Od wielu miesięcy mieszkańcy zastanawiają się dlaczego nadal nie oddano do użytku parkingu podziemnego przez dworcu Gdynia Chylonia, szumnie promowanego przez włodarzy miasta i działaczy Samorządności.
Póki co wiadomo, że roboty zaczęły się pod koniec 2019 roku (mamy połowę 2022), wykonawcą był (jest?) konsorcjum Roverpol - Rover Infraestructuras, a całość miała gdynian kosztować 45,8 milionów złotych.
W tej kwocie gmina ponosi 25% kosztów realizacji inwestycji. Natomiast 75% kosztów stanowi dofinansowanie ze środków UE.
Radny Marcin Bełbot postanowił zapytać prezydenta Wojciecha Szczurka o przyczyny obecnego stanu rzeczy.
- W odpowiedzi na moją interpelację prezydent Łucyk potwierdził, że kwestią sporną jest nachylenie wjazdu co w przypadku braku akceptacji przez odpowiednie służby pojawi się duży problem z ostatecznym odbiorem inwestycji. Miasto tłumaczy, iż wynika to z różnej interpretacji przepisów natomiast w sytuacji gdy nad obiektem pracuje wykonawca, nadzór autorski oraz inwestor zastępczy taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Uważam, że jest to nieodpowiedzialne, ponieważ pojawia się ryzyko dużego błędu inżynierskiego, którego usunięcie może kosztować ogromne środki w przypadku wielomilionowej inwestycji. Dodatkowo obowiązuje nas termin realizacji na koniec 2023 roku do którego musimy zamknąć całą dokumentację, jeżeli nie uda się tego zrobić stracimy dofinansowanie unijne – podkreśla radny Bełbot.
Na przykładzie Węzła Chylonia widać, jak władze miasta nie potrafią nadzorować własnych inwestycji. Konia z rzędem temu, który wskaże choć jedno przedsięwzięcie, które zrealizowano na czas.
Warto tu przypomnieć chociażby remont Szkoły Podstawowej nr 16 na Pustkach Cisowskich, gdzie w czasie prac budowlanych doszło do śmierci robotnika, a uczniowie oglądali to z okien placówki. Dopiero interwencja rodziców doprowadziła do czasowego przeniesienie nauki do pobliskich szkół podstawowych.
"Węzeł integracyjny w Chyloni to jedna z wielu bardzo opóźnionych inwestycji w naszym mieście, pierwotnie rozpoczęcie jej realizacji zapowiadane było na rok 2017. Obecnie, czyli 5 lat później mimo zakończenia prac budowlanych przy dworcu Gdynia Chylonia węzeł nadal nie funkcjonuje, a dodatkowo utrudnia mieszkańcom dojście na dworzec kolejowy. Zakończenie prac miało nastąpić jesienią 2021r w obecnej sytuacji na łamach mediów wiceprezydent Marek Łucyk zapowiedział odbiór inwestycji w maju." – napisał w interpelacji Marcin Bełbot.
W interpelacji radny zapytał:
"Parking powstały w ramach Węzła Chylonia ma spełniać funkcję park&ride proponuję zatem aby przyszła opłata obowiązująca na jego terenie była wielokrotnie niższa (lub nie było jej wcale, jedynie limit czasowy) niż w SPP w Gdyni oraz aby zwolniono z niej całkowicie osoby parkujące posiadające aktualny miesięczny bilet komunikacji miejskiej lub SKM. Dodatkowo opłacony bilet parkingowy powinien upoważniać do korzystania z komunikacji miejskiej w czasie trwania doby parkingowej."
Na swoja interpelację Marcin Bełbot otrzymał pokaźny elaborat, który potwierdza brak zgody na użytkowanie parkingu.
W odpowiedzi wiceprezydent Marek Łucyk napisał:
"Powiatowa Straż Pożarna w trakcie kontroli zastosowała inną interpretację przepisów p.poż. co do nachylenia ramp wjazd/wyjazd niż Projektant i Rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, uzgadniający i opiniujący dokumentację projektową. Po opracowaniu dokumentacji, na podstawie której wydana została decyzja zrid, przepisy uległy modyfikacji, co mogło być przyczyną różnej interpretacji. Komendant Powiatowej SP poprzez Komendanta Wojewódzkiego zwrócił się o interpretację przepisów do Komendanta Głównego SP, który ostatecznie sprawę rozstrzygnął i uznał za prawidłowe rozwiązanie zastosowane w dokumentacji projektowej. W oparciu o tę decyzję Powiatowa Straż Pożarna w Gdyni zakończyła kontrolę pozytywną opinią, w związku z czym Wykonawca złożył wniosek o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie do PINB w Gdyni."
Zatem czekamy na pozwolenie...
A póki co, jak informuje M. Łucyk: "Obszar Placu Dworcowego stanowi zgodnie z przepisami Prawa budowlanego teren budowy, pomimo zakończenia robót budowlanych. Za ten teren odpowiedzialny jest Kierownik budowy do czasu uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie i przekazania do użytkowania użytkownikowi."
"Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia wybudowany został ze wsparciem ze środków unijnych, Miasto jest obecnie na etapie prowadzenia uzgodnień z Centrum Unijnych Projektów Transportowych odnośnie możliwości wprowadzenia odpłatności za korzystanie z parkingu podziemnego wybudowanego w ramach ww. węzła. Wg założeń z parkingu korzystać będę osoby przesiadające się na komunikacji miejską, w tym SKM. Osoby posiadające bilet miesięczny komunikacji miejskiej będą mogły wykupić miesięczny abonament na korzystanie z parkingu. Osoby korzystające z komunikacji miejskiej na podstawie biletów innych niż miesięczne będą wnosić opłaty parkingowe w zależności od czasu pozostawienia pojazdu na parkingu. Stawki za parkowanie zostaną skalkulowane w taki sposób, aby możliwość pozostawienia samochodu na parkingu zachęcała do korzystania z komunikacji publicznej, ze względu na to, że będzie to rozwiązanie atrakcyjniejsze niż podróż i parkowanie w centrum. Przyszłym operatorem parkingu będzie Agencja Rozwoju Gdyni." - czytamy w odpowiedzi Marka Łucyka.
2 1
To miasto to sen wariata.