Zamknij

M. Osowicka: 1 września to dzień końca kopciuchów?

18:57, 04.07.2024 Mariusz Sieraczkiewicz za: powietrze.pomorskie.eu/foto FotoEmotions Aktualizacja: 20:41, 04.07.2024
Skomentuj

Czy pamiętasz, że zgodnie z wymogiem uchwał antysmogowych dla naszego regionu z dniem 1 września tego roku wchodzi w życie zakaz eksploatacji kopciuchów (kotłów na paliwa stałe poniżej klasy 3 lub nie posiadających tabliczki znamionowej)?

- Dziś walka o klimat i ekologią nabrała już zupełnie innych kształtów. Ustanowienie przepisów antysmogowych pokazuje jak ważne są to kwestie. Nieodłącznym elementem poprawnego funkcjonowania przyrody jest zachowanie istniejącego drzewostanu, dbanie o niego i kształtowanie posta proekologicznych w społeczeństwie. Ilość generowanego dymu przez lata doprowadziła do znaczących negatywnych zmian w procesie fotosyntezy. Tak zwany postęp gospodarczy doprowadził do tego, że tego dwutlenku węgla było zbyt wiele. Do tego wszelkie metale ciężkie i inne pierwiastki, które do powietrza dostają się właśnie z procesu spalania. Musi tę spiralę niszczenia naszego środowiska naturalnego jak najszybciej zatrzymać. Dlatego moim zdaniem uchwały antysmogowe są doskonałym potwierdzeniem tego, że również w Chojnicach należy zatrzymać odlesianie i wszelkie wycinki drzew. Chojnice nie mogą stanowić negatywnego wyjątku potwierdzającego regułę ochrony przyrody. Muszą to przede wszystkim zrozumieć władze miasta. Od decyzji podejmowanych dziś zależy przyszłość naszych wnuków. Czy będą mogły normalnie oddychać i żyć wśród naturalnej zieleni. Dlatego naszym zadaniem jest systematyczne i stałe edukowanie społeczeństwa w aspekcie ochrony środowiska i walki o klimat. Zróbmy wszystko, by cały czas zwiększać ilość zieleni wokół siebie - podkreśla i apeluje Marzenna Osowicka, radna miasta Chojnice.

[ZT]64146[/ZT]

Przyroda ma prawo być chroniona!

Uchwała w sprawie wprowadzenia ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, zwana uchwałą antysmogową, jest aktem prawa miejscowego, podejmowanym przez sejmik województwa w celu poprawy jakości powietrza poprzez wprowadzenie ograniczeń lub zakazów w zakresie stosowanego do ogrzewania paliwa oraz użytkowanych instalacji do ogrzewania oraz podgrzewania ciepłej wody użytkowej.

Możliwość przyjęcia uchwały w sprawie wprowadzenia ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw określa art. 96 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Zgodnie z przepisami uchwała powinna określać:

  • granice obszaru, na którym wprowadza się ograniczenia lub zakazy,
  • rodzaje podmiotów lub instalacji, dla których wprowadza się ograniczenia lub zakazy,
  • rodzaje lub jakość paliw dopuszczonych do stosowania lub których stosowanie jest zakazane lub parametry techniczne lub rozwiązania techniczne lub parametry emisji instalacji, w których następuje spalanie paliw, dopuszczonych do stosowania na danym obszarze.

Zanieczyszczenie powietrza, głównie drobnymi pyłami, wpływa na przedwczesne zgony, zwiększa możliwość zachorowania na wiele groźnych chorób, tj. nowotwory, a także może prowadzić do bezpłodności czy obumarcia płodu. Leczenie chorób wywołanych przez smog pociąga za sobą wysokie koszty leczenia, ale także nieobecności chorych w pracy.

Główne źródła zanieczyszczenia powietrza

Głównymi źródłami zanieczyszczenia powietrza powodującymi powstawanie smogu są stare instalacje, w których spalane jest najgorsze jakościowo paliwo, tj.:

  • muły i flotokoncentraty węglowe oraz mieszanki produkowane z ich wykorzystaniem,
  • węgiel brunatny oraz paliwa stałe produkowane z wykorzystaniem tego węgla,
  • węgiel kamienny w postaci sypkiej o uziarnieniu 0–3 mm,
  • paliwa zawierające biomasę o wilgotności w stanie roboczym powyżej 20% (np. mokre drewno).

Spalanie wyżej wymienionych paliw powoduje wysoką emisję do powietrza substancji mających negatywny wpływ na zdrowie ludzi, a także na stan środowiska naturalnego. Dlatego konieczne jest wprowadzenie uchwały antysmogowej. Wymiana przestarzałych kotłów i stosowanie paliw dobrej jakości wpłynie na znaczną poprawę czystości powietrza, a także zdrowia mieszkańców.

