- Zwracają się do mnie mieszkańcy, którzy w ostatnim czasie chcieli skorzystać z podziemnego parkingu pod nowo powstałym Węzłem Chylonia. Mieszkańcy zostali poinformowani przez obsługę parkingu, iż nie mogą zaparkować jeżeli nie posiadają biletu na komunikację miejską. W poprzedniej mojej interpelacji proponowałem rozwiązanie polegające na darmowym parkowaniu dla osób, które przesiadają się na komunikację miejską natomiast nie było to równoznaczne z wykluczeniem parkujących, którzy nie posiadają biletów na transport zbiorowy – o ile wprowadzono część zmian, które zaproponowałem uważam, że obecny system nie jest funkcjonalny – podkreśla radny Bełbot.
Radny zapytał prezydenta Gdyni o to, jaki jest przewidywany roczny koszt utrzymania parkingu podziemnego pod Węzłem Chylonia? Na co składają się owe koszty.
Z odpowiedzi dowiedział się, że „brak jest możliwości wskazania przewidywanego rocznego kosztu utrzymania parkingu podziemnego pod Węzłem Chylonia.”
Budżet na rok 2023 w kwocie 559 505,00 zł ustalono na utrzymanie całego Węzła Integracyjnego, co uniemożliwia wskazanie konkretnego podziału kosztów. Dotychczas poniesione koszty na utrzymanie parkingu w roku 2022 wyniosły łącznie 164 662,83 zł.
• Dostawa kontenera — pomieszczenia biurowego do obsługi parkingu: 29 058,06 zł
• Energia elektryczna za okres 1.09-28.12.2022 r.: 12 569,92 zł
• Przegląd systemu przeciwpożarowego: 3 075,00 zł
• Wymiana uszkodzonych części i elementów dźwigu: 18 560,70 zł
• Konserwacja i utrzymanie instalacji elektrycznej 14-30.09.2022 r.: 4 342,31 zł
• Opłata za monitorowanie pracy centralki systemu sygnalizacji pożaru za 08.2022 r.: 615,00 zł
• Opłata za monitorowanie pracy centralki systemu sygnalizacji pożaru za 09.2022 r.: 615,00 zł
• Usługa dozoru i ochrony parkingu podziemnego za 09.2022 r.: 19 483,20 zł
• Konserwacja i serwis systemu sygnalizacji pożaru za 09.2022 r.: 369,00 zł
• Monitorowanie pracy centralki systemu p-poż za 10.2022 r.: 615,00 zł
• Konserwacja i utrzymanie instalacji elektrycznej za 10.2022 r.: 7 662,90 zł
• Usługa dozoru i ochrony parkingu podziemnego za 10.2022 r.: 20 132,64 zł
• Konserwacja okresowa oraz serwis systemu sygnalizacji pożaru za 10.2022 r.: 369,00 zł
• Opłata za monitorowanie pracy centralki systemu sygnalizacji pożaru za 11.2022 r.: 615,00 z1
• Usługa dozoru i ochrony parkingu podziemnego za 11.2022 r.: 19 483,20 zł
• Konserwacja i utrzymanie instalacji elektrycznej za 11.2022 r.: 7 662,90 zł
• Konserwacja i serwis systemu sygnalizacji pożaru za 11.2022 r.: 369,00 zł
• Konserwacja i serwis urządzeń sanitarnych: 14 145,00 zł
• Przegląd techniczny urządzeń systemu płatnego parkowania: 4 305,00 zł
• Monitorowanie pracy centralki systemu p-poż za 12.2022 r.: 615,00 zł.
Pół miasta objęte jest strefą płatnego parkowania, a zbudowany za miliony złotych parking w Chyloni póki co jest bez cennika...
Radny Bełbot zapytał jakie są przewidywane dochody, które powinien wygenerować parking podziemny do budżetu miasta?
W odpowiedzi uzyskał informację, że parking podziemny Węzła Integracyjnego Chylonia w Gdyni stanowi pas drogowy drogi publicznej. W związku z tym ewentualne dochody z postoju pojazdów parking mógłby wygenerować w przypadku wprowadzenia strefy płatnego parkowania (SPP), co wynika z obowiązujących przepisów.
Jednak coś jest nie tak, czyli coś władzy nie pykło! W przestrzeni podziemnego parkingu jest umieszczony parkomat. Jest jednak nieczynny. Za to władze wynalazły parkowanie za bilet komunikacji miejskiej i kolejowej.
