Zamknij

Bełbot: czy długo oczekiwana inwestycja w końcu dojdzie do skutku?

10:32, 24.09.2024 Mariusz Sieraczkiewicz za: PKP PLK Aktualizacja: 10:56, 24.09.2024
Skomentuj foto PKP PLK foto PKP PLK

- Modernizacja linii kolejowych 201 i 202 to utrapienie mieszkańców Pomorza od lat. Kilkakrotnie zapowiadane działania nie dochodziły doi skutku. Owszem, punktowo prowadzone są remonty lub nowe inwestycje, ale trasa, po której kursuje najwięcej pociągów i przemieszcza się najwięcej podróżnych nadal czeka na swoją kolej. Mówi o linii kolejowej 202, przede wszystkim właśnie o docinku Gdynia Chylonia - Lębork. Jeszcze jako radny miasta Gdyni wielokrotnie interweniowałem w tej sprawie. Jednak brak porozumienia pomiędzy władzami miasta a koleją doprowadził do tego, że realizacja zadania nie następowała. Teraz pojawiło się światełko w tunelu... - mówi Marcin Bełbot.

Co z przejazdem przez Pucką?

I tu pojawia się wątpliwość i jednocześnie pytanie - skoro modernizacja ma obejmować odcinek Gdynia Chylonia - Lębork, to pomija się przejazd przez tory linii 202 i 250 ul. Pucką w Gdyni?

Za chwilę do użytku zostanie oddany wiadukt nad torami linii 201, a kierowcy i tak dalej będą stać w gigantycznych korkach patrząc jak za szlabanami przejeżdżają składy SKM, pociągi rejsowe Polregio i Intecity oraz towarowe.

- To jest dla mnie niezrozumiałe, bo modernizacja linii 202 miała zmienić układ komunikacyjny tak, by samochody mogły przemieszczać się na drugą stronę torów bez stania w korkach. Generalnie remont trasy do Lęborka jest bardzo ważny, ale kierowcy go nie odczują. Na razie wszystko na to wygląda... - dodaje Bełbot.

Z Chyloni do Lęborka

- Ogłoszone trzy przetargi o szacunkowej kwocie ponad 6 mld zł to zadania, które poszerzą możliwości podróżowania koleją –  zarówno tą dalekobieżną, jak i regionalną. Stawiamy na inwestycje, które przyniosą wymierny efekt dla pasażerów oraz przewoźników. Jesteśmy zorientowani na efekty, a ogłoszone przetargi pokazują siłę i dobrą kondycję spółki - poinformował Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., mówiąc między innymi o przetargu na realizację prac na trasie Gdynia – Lębork.

Nowoczesna kolej z Trójmiasta do Słupska

Przetarg na realizację prac na trasie Gdynia – Lębork to kolejny etap inwestycji na linii kolejowej nr 202, łączącej województwo pomorskie z zachodniopomorskim. W ramach inwestycji przebudujemy wszystkie przystanki i stacje na trasie: Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork, co znacząco poprawi komfort obsługi podróżnych. Zapewnione zostaną wygodne dojścia także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Nowe przystanki osobowe

Powstaną także nowe przystanki o roboczych nazwach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego.

Na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Lepszą przepustowość trasy i dojazdy do aglomeracji trójmiejskiej zapewnią drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250. Prace obejmą również przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych na odcinku 55 km, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.

Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia – Słupsk oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń, skróci się czas podróży między miastami o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h, w ramach planowanego oddzielnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS.

Szacowana wartość inwestycji to ponad 3 mld zł.

Zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: PKP PLK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%