jest zakazana.

08:26, 16.04.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%