Bełbot zaniepokojony możliwością marnotrawstwa publicznych pieniędzy – zainstalowania parkomatu, który nie został uruchomiony, postanowił sprawdzić ile wydano na zamontowanie systemu biletowego? M.in. parkometrów, ich montaż, opracowanie projektowe oraz innych kosztów związanych. Obecnie parkometry są zaklejone i wykluczone z używalności jaki jest tego powód? Czy ww system nie będzie dłużej funkcjonował skoro parking jest udostępniony jedynie osobom z biletami na komunikację miejską?
Łączna cena za dostawę i montaż urządzeń systemu płatnego parkowania wyniosła 516 600,00 zł brutto. Zgodnie z decyzją w sprawie funkcjonowania przedmiotowego parkingu, aktualnie za pomocą stałej organizacji ruchu drogowego wprowadzono na nim zakaz postoju (znak pionowy B-35), z którego w godz. 03:00-01:00 wyłączono posiadaczy biletów transportu zbiorowego: MZKZG, ZKM Gdynia, SKM Trójmiasto, PolRegio. Planowane jest wykorzystanie przedmiotowego systemu do automatycznej weryfikacji ważności biletów na transport zbiorowy, jednak wymaga to integracji z aktualnie występującym systemem biletowym oraz systemem FALA wdrażanym przez MZKZG.
Dlatego tak naprawdę nie wiadomo do kiedy parking w Chylonie będzie funkcjonował na obecnych zasadach. Nie wiadomo jak to będzie wyglądało po rzekomym uruchomieniu systemu Fala. W ogóle nie za wiele wiadomo.
Bo na przykład jeżeli okażemy skasowany bilet, to jak dojechaliśmy samochodem? Jeżeli okażemy bilet nieskasowany, to możemy po prostu mieć go „na zawsze”. Zaparkujemy auto, pójdziemy do Biedronki albo na Kartuską po zakupy i wrócimy, by odjechać. I tak możemy robić codziennie. I czy to jest idea owego parkingu? Tego to już najstarsi Kaszubi nie wiedzą!
Radny Bełbot poruszył powyższy problem i zadał pytania - w jaki sposób na parkingu będzie przeprowadzana weryfikacja osób parkujących? Kto będzie sprawdzał posiadanie biletu i jego aktualność? Czy dla osób z biletem zbiorkom parking będzie darmowy? Na jaki czas? Jaki bilet uprawnia do jakiego czasu parkowania?
„Weryfikacja osób parkujących odbywa się aktualnie bezpośrednio przed ich wyjazdem z parkingu. Użytkownik zobowiązany jest do okazania ważnego biletu na środek transportu zbiorowego ochronie parkingu, która posiada urządzenie kontrolerskie uzyskane przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni od Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni na podstawie umowy użyczenia. Postój dozwolony jest w godzinach od 03:00-01:00 na podstawie każdego biletu transportu zbiorowego (MZKZG, ZKM Gdynia, SKM Trójmiasto, PolRegio), który jest lub był ważny do 24 godzin od czasu wyjazdu z parkingu. Honorowane są także uprawnienia do bezpłatnych przejazdów uwzględnione w taryfie przewoźników.” - brzmi odpowiedź.
Bylismy na parkingu i nikt nas żadnym czytnikiem nie badał. Mało tego, kiedy chcielismy okazać bilet miesięczny na komunikację miejską, to uwierzono nam na słowo!
Rozwiązanie iście dobroczynne. Zatem wszyscy chętni kierowcy powinni korzystać z tej metody i parkować. Przecież po to ów parking został zbudowany.
Okazuje się, że wjechać może każdy. A co z tymi, którzy nie będą posiadali żadnego biletu. Radny Bełbot zapytał: jakie rozwiązanie funkcjonuje w przypadku gdy na parkingu podziemnym zaparkuje osoba nie posiadająca biletu na komunikację miejską? Czy w związku z powyższym przewidziane są kary? Jeżeli tak to jak wygląda taryfa takowych kar?
Nie uzyskał jednak odpowiedzi. Za to Marek Łucyk napisał:
„Na parkingu obowiązuje zakaz postoju z wyłączeniem ww. użytkowników we wskazanych godzinach. Niestosowanie się do znaku lub sygnału drogowego podlega karze grzywny albo karze nagany zgodnie z przepisami wskazanymi w ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (t.j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2151) i egzekwowane jest przez odpowiednie w tym zakresie służby.”
I tak mamy w Gdyni funkcjonujący od kilku miesięcy parking podziemny, który rzekomo jest dla tych, którzy mają ważny bilet komunikacji miejskiej lub pasażerskiego transportu kolejowego, a tak naprawdę wjechać może tam każdy i okazać (a nawet nie okazywać, tylko mówić, że się posiada) każdy bilet...
0 0
...z opłatami aż się zbudują w okolicy planowane budynki. W miejscu Biedronki i targowiska.
Wtedy garaż będzie jak znalazł...