Odblokowanie możliwości eksploatacji, remontów oraz budowy oświetlenia ulicznego przez gminy - to najważniejsze cele projektu nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, który przygotowali posłowie Trzeciej Drogi.
- Sprawa oświetlenia ulicznego to problem, który powraca. Generalnie uważam, że rolą posłów jest pochylenie się nad tą sytuacją i po szerokich konsultacjach społecznych z samorządami, przede wszystkim szczebla gminnego i powiatowego, wypracowanie i przyjęcie ustawą przepisów, które jednoznacznie określą kompetencje i zasady. Bardzo często w przypadku dróg krajowych i wojewódzkich powstają spory wynikające na przykład z awarii oświetlenia i braku napraw. Bezpieczeństwo użytkowników dróg powinno być priorytetem, więc oświetlenie winno być w gestii samorządu, na którego terenie się znajduje - podkreśla Mirosława Dalecka, radna powiatu chojnickiego.
* * *
Zdaniem autorów projektu, z powodu niejasnych i niesprecyzowanych przepisów, gminy mają problem w podjęciu prac obejmujących oświetlenie uliczne. Są one bowiem zobowiązane do utrzymywania tego oświetlenia, które znajduje się na infrastrukturze własnej (wybudowanej po 1990 roku, po pierwszej reformie samorządowej przez gminy) lub infrastrukturze przedsiębiorstw energetycznych. W praktyce stosunek określający własność tej infrastruktury w skali kraju ma być trudny do ustalenia.
"Gminy są zobowiązane do utrzymywania oświetlenia w terenie zabudowy. Definicja terenu zabudowy jest obecnie przedmiotem wielu postępowań sądowych, w których gminy weszły w spór z zarządcą dróg krajowych po ostatniej nowelizacji przepisów. Określenie terenu zabudowy jest w praktyce uznaniowe i każdy z organów administracji publicznej (czy to samorząd, czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) interpretuje inaczej, na swoją korzyść. W tej sytuacji niezbędne są zmiany ustawowe, które zawiera proponowany projekt" - zaznaczono w uzasadnieniu projektu.
Projektodawcy podkreślili, że celem zmian jest odblokowanie możliwości eksploatacji, remontów, przebudów oraz budów oświetlenia ulicznego przez gminy.
Wskazali też na konieczność uaktualnienia pojęcia teren zabudowy.
"Obecnie gmina, aby dokonać modernizacji oświetlenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy Prawo energetyczne lub prowadzić eksploatację tego oświetlenia na infrastrukturze, która nie jest jej własnością, musi uzyskać do tej infrastruktury stosowny tytuł prawny. Z reguły jest to umowa dzierżawy lub inna umowa nienazwana lub nazwana w Kodeksie cywilnym. Niestety, w znacznej części przedsiębiorstwa energetyczne odmawiają zawarcia takiej umowy, nie wyjaśniając powodów takiej decyzji" - wskazano w uzasadnieniu.
W uzasadnieniu podkreślono, że w ostatnich latach gminy podejmowały się modernizacji oświetlenia ulicznego, nierzadko przy wsparciu funduszy Unii Europejskiej. Jednak z powodu niejasnych przepisów i braku porozumienia z przedsiębiorstwami energetycznymi miały problem z wydatkowaniem środków.
Ustawa miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Obecnie projekt został skierowany do Biura Legislacji Kancelarii Sejmu oraz do Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu.
mk/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz