Rada Ministrów przyjęła uchwałę ws. ustanowienia Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030 - ma on m.in. zapewnić drożność głównych szlaków rzecznych oraz zwiększyć w Polsce rolę śródlądowego transportu wodnego.
- Dobra komunikacja towarowa to sprawne państwo. Przewożenie towarów drogą wodną to alternatywa dla kolei i transportu samochodowego. Kiedyś to rozwiązanie doskonale się sprawdzało. W wielu krajach świata transport rzeczny to ważna część gospodarki. Jeśli ma to usprawnić docierania do określonych miejsc, to jak najbardziej jest to optymalne rozwiązanie i rząd je powinien wdrożyć. W przypadku Odry i Wisły to przede wszystkim bezpośrednie połączenie z portami morskimi. I to jest atutem samy w sobie - podkreśla Marcin Bełbot, radny miasta Gdyni.
„Chcemy zwiększyć rolę sektora żeglugi śródlądowej w wymiarze krajowym i lokalnym. Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 podniesie konkurencyjność śródlądowego transportu wodnego, m.in. poprzez zapewnienie warunków do prowadzenia efektywnej żeglugi śródlądowej czy rozwój rynku żeglugowego” — zaznaczył Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.
Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 ma objąć dwa odcinki śródlądowych dróg wodnych: Odrzańską Drogę Wodną (E30) od Gliwic do portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz Wisłę od Torunia do Gdańska (E40).
„Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 będzie pierwszym i najważniejszym dokumentem planistycznym dla sektora żeglugi śródlądowej. Umożliwi także współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej rozwoju śródlądowego transportu wodnego w perspektywie 2021-2027” – napisała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Realizacja projektów inwestycyjnych z Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030 ma się przyczynić do zwiększenia roli śródlądowego transportu wodnego – ma to być osiągnięte dzięki zapewnieniu warunków do prowadzenia efektywnej żeglugi na wykorzystywanych transportowo odcinkach rzek biegnących do portów morskich. W konsekwencji ma to także wzmocnić integracje portów z zapleczem lądowym.
Celem programu jest także zapewnienie stabilnych głębokości tranzytowych szlaków żeglugowych, dostępności śluz oraz prześwitów pod mostami i inną infrastrukturą, która krzyżuje się z drogą wodną.
W jego ramach ma być także rozwijany rynek sektora śródlądowego transportu wodnego oraz partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju dróg wodnych.
rkj/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz