W nadchodzącym sezonie Dział Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg ZDIZ-u własnymi siłami będzie realizować prace związane z zimowym utrzymaniem jezdni i parkingów o łącznej długości około 277 km. Firmy zewnętrzne będą odpowiadać za utrzymanie jezdni, ciągów pieszych, rowerowych i miejsc postojowych na długości ok. 216,8 km.
- Mam nadzieję, że deklaracje składane przez władze miasta będą miały odbicie w rzeczywistości. Od lat słyszymy, że sprzęt gotowy i wszystko jest ok, a jak przychodzi co do czego, to zima znów zaskakuje drogowców. I potem mamy pełne lodu nawierzchnie, jak swego czasu na ul. Śląskiej, ogromne korki oraz masę stłuczek i kolizji drogowych. Zdaję sobie sprawę z tego, że pogoda sprawia niespodzianki, ale po to chyba Gdynia wydała wiele pieniędzy na specjalistycznych sprzęt drogowy, by jak najszybciej i najsprawniej eliminować zagrożenia zarówno śliskiej nawierzchni, jak i walającego się śniegu - podkreśla Marek Dudziński, radny miasta Gdyni.
* * *
- Pracownicy, sprzęt i środki do posypywania nawierzchni są już w pogotowiu. W sezonie 2024/2025 Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni będzie dysponować 24 pojazdami specjalnymi do obsługi zimowego utrzymania dróg i będzie realizować prace związane z zimowym utrzymaniem jezdni dróg głównego układu komunikacyjnego i parkingów o łącznej długości 277 km – mówi Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
24 pojazdy specjalne LIZUD-u to:
Utrzymanie dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym
Utrzymaniem dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym, ciągów pieszych, dróg rowerowych i płatnych miejsc postojowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania zajmować się będą firmy zewnętrzne wyłonione w ramach przeprowadzonych postępowań przetargowych.
61 pojazdów firm zewnętrznych:
Wykonawcy zadbają o usługi związane utrzymaniem zimowym jezdni dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym oraz pieszych ciągów komunikacyjnych, dróg rowerowych i płatnych miejsc postojowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania na obszarze ok. 216,8 km.
W celu optymalizacji działań miasto, podobnie jak w rok temu, zostało podzielone na dwa rejony: północny i południowy, w którym zlokalizowane zostały bazy techniczne Letniego i Zimowego Utrzymania Dróg (LiZUD) z zapleczem dyspozytorskim, socjalnym i sprzętowym. W bazach są: obsada osobowa, pojazdy i inny niezbędny sprzęt do działań. Znajdują się tam:
W ramach zawartych umów zostały zapewnione bieżące dostawy soli drogowej, paliwa oraz AdBlue. Bazy LiZUD-u będą pracować w systemie 24 godzinnym i obsługiwać po 118,5 km dróg głównego układu drogowego. Baza Północna LiZUD będzie dodatkowo obsługiwać ok. 40 km dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnych w północnych dzielnicach miasta. Cały sprzęt poddano przedsezonowym przeglądom wraz z niezbędną konserwacją i rozruchem maszyn.
Zgodnie z przyjętymi standardami AZ (Akcji Zima) na terenie Gdyni rozpoczęcie prac związanych z usuwaniem skutków zimy, tj. pługowanie, posypywanie środkami chemicznymi, powinno nastąpić niezwłocznie, tzn. w takim czasie od uzyskania informacji meteorologicznych o przewidywanym wystąpieniu zjawisk zimowych, by zapewnić utrzymanie przejezdności dróg w stopniu gwarantującym bezpieczeństwo ruchu samochodowego i funkcjonowanie komunikacji miejskiej, nie później niż w ciągu godziny od wystąpienia zjawiska.
Referat Planowania i Standaryzacji LIZUD przyjmuje zgłoszenia i interwencje mieszkańców w dni robocze w godzinach 7:00-15:30 pod nr. tel. 725 269 686. Chodzi o sprawy dotyczące dodatkowych potrzeb odśnieżenia dróg gminnych, chodników czy ścieżek rowerowych oraz informacje o zagrożeniach na drogach lub o utrudnieniach w komunikacji.
Zgłoszenia po godzinach pracy referatu, w weekendy i święta przyjmuje dyżurny Straży Miejskiej pod bezpłatnym nr. tel. 986.
Za zimowe utrzymanie Obwodnicy Trójmiasta odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku.
Równie ważne, jak zimowe utrzymanie dróg, jest zachowanie samych kierowców. Pamiętajmy o tym, aby dostosować prędkość jazdy do warunków na drodze, szczególnie gdy temperatura w nocy spada poniżej zera, a w ciągu dnia jest na plusie. Przy takich warunkach pogodowych jezdnia, która wydaje się być tylko mokra, w rzeczywistości jest pokryta cienką, bardzo śliską warstwą lodu. Przed sezonem zimowym zadbajmy również o nasze pojazdy. Sprawdźmy stan hamulców, oświetlenie pojazdu oraz wymieńmy opony na zimowe.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz