Sprawa modernizacji i przebudowy linii kolejowej 201 od kilku lat spędza sen z powiek coraz większej ilości decydentów. Jedynie władze Gdyni są w jakiejś sielance i nie zauważają, jak zmienia się rzeczywistość.
Z inicjatywy Urzędu Marszałkowskiego od dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz do przystanku osobowego Gdańsk Rębiechowo (przez m.in. gdańskie przystanki kolejowe Strzyża, Jasień, Matarnia, Port Lotniczy) zrealizowano inwestycję trakcji elektrycznej. Związane jest to z zakupem składów elektrycznych.
Radny Marek Dudziński postanowił sprawdzić dlaczego elektryfikacja linii kolejowej, po której z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni Głównej przez Gdańsk Rębiechowo, nie została poprowadzona do końca.
W związku z tym skierował do prezydenta Wojciecha Szczurka interpelację w sprawie trakcji elektrycznej linii kolejowej 201 na odcinku Gdynia Główna – Gdańsk Rębiechowo.
„W czerwcu 2023 roku ogłoszono, że linia Pomorskiej Kolei Metropolitarnej gotowa jest na przyjęcie pierwszych pociągów elektrycznych. Niestety, na trasę wyjechały tylko cztery pociągi dojeżdżające do przystanku PKM Gdańsk Port Lotniczy. Powodem takiego stanu rzeczy brak elektryfikacji na należącej do PKP PLK linii 201 (Gdynia-Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie.” - przypomina Dudziński.
Wobec tego, że inwestycja istotnie dotyczy mieszkańców Gdyni zadał włodarzowi poniższe pytania:
Czy Urząd Miasta Gdyni brał udział w rozmowach dotyczących inwestycji związanej z budową trakcji elektrycznej na trasie kolejki PKM (Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna przez Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny) – na odcinku linii 201 Gdańsk Rębiechowo – Gdynia Główna?
Czy władze Gdyni odmówiły uczestnictwa w realizacji inwestycji budowy trakcji elektrycznej na odcinku linii kolejowej 201 Gdańsk Rębiechowo – Gdynia Główna?
Czy obecnie trwają rozmowy dotyczące budowy trakcji elektrycznej na odcinku linii kolejowej 201 Gdańsk Rębiechowo – Gdynia Główna?
Czy Miasto Gdynia będzie partycypować finansowo w połączeniach PKM Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna przez Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Jeśli nie, to dlaczego?
Czy trwają rozmowy w sprawie budowy dodatkowego peronu na przystanku osobowym Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana? Jeśli tak, to czego dotyczą?
Czy Miasto Gdynia uruchomi własne składy w momencie, kiedy PKM uruchomi składy elektryczne i będą one kursować z Gdańska Wrzeszcza jedynie do przystanku osobowego Gdańsk Rębiechowo?
* * *
Sprawa jest rozwojowa...
Odpowiedź08:50, 20.02.2024
Otóż panie Dudziński właścicielem lini kolejowej 201 rel. Gdynia Port - Nowa Wieś Wielka jest PKP PLK i to właściciel będzie tą linię modernizował za publiczne pieniądze w ramach rozbudowy tzw. korytarza transportowego do Portu w Gdyni.
0 0
Że zarządcy publicznej infrastruktury mają podział odpowiedzialności i zadań.
I tak jak PLK buduje drogowy wiadukt nad torami na Puckiej, tak i wybuduje na Karwinach. Ale miasto ma przebudować infrastrukturą drogową i wykonać swoją część na swoich gruntach. Publicznych.