Zamknij

Bełbot: PKP PLK unieważniły przetarg na przebudowę linii 201 na odcinku Kościerzyna - Somonino

12:52, 07.11.2023 Aktualizacja: 18:14, 08.11.2023
Skomentuj

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unieważniły postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dla zadania pn. Odcinek A - Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, etap I". Unieważnienie przetargu nie będzie mieć wpływu na termin realizacji całego projektu.

- Wstrzymanie prac budowlanych może mieć znaczący wpływ na termin zakończenia całości inwestycji. Mam nadzieję, że zapewnienia PKP PLK będą miały odzwierciedlenie w rzeczywistości i unieważnienie przetargu nie zatrzyma prac już prowadzonych i w ustalonym terminie ruszą kolejne. Od modernizacji linii 201 zależy rozwój Portu Gdynia, a to ma ogromny wpływ na rozwój miasta i regionu. Tym bardziej, że Port jest już wyposażony w nowoczesne bocznice i rozjazdy kolejowe. Czas zatem, by pociągi ruszyły w Polskę i z kraju również mogło do Gdyni dojechać więcej składów. Do tego jednak potrzebna jest zmodernizowana linia kolejowa 201, posiadająca przede wszystkim drugi tor na odcinku Wierzchucin - Gdańsk Osowa - podkreśla Marcin Bełbot, radny Gdyni.

Podstawą unieważnienia postępowania przetargowego jest artykuł 255 pkt 6 Ustawy Prawo zamówień publicznych, który stanowi: „postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego”.

Na etapie badania złożonych w przetargu ofert PLK S.A. zidentyfikowały błędy w dokumentach udostępnionych w trakcie procedury przetargowej. Błędy nie były możliwe do zidentyfikowania i poprawienia na wcześniejszym etapach przetargu. Dokumenty zostały przygotowane na zlecenie PLK S.A. przez biuro projektowe, które na etapie czynności odbiorowych oświadczyło, iż są one spójne i przygotowane w sposób prawidłowy. Sprawa aktualnie jest badana w celu wyciągnięcia wniosków i ustalenia dalszego toku postępowania dla naprawienia zaistniałej sytuacji. Podejmowane są działania w celu zidentyfikowania możliwych nieprawidłowości w dokumentacji, ich naprawy oraz dokonania czynności umożliwiających jak najszybsze ponowne ogłoszenie przetargu w oparciu o poprawioną dokumentację.

Unieważnienie przetargu i jego ponowne ogłoszenie nie wpłynie negatywnie na termin modernizacji całej linii kolejowej nr 201 –od Maksymilianowa do Gdyni. Przetarg dotyczący prac na odcinku Kościerzyna – Somonino oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214) został ogłoszony jako pierwszy z siedmiu zaplanowanych do zrealizowania. Ogłoszenie przetargu dla ostatniego z odcinków planowane jest z końcem 2024 r.

Inwestycja ważna dla rozwoju regionu i kraju

Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia, jako alternatywne połączenie kolejowe, poprawi komunikację Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty połączeń dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Rosnący popyt na przewozy pasażerskie wskazuje na konieczność rozbudowy sieci połączeń kolejowych np. poprzez przystosowanie do aktualnej sieci osadniczej niektórych linii kolejowych w regionie oraz przeniesienie części ruchu towarowego z linii kolejowych nr 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), 131 (Chorzów Batory – Tczew) i 202 (Gdańsk Główny – Stargard), co znacząco je odciąży i umożliwi zintensyfikowanie ruchu pasażerskiego. Realizacja zadania zapewni lepsze skomunikowanie kolei z innymi środkami transportu, a dobudowa torów oraz ich elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych.

W obliczu rosnącego znaczenia portów morskich w Gdyni i Gdańsku, modernizacja linii nr 201 zapewni sprawną wymianę handlową i poprawę warunków przewozu towarów koleją, co przełoży się na rozwój przemysłu w skali krajowej.

W 2019 r. projekt modernizacji linii nr 201 został zaktualizowany pod względem rzeczowym i czasowym ze względu m.in. na:

  • decyzję z września 2018 r. o włączeniu szprychy CPK w linię kolejową nr 131;
  • decyzję o prowadzeniu istotnej części ruchu towarowego po liniach nr 201 (kierunek Gdynia) i 201/203 (kierunek Gdańsk).

Tym samym konieczne było ustalenie nowego zakresu i nowych kosztów dla modernizacji linii 201. Realizacja całego projektu została zaplanowana w ramach perspektywy finansowej do roku 2030.

Podróże koleją będą szybsze i wygodniejsze

W ramach projektu PLK S.A. zaplanowały m.in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją. Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i do 100-140 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).

Prace budowlane prowadzone od 2021 r. na liniach stycznych – na tzw. bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy mają zakończyć się z początkiem 2024 roku i zapewnić utrzymanie ruchu pociągów z Trójmiasta do Kartuz na czas modernizacji linii 201 a docelowo stworzyć alternatywne połączenie dla tej relacji.

(Mariusz Sieraczkiewicz za: PKP PLK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

port wyposażonyport wyposażony

3 0

w odnowioną infrastrukturę...
Ale kształt i architektura tej infrastruktury odpowiada potrzebom i możliwościom z czasu, gdy ona powstawała. Czyli prawie sto lat temu...

Obecne uwarunkowania są zupełnie odmienne i prowadzenie ciężkiego ruchu towarowego przez najwyższe wzniesienia na Niżu Europejskim nie bardzo ma uzasadnienie. Podobnie jak wprowadzanie ich do portu od południa. Na dodatek, bez dodatkowych komplikacji, przez jednotorową i kolizyjną z ruchem miejskim łącznicę.

Fajnie że w miejscu gdzie miały stać apartamentowce jest nowa/stara infrastruktura, ale za dużo nowoczesności i przemyślności w tych działaniach nie widać...

Szczególnie nie widać na obszarze Borów Tucholskich, gdzie rozważa się oszczędnościowe, jednotorowe rozwiązania a jednocześnie anonsuje programy przebudowy sieci kolejowej na Podhalu w wysokości kilkunastu miliardów złotych. Niewątpliwie jest to efekt sprawności współpracy samorządu z podmiotami i władzami centralnymi ale jakie jest ekonomiczne uzasadnienie takiego lokowania środków?

Wisienką na torcie jest, oczywiście, drogowe podejście do portu w Gdyni. Mam nadzieję, że przyszły premier naprawi swój błąd i cofnie swoją decyzję o zaniechaniu budowy OPAT (hasłowo) w ramach planu budowy dróg krajowych?

Bardzo na to liczę i będzie to papierek lakmusowy intencji nadchodzącej zmiany...

15:01, 07.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%