Sprawa niszczejących dworców PKP od lat spędza sen z powiek samorządowców. W wielu miejscowościach budynki są albo nieużytkowana albo tylko w minimalnym stopniu. Nieremontowane rozsypują się. Stają się miejscami, w których spożywany jest alkohol. I przede wszystkim szpecą, gdyż zazwyczaj położone są w centrach miast.
Na terenie województwa pomorskiego jest jeszcze kilka dworców, które dawno nie widziały remontu. Choćby straszący rozpadający się historyczny budynek w Czarnem w powiecie człuchowskim.
W sprawie przekazania samorządowi budynku dworca PKP w Miastku poseł Marek Biernacki (PSL) skierował interpelację do do ministra aktywów państwowych.
„Zwracam się do Pana z prośbą o pomoc w opisanej poniżej sprawie. Gmina Miastko w woj. pomorskim od lutego 2015 roku ubiega się o przejęcie na rzecz gminy działki nr 3/14 stanowiącej drogę oraz działki nr 3/16 zabudowanej budynkiem nieczynnego dziś dworca kolejowego. Obie działki znajdują się w obrębie geodezyjnym nr 83/3 Miastko. Na podstawie udostępnionych mi dokumentów dotyczących tej sprawy stwierdzam, że PKP w piśmie z 18 lutego 2015 roku pozytywnie odpowiedziały na wniosek gminy, uzależniając ostateczną decyzję od stanowiska PKP PLK SA zawiadującymi liniami kolejowymi.
PKP PLK SA oddział w Szczecinie w piśmie z 16.06.2015 r. zaopiniowały wniosek gminy negatywnie z uwagi na trwające prace dotyczące przebudowy układu torowego na stacji w Miastku. Taki stan rzeczy, jak wynika to z korespondencji, trwał co najmniej do 4 kwietnia 2022 roku. Wówczas PKP SA informują, że gmina może do czasu nieodpłatnego przejęcia budynku zawrzeć z PKP umowę najmu. Jako podstawę prawną wskazano art. 39 ust. 3 ustawy z 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych gminy w dziedzinie transportu. W odpowiedzi pismem z 21 kwietnia 2022 roku gmina zwróciła się do PKP o określenie warunków umowy, jednak brak jest odpowiedzi na to pismo.
Budynek dworca PKP w Miastku z dnia na dzień niszczeje. Gołym okiem widoczne są uszkodzenia dachu, ścian i elewacji budynku. Otoczenie dworca, a szczególnie droga i parking, zaczynają przypominać tor przeszkód.
W gorszym lub podobnym stanie technicznym do stanu dworca w Miastku jest budynek dworca w Kawczu (gmina Miastko). Gmina, jak wynika to z korespondencji, co najmniej od 15 lutego 2017 roku ubiega się o przejęcie działki nr 195/5 i 195/3. Ostatecznie 13 maja 2021 roku PKP pismem KNGd6.622.35.202l.MS/4 informuje, że PKP PLK SA pozytywnie zaopiniowały „zbędność działek” nr 195/5 i 195/3 obręb Kawcze, gm. Miastko. Jednocześnie poinformowano, że trwają jeszcze procedury wewnątrz spółek PKP ostatecznie kończące sprawę przekazania obiektów gminie Miastko. Od tej chwili sprawa stoi w miejscu.
Na kanwie opisanej sprawy zainteresowałem się losem budynków kolejowych znajdujących się na działce 3/15 i 3/31 obręb 83/3 Miastko. Są to budynki mieszkalne oznaczone nr 12 i 13 przy ul. Dworcowej. Oba budynki należą do PKP i są to budynki mieszkalne w znacznym stopniu zdekapitalizowane. Ich stan techniczny niewiele odbiega od stanu technicznego obu dworców. Miastczanie mający mieszkania w tych budynkach zwracali się do PKP z wnioskami o kupno tych mieszkań, na co otrzymywali odpowiedzi odmowne. Na prośby o remont dachu czy pękających ścian PKP pozostają głuche.
W obu wskazanych budynkach znajdują się opuszczone mieszkania i jest ich co najmniej kilka. W sytuacji, w której w gminie istnieje duży problem z mieszkaniami socjalnymi i komunalnymi, jest to zwyczajne marnotrawstwo.
Mając na uwadze powyższe ustalenia, zwracam się do Pana Ministra z prośbą o pomoc w sprawie przyśpieszenia postępowania w sprawie przejęcia przez gminę działek 3/14; 3/16 obręb Miastko, zabudowanych drogą i budynkiem dworca PKP, oraz 195/5 i 195/3 obręb Kawcze, zabudowanych drogą i budynkiem dworca PKP.
Zwracam się również z prośbą o udzielenie instytucjonalnego wsparcia mieszkańcom budynków przy ul. Dworcowej 12 i 13 w Miastku w ich staraniach o przeprowadzenie przez PKP niezbędnych, pilnych prac remontowych.
