Zamknij

Osowicka: coraz trudniej o psychologa w szkole. Niepokojące dane MEN

08:53, 14.03.2025 Aktualizacja: 08:53, 14.03.2025
Skomentuj PAP PAP

Ponad 3 tys. szkół w całej Polsce nie miało zatrudnionego psychologa szkolnego – wynika z danych MEN. Największe problemy z obsadą tych stanowisk miały placówki w woj. mazowieckim.

- Tempo życia, zagrożenia wynikające z alienacji i odrzucenia, coraz więcej problemów egzystencjalnych... To tylko niektóre przyczyny mające wpływ na psychikę młodego pokolenia. Pandemia jednoznacznie pokazała, że młodzi ludzie oderwani od środowiska, pozostawienie sami sobie po prostu nie radzą sobie. Stają przed coraz trudniejszymi wyzwaniami psychicznymi, co niestety może kończyć się tragicznie. Co chwilę słyszymy o próbach samobójczych... I to co najgorsze w tych wiadomościach, to to że kończą się udanie! Dlatego psycholog w szkole jest nieodzowny. Psycholog, który rzeczowo i wręcz z pasją będzie podchodził do opieki nad uczniami. Problemy trzeba diagnozować i reagować jak najszybciej, by unikać złych scenariuszy. Chciałabym wierzyć, że nasz chojnicki samorząd rozumie specyfikę sytuacji i rzetelnie podejdzie do tematu - podkreśla Marzenna Osowicka, radna miasta Chojnice.

Na Pomorzu

W województwie pomorskim funkcjonuje 932 szkół, psycholog jest w 768, natomiast 164 pozostaje bez psychologa.

Z danych resortu edukacji wynika, że na dzień 31 grudnia 2024 r. w całej Polsce 3 303 szkoły nie miały zatrudnionego psychologa, co stanowi 20 proc. ogółu. Najwięcej szkół bez psychologa znajdowało się w woj. mazowieckim (410 szkół), w woj. wielkopolskim (337 szkół) i w woj. małopolskim (308 szkół). 

Najmniej szkół, które nie zatrudniły psychologa znajdowało się w woj. opolskim (56 szkół), w woj. świętokrzyskim (91 szkół) i w woj. lubuskim (98 szkół).

Biorąc pod uwagę liczbę wszystkich szkół w danym województwie największe braki kadrowe wśród szkolnych psychologów odnotowano w woj. podlaskim (32 proc. szkół bez psychologa), w woj. łódzkim (28 proc.), w woj. warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim (26 proc. szkół bez psychologa w obydwu województwach). 

Z danych resortu wynika, że najmniejsze braki kadrowe wśród psychologów odnotowano natomiast w szkołach w woj. opolskim (13 proc.), śląskim i świętokrzyskim (14 proc. szkół bez psychologa w obydwu województwach) i w woj. lubelskim (15 proc.).

MEN: podejmujemy szereg działań na rzecz zwiększenia pomocy psychologicznej

W odpowiedzi na poselską interpelację resort przekazał, że „podejmuje szereg działań na rzecz podnoszenia zwiększenia dostępności do pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz dbałości o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży”.

Resort przypomniał, że 1 września 2024 r. weszły w życie standardy określające minimalny wymiar zatrudniania nauczycieli specjalistów w szkołach i przedszkolach, a postęp zmian jest monitorowany przez System Informacji Oświatowej (SIO).

„Dzięki wprowadzonym zmianom w przepisach łączna liczba etatów nauczycieli specjalistów wzrosła z 21 923,67 etatów w roku szkolnym 2021/2022 do 53 229,89 etatów w roku szkolnym 2024/2025. W związku z powyższym, na przestrzenie dwóch lat nastąpił wzrost etatów nauczycieli specjalistów o 31 306,22 etatów, co stanowi wzrost o ponad 142%” – poinformowała podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka.

Wśród innych działań podejmowanych przez resort przedstawicielka resortu wskazała m.in. finansowanie studiów podyplomowych, organizację licznych szkoleń i projektów z zakresu ochrony zdrowia psychicznego i stworzenie bazy rekomendowanych programów profilaktycznych o wysokiej jakości naukowej i skuteczności. W ubiegłym roku resort opracował też standardy postępowania dla nauczycieli i nauczycieli specjalistów dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym, po próbie samobójczej i w żałobie po śmierci samobójczej.

„Standardy były konsultowane z przedstawicielami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów oraz dr n. m. Aleksandrą Lewandowską, Konsultantką krajową w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, która podkreśliła ich istotne znaczenie w podnoszeniu wiedzy oraz kompetencji nauczycieli, nauczycieli specjalistów zarówno w odniesieniu do zapobiegania zachowaniom samobójczym u dzieci i młodzieży, jak i wdrożeniu adekwatnego wsparcia dla ucznia w kryzysie” – przekazała Izabela Ziętka.

W odpowiedzi podsekretarz Ziętka poinformowała również, że w resorcie trwają prace nad projektem podstawy programowej edukacji zdrowotnej i prace nad kompleksową zmianą podstaw programowych kształcenia ogólnego na każdym etapie kształcenia.

„Od maja 2024 r. MEN we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych prowadzi prace analityczne i badawcze, które są nakierowane na przygotowanie systemowej zmiany podstaw programowych kształcenia ogólnego, począwszy od wychowania przedszkolnego aż do kształcenia ponadpodstawowego w poszczególnych typach szkół. Opracowany w grudniu 2024 r. „profil absolwenta” jest punktem wyjścia do wprowadzania zmian w polskim systemie edukacji, a także w podstawach programowych, których wdrożenie planowane jest sukcesywnie od roku szkolnego 2026/2027” – podsumowała podsekretarz.

 

mc/


 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%