Zamknij

Bełbot: Gdańsk planuje przeznaczyć ponad 220 mln zł na budowę PKM Południe, a Gdynia milczy w sprawie węzła Karwiny i kolejki na północ

20:40, 28.09.2024 PAP Aktualizacja: 21:03, 28.09.2024
Skomentuj Fot. Aleksander Olszak Fot. Aleksander Olszak

"Wkład własny Gdańska w PKM Południe, to 221,5 mln zł. Taką zmianę w Wieloletniej Prognozie Finansowej przegłosowali podczas czwartkowej sesji radni miasta" - podała w czwartek w komunikacie przedstawicielka gdańskiego magistratu Izabela Kozicka-Prus.

- To wręcz kuriozalna sytuacja w aspekcie Gdyni. Gdańsk cały czas rozwija się i dba o komunikację. Powstają nowe linie tramwajowe i autobusowe. Władze miasta współpracują z Urzędem Marszałkowskim i partycypują w rozbudowie tras kolejowych, po których kursują pociągi dowożące mieszkańców Pomorza do pracy i nauki w Gdańsku. Gdyni staje się jakąś "ubogą krewną", której na nic nie stać i brak jej własnego zdania. Niedawno PKP PLK ogłosiło, że ruszają prace związane z modernizacją linii kolejowej 201, jednak tylko do Rębiechowa. O budowie trzeciego toru na odcinku Gdynia Główna - Rębiechowo cisza, podobnie w kwestiach elektryfikacji. Milczy również administracja Gdyni. Naprawdę wygląda to źle! Tyle lat od zdiagnozowania potrzeby i mimo zmiany władz miasta, nadal nic w temacie nie dzieje się. Uważam, że pani prezydent i Rada Miasta Gdyni powinny jak najszybciej zająć się tym tematem, bo każdy dzień zwłoki może być katastrofalny w skutkach. Oddzielną kwestią jest nadal pozostająca w sferze marzeń kolejka na północ. W tym temacie również Urząd Miasta Gdyni milczy! - podkreśla Marcin Bełbot.

* * *

Miasto Gdańsk zamierza dofinansować kwotą 221,5 miliona złotych budowę linii kolejowej PKM Południe. Decyzję o zaangażowaniu środków własnych miasta w realizację inwestycji podjęli w czwartek gdańscy radni.

W ocenie cytowanego w informacji zastępcy prezydenta Gdańska Piotra Grzelaka, budowa PKM Południe jest największym projektem infrastrukturalnym i urbanistycznym w historii miasta.

"Jesień jest kluczowa dla pozyskania środków zewnętrznych. Centralny Urząd Projektów Transportowych poinformował, że do grudnia tego roku jest przedłużona procedura pozyskania środków z tak zwanego programu Feniks i my rozważamy aplikowanie o programu o dofinansowanie" - powiedział.

W komunikacie poinformowano, że przedsięwzięcie PKM Południe, to ponad 2 miliardy złotych i niezbędne jest wsparcie dotacyjne, aby pozyskać pełne dofinansowanie na dwa odcinki linii kolejowej.

"Pierwszy etap, to budowa nowej linii kolejowej o długości około 4 km na odcinku od włączenia się w istniejącą i zarządzaną przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. linię kolejową nr 250 od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego. Drugi odcinek, to budowa nowej linii kolejowej (przedłużenie odcinka nr 1) długości około 3,5 km od węzła integracyjnego Łostowice - Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Gdańsk - Kowale, wraz z budową tego węzła" - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.

Jak podaje Urząd Miasta Gdańska, 221,5 mln zł zostanie podzielone na 60 mln zł na rok 2028 i 161,4 mln zł na rok 2029. "Tymi kwotami zostanie podwyższony kapitał zakładowy spółki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA" - informuje Kozicka-Prus.

W komunikacie podkreślono, że równolegle z dokumentacją projektową dla zadania kolejowego powstanie dokumentacja projektowa dla dwóch układów drogowych: ulicy Nowej Sandomierskiej (stanowiącej przekroczenie magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha) oraz drugiego etapu ulicy Nowej Świętokrzyskiej.

"Na początku 2026 roku, jeszcze w trakcie prac projektowych na etapie wielobranżowej koncepcji projektowej, Gmina Miasta Gdańska planuje złożyć wniosek o dofinansowanie budowy ulicy Nowej Sandomierskiej w konkursie ogłoszonym przez PKP PLK SA pn. +Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe+ ujętego w Krajowym Programie Kolejowym (Etap II). Limit dofinansowania wynosi 60 mln zł" - przekazała przedstawicielka gdańskiego magistratu.

Zgodnie z planem, PKM Południe ma powstać do 2030 r.

Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) czyli linia kolejowa między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna, została uruchomiona we wrześniu 2015 roku.

PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. To największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego zrealizowany w latach 2008-2017. (PAP)

 

dsok/ mick/

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%