Zgodnie z wynikami badań prowadzonych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w ramach systemu Państwowego Monitoringu Środowiska, największy negatywny wpływ na jakość powietrza w województwie pomorskim ma emisja z obiektów zaliczanych do sektora komunalno-bytowego, tj. z lokalnych kotłowni i palenisk domowych, wyposażonych w niskie emitory, co potwierdza wzrost poziomów zanieczyszczenia powietrza w okresie grzewczym (głównie pyłem zawieszonym i benzo(a)pirenem). Źródłem zanieczyszczenia powietrza jest w tym przypadku spalanie niskiej jakości paliw w pozaklasowych instalacjach grzewczych. Inne przyczyny występowania przekroczeń to m.in. emisja zanieczyszczeń z transportu drogowego oraz niezorganizowana emisja pyłu z dróg i terenów przemysłowych.

Wyniki prowadzonych na świecie badań potwierdzają, że długotrwała ekspozycja na zanieczyszczone powietrze niekorzystnie wpływa na zdrowie ludzi. Ma także wymierne konsekwencje ekonomiczne w wyniku potrzeby pokrycia kosztów leczenia i absencji zawodowej.

Wprowadzenie uchwały antysmogowej ma na celu poprawę jakości powietrza i warunków życia mieszkańców poprzez wyeliminowanie źródeł zanieczyszczeń z sektora komunalno-bytowego, tj. przestarzałych instalacji grzewczych w przyjętym harmonogramie czasowym i stosowanie dobrej jakości paliw o określonych parametrach.

Gdzie obowiązuje uchwała antysmogowa?

Uchwała antysmogowa obowiązuje w całym województwie pomorskim. Z uwagi na występowanie zróżnicowanych w województwie uwarunkowań, zostały przyjęte trzy uchwały antysmogowe w województwie, różniące się poszczególnymi zapisami:

  • uchwała antysmogowa dla Gminy Miasta Sopotu
  • uchwała antysmogowa dla miast
  • uchwała antysmogowa dla pozostałej części województwa pomorskiego

Kogo dotyczy uchwała antysmogowa?

Ograniczenia i zakazy określone w uchwale dotyczą wszystkich użytkowników i właścicieli urządzeń o mocy do 1 MW w województwie, w których następuje spalanie paliw stałych, czyli użytkowników i właścicieli kotłów oraz pieców i kominków na paliwo stałe.

Od kiedy obowiązuje uchwała antysmogowa?

Uchwała antysmogowa dla Sopotu zakazu całkowitego spalania węgla od 1 stycznia 2024 roku.

Uchwały dla pozostałej części województwa mają określone następujące terminy:

  • od 31 października 2020 r. można montować tylko kotły spełniające normy emisyjne zgodne z wymogami ekoprojektu (wynikającymi z treści rozporządzenia Komisji UE)
  • od 1 września 2024 r. nie wolno używać kotłów na węgiel lub drewno niespełniających wymogów dla klas 3 według normy PN-EN 303-5:2012 lub nieposiadających tabliczki znamionowej,
  • od 1 września 2026 r. nie wolno używać kotłów na węgiel lub drewno klasy 3 lub 4 według normy PN-EN 303-5:2012,
  • od 1 lipca 2035 r. nie wolno używać kotłów na węgiel i drewno klasy 5 wg normy PN-EN 303-5:2012,
  • posiadacze kominków będą musieli wymienić je do końca sierpnia 2024 roku na takie, które spełniają wymogi ekoprojektu.

Jakie są możliwe sankcje niestosowania zapisów uchwały antysmogowej?

Zadania kontrolne w zakresie przestrzegania przepisów wprowadzonych uchwałą antysmogową prowadzą w szczególności:

  • straże gminne (na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych);
  • wójt, burmistrz i prezydent miasta oraz upoważnieni pracownicy urzędów miejskich i gminnych lub funkcjonariusze straży gminnych (na podstawie art. 379 ustawy – Prawo ochrony środowiska);
  • policja (w oparciu o art. 1 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji);
  • inspektorzy nadzoru budowlanego (na podstawie art. 81 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane);
  • wojewódzki inspektor ochrony środowiska (w oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska).

Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy Prawo budowlane obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego przewodów kominowych.

Osoba naruszająca przepisy uchwały może być ukarana mandatem do 500 zł lub grzywną do 5 000 zł. Udaremnianie lub utrudnianie przeprowadzenia kontroli w zakresie ochrony środowiska jest przestępstwem zagrożonym karą aresztu na podstawie art. 225 k.k.

Użytkownicy kotłów, pieców i kominków zobowiązani są do przedstawienia kontrolującym dokumentów potwierdzających, że stosowane urządzenie grzewcze spełnia wymagania uchwały. Takim potwierdzeniem może być instrukcja użytkowania, dokumentacja techniczna, sprawozdanie z badań lub inny dokument.

Jakość stosowanych paliw również powinna być potwierdzona dokumentami np. fakturą zakupu paliwa.

 

 

 

 

 

 

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: powietrze.pomorskie.eu/foto FotoEmotions)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%