Zamknij

Zmudzińska: najważniejsze, by dzieci miały warunki do nauki

05:57, 27.08.2024 Mariusz Sieraczkiewicz za: zukowo.pl Aktualizacja: 06:21, 27.08.2024
Skomentuj

Wraz z początkiem nowego roku szkolnego, do listy samorządowych szkół podstawowych na terenie Gminy Żukowo dołączy nowa placówka oświatowa, zlokalizowana przy ul. Lotniczej 15 w Baninie.

- Wakacje to okres, w którym uczniowie i kadra nauczycielska są poza szkołą. Nie znaczy to, że w placówkach nic się nie dzieje. Prowadzone są remonty i modernizacje. Szczególnym przykładem są nowe szkoły, tak jak ta w Baninie. Tu trzeba zapewnić odpowiednie meble, wyposażenie sal lekcyjnych, po prostu przygotować placówkę do normalnej pracy w roku szkolnym. To jest obowiązek samorządu prowadzącego szkołę. W wyniku opóźnień wynikających jeszcze z decyzji poprzedniej kadencji, a nie ja wtedy byłam burmistrzem, nastąpiło przesunięcie czasowe w dopełnieniu procedury przetargowej. Wspólnie z wiceburmistrz Karoliną Redzimską uruchomiliśmy działania, które w ciągu kilku tygodni unormują sytuację. Póki co do nowej placówki w Baninie trafił sprzęt wypożyczony z innych szkół w gminie. Wierzę, że szybko uda nam się dostarczyć nowe meble i wyposażenie, a uczniowie i nauczyciele nie odczują wymiany. Jak widać nawet coś nowego "trzeba naprawiać" - podkreśla Mariola Zmudzińska burmistrz Żukowa.

Odbyła się robocza narada, w czasie której zdiagnozowano sytuację w SP w Baninie

Omawiana rozbudowa gminnej bazy oświatowej przyniosła następujące wyzwania, które wymagały interwencji Burmistrz Marioli Zmudzińskiej:

- wyposażenie szkoły,

- problemy powykonawcze inwestycji.

Z uwagi na przedłużające się procedury przetargowe, na polecenie Burmistrz Marioli Zmudzińskiej, Urząd objął nadzór merytoryczny nad prowadzonymi postępowaniami w maju br. Powołanie komisji przetargowej przez dyrektor Szkoły Podstawowej w Baninie Panią Ewę Kosznik oraz opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenia o zamówieniu miało miejsce 12.12.2023 r., a samo podpisanie umowy z wykonawcą wybranym w ramach postępowania przetargowego, tj. z PB LOGISTYKA Sebastian Borkowski z Bydgoszczy, nastąpiło 22.07.2024 r. (cena brutto: 1 396 688,37 PLN, dotyczy wyposażenia szkoły w meble oraz sprzęty AGD w tym m.in. 840 krzeseł oraz 665 stołów uczniowskich). Część procedur przetargowych nadal jest jeszcze w toku, m.in. procedura dostawy sprzętu multimedialnego, informatycznego i biurowego.

Sprzęt dla szkoły

Wiemy już, że nowa szkoła w Baninie do 22.10.2024 r. zostanie wyposażona w nowe meble oraz sprzęty zakupione w ramach przetargu. Do tego czasu w szkole będą wykorzystywane meble wypożyczone z innych gminnych szkół (między innymi ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Żukowie – 100 szt., ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Żukowie – 122 szt., ze Szkoły Podstawowej w Borkowie – 37 szt., ze Szkoły Podstawowej w Pępowie 36 szt., ze Szkoły Podstawowej w Leźnie 28 szt., ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Baninie – 155 szt.) oraz meble dodatkowo zakupione przez Szkołę (290 krzeseł i 120 ławek, których wartość opiewa na łączną kwotę 71 509,60 PLN netto). Po dostarczeniu mebli zakupionych w ramach przetargu, tymczasowe meble zostaną zwrócone do szkół. Natomiast meble dodatkowo zakupione zostaną odpowiednio rozdysponowane między szkołami w gminie.

