Zamknij

Bezpieczniki samochodowe – co warto o nich wiedzieć?

artykuł sponsorowany + 12:52, 08.12.2022 Aktualizacja: 12:24, 09.12.2022
Photo by Luca Pesenti on Unsplash Photo by Luca Pesenti on Unsplash

Dzisiejsze samochody są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, posiadając przez to liczne obwody elektryczne. Z każdym takim obwodem przychodzi możliwość nagłego skoku napięcia lub natężenia prądu, który może trwale uszkodzić dany podzespół. Na szczęście rozwiązaniem tego problemu są liczne bezpieczniki, które znajdują się w każdym z tych układów. Jak działają, jaki jest ich cel i jak się od siebie różnią? Na te, jak i pokrewne pytania, warto odpowiedzieć. 

Bezpieczniki – jaką rolę spełniają?

Bezpieczniki, jak sama nazwa wskazuje, zabezpieczają dany obwód elektryczny przed możliwymi zwarciami, jak i prądem przetężeniowym. Te niewielkie urządzenia reagują na nadmierną wartość natężenia lub napięcia, rozłączając przepływ prądu. Robią to z jednego prostego powodu – dla uchronienia powiązanego z obwodem elektrycznym podzespołu. 

W dzisiejszych czasach spotkać się można najczęściej z bezpiecznikami w ich płaskiej formie. Ich montaż jest bardzo prosty, choć może różnić się w zależności od danego rodzaju – czasem są to opcje blokowe, a czasem zaciskowe. Niezależnie jednak od tego, każdy bezpiecznik samochodowy ma pewne stałe elementy, a mianowicie:

  • izolację, której kolor określa przeznaczenie,
  • dwie nóżki,
  • oznaczenie amperażu,
  • łącznik pomiędzy nóżkami.

Jak widać, bezpieczniki pełnią bardzo ważną rolę w każdym samochodzie. Jednocześnie, choć posiadają stałe elementy, różnią się od siebie w zastosowaniu i przeznaczeniu. Jakie rodzaje wyróżniamy?

Jakie rodzaje bezpieczników wyróżniamy?

Każdy samochód posiada bezpieczniki z trzech grup – mini, normal i maxi. Podział ten związany jest z wartością znamionową, czyli natężeniem, które dopuszczają do przepływu w danym obwodzie. Wszystkie one różnią się od siebie kolorystyką, jak i samym rozmiarem. Jak dokładnie wyglądają te różnice?

Bezpieczniki Mini i Normal

Znajdują się one w jednej grupie, gdyż ich kolorystyka nie powtarza się – jeden kolor nie będzie oznaczał dwóch różnych bezpieczników i wartości znamionowych. Wyróżnić można tutaj opcje:

  • 1A – czarne,
  • 2A – szare,
  • 3A – fioletowe,
  • 4A – różowe,
  • 5A – beżowe,
  • 7,5A – ciemnobrązowy,
  • 10A – czerwony,
  • 15A – niebieski,
  • 20A – żółty,
  • 25A – biały.

Bezpieczniki Maxi

Ten rodzaj jest większy od swoich poprzedników, jednocześnie będąc przystosowanym do najwyższych wartości natężenia prądu. Kolorystyka jest tutaj powtarzana, jednak trudno o pomyłkę, gdyż opcje te różnią się zarówno wielkością, jak i jasno zaznaczonym amperażem. Znaleźć można tutaj wersje:

  • 30A – zielony,
  • 40A – pomarańczowy,
  • 50A – czerwony,
  • 60A – niebieski,
  • 70A – brązowy,
  • 80A – biały,
  • 100A – fioletowy.

Kiedy wymienić bezpiecznik w samochodzie?

Bezpiecznik jest urządzeniem przeznaczonym do jednokrotnego użycia. Oznacza to, że jego przepalenie jest niczym innym, niż przewidzianym procesem. Jeśli doszło do przepalenia to wykonał on swoje zadanie i ochronił podzespoły przed dostaniem się do nich zbyt wysokiego natężenia. Jak jednak rozpoznać, że do tego doszło?

Najczęściej o przepalonym bezpieczniku dowiadujemy się, gdy jakiś podzespół elektroniczny odmawia współpracy. Choć nie zawsze to bezpiecznik będzie powodem, zwykle tak właśnie jest. Tutaj kluczem będzie odnalezienie umiejscowienia danego bezpiecznika – zwykle będzie się on znajdował w specjalnej skrzynce do tego przeznaczonej. Gdzie jednak jest ta skrzynka? To już zależne jest od danego modelu pojazdu – wszystkie informacje znajdują się w instrukcji obsługi samochodu.

Teraz należy zlokalizować dany bezpiecznik w gąszczu innych – tutaj zwykle można liczyć na schematy, które określają, do jakich obwodów podłączone były dane bezpieczniki. Jeśli uda się go odnaleźć, należy sprawdzić, czy doszło do przerwania połączenia lub przetopienia przewodów. Jeśli tak – pora na wymianę.

Bezpiecznik samochodowy – jak go wymienić?

Krokiem pierwszym i podstawowym jest zakup odpowiedniego bezpiecznika – nie można się tutaj pomylić ani w zakresie typu, ani rozmiaru, a już szczególnie amperażu. Jakiekolwiek nieścisłości mogą powodować niedostateczną ochronę na przyszłość, co w rezultacie może powodować uszkodzenia podzespołów elektronicznych. 

Kiedy już posiadamy odpowiedni bezpiecznik, należy postępować według następujących kroków:

  • znaleźć skrzynkę z bezpiecznikami i miejsce uszkodzonego elementu,
  • wyciągnąć uszkodzony bezpiecznik i włożyć na jego miejsce nowy model,
  • włączyć obwód elektryczny i sprawdzić, czy problem został rozwiązany.

Jeśli problem nadal występuje lub nowy bezpiecznik przepala się natychmiastowo, należy pogłębić diagnostykę i skonsultować się z dobrym serwisem samochodowym.

Jak być przygotowanym na przepalenie bezpiecznika?

Jedynym sposobem na to, aby nie dać się zaskoczyć przepalonemu bezpiecznikowi, jest posiadanie zamienników. Warto mieć po kilka sztuk każdego z bezpieczników, a szczególnie tych, które już kiedyś zawiodły. Należy jednak pamiętać, że regularne przepalanie danego bezpiecznika, nawet jeśli dzieje się w odstępnie dłuższego czasu, może świadczyć o głębszych problemach.

Jak widać, bezpieczniki samochodowe to niezwykle ważne elementy, które pomagają w zabezpieczeniu coraz szerszej gamy podzespołów elektrycznych. Warto wiedzieć, że ich wymiana jest prosta, przez co może być przeprowadzona przez każdego. Wystarczy wiedzieć, jaki rodzaj został przepalony, a proces wymiany jest już formalnością.

Źródła informacji:

https://www.autodoc.pl/info/bezpieczniki-samochodowe-rodzaje-oraz-jak-sprawdzic-ich-dzialanie

https://motoklub.pl/bezpieczniki-samochodowe 

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%