Wobec powyższego, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2018 r. poz. 1799), uprzejmie proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
1. Czy Pan Minister jest skłonny pomóc gminie Miastko w sprawie przyspieszenia postępowania w sprawie przejęcia przez gminę działek i budynków PKP w Miastku i Kawczu w woj. pomorskim?
2. Panie Ministrze, czy zwróci się Pan do PKP z prośbą o udzielenie instytucjonalnego wsparcia mieszkańcom budynków przy ul. Dworcowej w Miastku w ich staraniach o przeprowadzenie przez PKP niezbędnych, pilnych prac remontowych?
3. Panie Ministrze, dlaczego PKP nie udzieliło odpowiedzi na pismo z 21 kwietnia 2022 roku, w którym gmina Miastko zwróciła się do PKP o określenie warunków umowy najmu?”
- napisał poseł Marek Biernacki.
Można było spodziewać się konkretnej odpowiedzi. Biernacki rzeczowo i przejrzyście opisał sytuację.
Jednak odpowiedź, którą udzielił sekretarz stanu Maciej Małecki, nie napawa optymizmem.
"W przekazanej odpowiedzi PKP S.A. odniosła się do poruszonej w interpelacji kwestii przekazania na rzecz Gminy Miastko działek nr 3/14 (nieruchomość gruntowa stanowiąca drogę) i nr 3/16 (nieruchomość zabudowana budynkiem dworca), zlokalizowanych w Miastku oraz działek nr 195/3 i 195/5, położonych w miejscowości Kawcze, w gminie Miastko.
PKP S.A. zaznaczyła, że Spółka gospodaruje posiadanymi nieruchomościami w oparciu o przepisy ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (dalej: Ustawa).
W przypadku działek nr 3/14 i 3/16, położonych w Miastku, Spółka poinformowała, że działki te są na końcowym etapie procedur wewnętrznych, realizowanych w przypadku przeznaczania przez PKP S.A. nieruchomości do zbycia. Po zakończeniu tych procedur, Spółka wystąpi o opinię organizatora przewozów, w sprawie przekazania działki zabudowanej budynkiem dworca na rzecz Gminy Miastko, zleci sporządzenie przez rzeczoznawcę majątkowego wyceny wartości rynkowej opisanych powyżej działek oraz przystąpi do ustanowienia koniecznych służebności przesyłu. Jednocześnie PKP S.A. zaznaczyła, że Gmina Miastko, pismem z dnia 24 kwietnia 2023 r., została poinformowana o aktualnym etapie procedury przekazania nieruchomości oraz o działaniach, jakie będą konieczne do podjęcia, w celu przygotowania działek do obrotu.
Ustosunkowując się do zarzutu braku reakcji PKP S.A. na pismo Gminy Miastko z dnia 21 kwietnia 2022 r., w sprawie zawarcia umowy najmu budynku dworca kolejowego w Miastku, Spółka wskazała, że w przedmiotowej sprawie prowadzone były rozmowy telefoniczne z przedstawicielem Wydziału Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miasta w Miastku. Sprawa była również dyskutowana na spotkaniu z reprezentantami Gminy Miastko, w którym uczestniczyła Burmistrz Miastka, Pani Danuta Karaśkiewicz. Tematem spotkania były m.in. plany, dotyczące zagospodarowania budynku dworca. Przedstawiciel PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku wyjaśnił, że budynek może zostać przekazany nieodpłatnie lub wynajęty jedynie w celu realizacji zadań związanych z transportem lub innych zadań, związanych z realizacją celów publicznych.
Ponadto Spółka poinformowała Urząd Miasta w Miastku, że w budynku dworca znajdują się lokale mieszkalne, zajęte przez lokatorów oraz biuro PKP S.A. Rejonu Administrowania i Utrzymania Nieruchomości w Gdańsku.
Spółka podkreśliła, że przedstawiciele Urzędu Miasta nie byli zainteresowani zawarciem umowy najmu na cele wskazane przez PKP S.A., nie określili również, jaka powierzchnia dworca byłaby ewentualnie przedmiotem zainteresowania Gminy. W związku z powyższym, rozmowy w sprawie ewentualnego wynajmu pomieszczeń zlokalizowanych na dworcu nie były kontynuowane.