Jeśli chodzi o dostawę mebli zakupionych w ramach przetargu, to termin realizacji zamówienia dla wykonawcy, który został przewidziany w umowie wynosił 3 miesiące od dnia podpisania umowy. Samo postępowanie przetargowe trwało w tym przypadku 7 miesięcy, co automatycznie wykluczyło przewidziany termin realizacji, tj. 01.09.2024 r. Biorąc pod uwagę terminy ustawowe, wpływ na przedłużającą się procedurę miały następujące czynniki:

- zbyt późne wszczęcie procedury przetargowej (to konsekwencja opóźnień poprzedniej władzy);

- brak nadzoru merytorycznego od momentu powołania komisji przetargowej;

- duża ilość ofert;

- obszerność ofert;

- ilość odwołań złożonych przez wykonawcę;

- ilość czynności wykonywanych w trakcie badania i oceny ofert, m. in. konieczność poprawienia omyłek rachunkowych, wyjaśnienia rażąco niskich cen w przedstawionych ofertach, odtajnienia zastrzeżonej oferty.

Szkoła z zaciekami...

Kolejną kwestią wymagającą interwencji Burmistrz Gminy Żukowo były problemy powykonawcze inwestycji, które dotyczyły jakości wykonanych prac. Nowa szkoła musiała uporać się m. in. z odprowadzeniem wód opadowych z terenu szkoły i usunięciem zacieków, które powstały po deszczu nawalnym w lipcu. Zacieki mające charakter technologiczny, powstały w skutek nieodpowiedniego zabezpieczenia przed dostawaniem się wody opadowej z dachu po elementach okablowania do wnętrza budynku.

Wykonawca jest na bieżąco wzywany przez Urząd do usuwania zniszczeń powstałych wskutek błędu.

Budynek szkoły usytuowany jest na działce, która z uwagi na ukształtowanie terenu będzie narażona na skutki nawałnic, dlatego konieczne jest zwiększenie możliwości efektywniejszego odprowadzenia wód opadowych z tego terenu. Biorąc pod uwagę zmiany klimatu, które niosą ze sobą coraz częstsze występowanie deszczów nawalnych oraz fakt, że pierwotny projekt nie zakładał kanalizacji deszczowej konieczne będzie wykonanie kompleksowego odprowadzenia wód z terenu szkoły, w celu ograniczenia strat materialnych. Dodatkowo kanalizacja deszczowa może pozwolić na retencjonowanie wody opadowej, która następnie może służyć do podlewania trenów zielonych w okresie długotrwałej suszy.

Podczas opracowywania projektu nowej szkoły, nie wzięto także pod uwagę potrzeby wykonania zewnętrznego placu zabaw na terenie szkoły. Na polecenie Burmistrz Marioli Zmudzińskiej, Dyrektor szkoły Pan Damian Laskowski został poproszony o przygotowanie planów do budowy takiego placu. Spółka Komunalna w Żukowie Sp. z o.o., dopiero podczas prac przy budowie placu zabaw, usunęła nieużywane szambo, które znajdowało się na działce. Dodatkowo przesunięty został kran zewnętrzny. Niestety pierwotny projekt nie zakładał usunięcia starego szamba z terenu szkoły.

Działka, która została wybrana pod inwestycję nie dała możliwości zbudowania parkingu przylegającego bezpośrednio do szkoły, dlatego zastosowano rozwiązanie polegające na wyznaczeniu miejsca służącego do krótkiego postoju Kiss&Ride.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: zukowo.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

Tragedia Tragedia

1 0

Nigdy więcej Kankowskiego! Trzeba w UG nadzoru merytorycznego do wszystkich inwestycji, nawet drobnych napraw. Pani Burmistrz, dziękuję z mądre zarządzanie 👍 22:32, 27.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%