Zamknij

W Gdańsku na Południe można, a w Gdyni na Północ nadal nie da się

16:35, 01.07.2024 Mariusz Sieraczkiewicz za: pomorskie.eu Aktualizacja: 16:41, 01.07.2024
Skomentuj

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie aglomeracyjnego odcinak PKM Południe pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Kowalami. Najkorzystniejszą ofertę złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum, którego oferta wynosiła ok. 48 mln zł.

O sprawie od miesięcy pisze Sławomir Januszewski z Bryzy.

Gołym okiem widać, że władze Gdańska do deklaracji konkretnych inwestycji podchodzą bardzo poważnie i przystępują do realizacji. Natomiast byłe władze Gdyni jedynie skupiały się na „pokazach” marketingowych typu przejazd pociągiem po istniejących torach (co oczywiście nie kosztowała 2 złote) czy organizacji spotkań, które rzekomo miały dokonać wyboru optymalnej trasy połączenia kolejowego z północnymi dzielnicami miasta.

Januszewski informował

„W Gdańsku od wielu lat trwa praca urbanistów, którzy wykonują kawał dobrej roboty. Teraz Gdańsk planuje największą inwestycję. Planowany kręgosłup komunikacyjny dzielnicy Gdańsk Południe, liczącej 134 tysiące mieszkańców (ok. 25% całej ludności Gdańska) miałby być obsługiwany z dużą częstotliwością przez pociągi PKP SKM Trójmiasto. Czas przejazdu między przystankami Kowale i Śródmieście ma wynosić 12 minut. Zakłada się, że dzięki PKM Południe do 2050 r. liczba mieszkań wzrośnie o 37%, mieszkańców o 42%, miejsc pracy o 43%, a lokali usługowych aż o 250%.” - napisał Januszewski 3 października 2023 roku.

A co robi Gdynia?

Lider Bryzy zadał wtedy prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi trzy pytania:

Jak tam rozmowy w sprawie kolei bądź innej formy lekkich pojazdów szynowych do północnych dzielnic Gdyni?

Kiedy porozumienie z PKP PLK skutkujące przebudową wiaduktu na Karwinach i elektryfikacją linii PKM na gdyńskim odcinku?

Kiedy sfinalizujecie rozmowy z PKP PLK w sprawie powstania przystanku PKM Wzgórze?

Inwestycja nadal stoi w miejscu

Dziś wiemy, że sprawa nadal stoi w miejscu i nic kompletnie się wokół niej nie dzieje. Choć padają różne deklaracje czy zapowiedzi, to wszystko stoi w miejscu – jest w tym samym punkcie co prawie rok temu.

Znamienne jest również to co Januszewski napisał na koniec swojego felietonu. Bez ogródek przestawił stan faktyczny tzw. węzła Karwiny, który doprowadził do tego, że PKP PLK nie może ruszyć z przebudową linii kolejowej 201, połażenia trzeciego toru i elektryfikacji trasy.

Za to odpowiedzialność ponosi Szczurek i jego ekipa. To oni byli hamulcowymi!

„Nie wiem czy zauważył Pan, ale Gdynia się zatkała, a „przebudowa Węzła Karwiny” (tego obecnie realizowanego pierwszego etapu) nic nie zmieni w sposobie poruszania się po mieście.

Buspasy poszatkowane.

Wiadukt (czyli kluczowy element węzła) nie tknięty.

Układ drogowy Strzelców, Sopocka, Wielkopolska nie zostanie zmieniony.

Nie będzie trzypasmowego wyjazdu z Sopockiej.

Parking przy PKM Karwiny nie będzie dwupoziomowy jak w projekcie.

Z nieznanych nam powodów, zaniechano budowy pętli/zajezdni autobusowo trolejbusowej przy PKM Karwiny.

Powtarzamy to od 3 lat. W Gdyni nie istnieje coś takiego jak planowanie przestrzenne! O właściwym nadzorze nad realizacją inwestycji nie wspominając.

Gdynia ma gigantyczne zapóźnienia w planowaniu i z każdym rokiem będzie to bardziej widoczne.

Gdynia nie ma żadnej strategii rozwoju! (dokument, który istnieje jest zwykłym PRowym bełkotem)

I najgorsze jest to, że Gdynia nie ma pieniędzy, żeby ten stan zmienić.

Gdynię trzeba zorganizować na nowo, bo utknęliśmy i to nie tylko w korkach.”

- tak w październiku ub. roku Sławomir Januszewski podsumował rządy Wojciecha Szczurka.

Dziś wiemy, że dzięki działalności Bryzy i Januszewskiego Gdynianie odnosząc się do ponownego kandydowania Wojciecha Szczurka na prezydenta miasta powiedzieli: „temu panu już dziękujemy!”

* * *

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała najkorzystniejszą ofertę

Łącznie wpłynęło ich 6.

Przetarg na dokumentację

Przetarg został ogłoszony w grudniu 2023 r. Obejmował on przygotowanie dokumentacji projektowej dla odcinka aglomeracyjnego PKM Południe oraz dwóch inwestycji drogowych, które wykona Gdańsk. Wpłynęło łącznie 6 ofert konsorcjów złożonych z firm pomorskich, polskich i zagranicznych, którzy wycenili swoją pracę od 30 do 56 mln zł brutto. O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecydowała cena (90%) oraz dodatkowe doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia (10%). Kto wygrał? Najkorzystniejsza oferta została złożona przez konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański Sp. z o.o., TPF Sp. z o.o. i TPF Getinsa Euroestudios S.L. które zaprojektowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wyceniły na 48 400 500 zł brutto. Zgodnie z prawem zamówień publicznych wszyscy uczestnicy postępowania mają teraz 10 dni na ewentualne odwołanie się od jego wyniku.

Trudne zadanie

Projektowanie linii kolejowych nigdy nie jest łatwym zadaniem. Ale, to co czeka wykonawcę dokumentacji dla PKM Południe jest wyjątkowo trudnym zadaniem. Warto choćby przypomnieć, że na ok. 7-kilometrowym, aglomeracyjnym odcinku PKM Południe z Gdańska Śródmieścia do Kowal, linia kolejowa zaledwie na długości kilkuset metrów przebiegać będzie w poziomie terenu.

Cała reszta trasy położona będzie na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach. Spośród 6 planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych 2 zlokalizowane będą na estakadach, 2 w wykopach, a 2 pod ziemią. Do tego dochodzą jeszcze dwie towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk: ulica Nowa Sandomierska oraz II etap ulicy Nowej Świętokrzyskiej. Wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy na sporządzenie pełnej dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia

PKM Południe

Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie. Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.

 

(Mariusz Sieraczkiewicz za: pomorskie.eu)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%