Odnosząc się do działek nr 195/3 i 195/5, położonych w miejscowości Kawcze, w Gminie Miastko, Spółka poinformowała, że w przypadku działki nr 195/3 wystąpiła konieczność dokonania podziału geodezyjnego działki, ponieważ w rzeczywistości częściowo usytuowany jest na niej budynek nieruchomości sąsiedniej (działka nr 146), nieujawniony na mapach. Z informacji przekazanych przez PKP S.A. wynika, że Gmina Miastko została powiadomiona o zaistniałej sytuacji pismem z dnia 19 maja 2023 r. W przedmiotowym piśmie Spółka poinformowała również, że po zakończonym podziale geodezyjnym, nowopowstała działka, zabudowana budynkiem dworca, zostanie przygotowana do przekazania na rzecz Gminy Miastko. W przytoczonym piśmie Spółka odniosła się również do działki nr 195/5, która jest także przedmiotem zainteresowania Gminy, wskazując, że z uwagi na zaawansowany etap przygotowania tej działki do przekazania, może ona zostać zbyta na rzecz Gminy w pierwszej kolejności. Z informacji PKP S.A. wynika, że Gmina nie odniosła się do tej propozycji.
Spółka przekazała również informacje dotyczące budynków mieszkalnych, zlokalizowanych w Miastku, przy ul. Dworcowej 12 i 13. W budynku przy ul. Dworcowej 12, położonym na działce nr 3/15, znajdują się cztery lokale mieszkalne, spośród których trzy są zasiedlone, a jeden stanowi pustostan. W 2014 r. lokatorzy ww. nieruchomości zostali poinformowani o możliwości wykupu mieszkań, jednakże żaden z nich nie wyraził zainteresowania zakupem. W następnych latach, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, z uwagi na planowaną rewitalizację linii kolejowej nr 405, przy której położone są obydwa budynki, negatywnie opiniowała zamiar sprzedaży nieruchomości.
W budynku położonym przy ulicy Dworcowej 13, działka nr 3/31, znajduje się dziewięć lokali mieszkalnych, w tym sześć lokali jest zasiedlonych, a trzy lokale stanowią pustostany. Działka stanowi teren czynnej linii kolejowej, dlatego też, zgodnie z Ustawą, posadowiony na niej budynek nie może być przedmiotem obrotu. Niemniej, w związku z zakończeniem w 2022 r. rewitalizacji linii kolejowej nr 405, PKP S.A. planuje ponownie wystąpić do spółek Grupy PKP (w tym do PKP PLK S.A.) z wnioskiem o wyrażenie zgody na podział geodezyjny działki nr 3/31, poprzez wyodrębnienie z niej nieruchomości zabudowanej budynkiem przy ulicy Dworcowej 13 oraz uzgodnienie warunków sprzedaży obydwu nieruchomości.
Spółka zapewniła również, że pomimo przygotowań do sprzedaży ww. nieruchomości, w trosce o komfort osób zamieszkujących budynki, sukcesywnie dokonuje bieżących i interwencyjnych napraw. Dla przykładu, w marcu 2022 r. dokonano naprawy pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym przy ulicy Dworcowej 13. Naprawa polegała na wymianie deskowania, uzupełnieniu pokrycia z papy podkładowej, pokryciu dachu papą termozgrzewalną na powierzchni ok. 170 m2, uzupełnieniu obróbki blacharskiej i naprawie rynien, jak również wykonaniu nowej wentylacji w jednym z lokali. W czerwcu 2022 r. w budynku przy ulicy Dworcowej 12, wykonane zostało przemurowanie kominów oraz częściowo wymieniono odeskowania okapu dachu i naprawiono pokrycie dachowe papą termozgrzewalną.
W odniesieniu do kwestii pustostanów, znajdujących się w budynkach mieszkalnych należących do PKP S.A., Spółka poinformowała, że zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 Ustawy, PKP S.A. prowadzi sukcesywne działania, w zakresie ustanawiania odrębnej własności i sprzedaży samodzielnych lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi, garażami oraz niezbędnymi do korzystania z nich gruntami. Jednakże, z uwagi na wymogi prowadzenia racjonalnej gospodarki lokalowej, PKP S.A. wskazała na okoliczności, które uzasadniają celowe utrzymywanie pewnej puli pustostanów.
Zgodnie z przekazaną informacją, Spółka dysponuje zasobem wolnych lokali mieszkalnych, które są wykorzystane przede wszystkim na przekwaterowanie osób, zajmujących lokale, które z różnych powodów muszą zostać opróżnione. Dotyczy to zarówno pilnej konieczności relokacji osób, których mieszkania uległy zniszczeniu czy uszkodzeniu w wyniku klęsk żywiołowych, katastrof budowlanych, pożarów czy zamieszkujących budynki i lokale mieszkalne o złym stanie technicznym, jak również przekwaterowania osób, zajmujących lokale mieszkalne, które nie są przeznaczone do zbycia. W szczególności są to lokale mieszkalne w budynkach dworców kolejowych i pozostałych budynkach, wykorzystywanych do celów zarządzania infrastrukturą kolejową lub do celów eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej oraz w budynkach mieszkalnych, położonych na gruntach wchodzących w skład linii kolejowych, ze szczególnym uwzględnieniem linii przewidzianych do modernizacji."
I tak, samorządowcy muszą czekać na działania PKP...
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz