Zamknij

Ogólnopolskie święto kreatywności już wkrótce w Gdyni. Odyseja Umysłu już po raz 33

08:41, 04.04.2024 hs za: Odyseja Umysłu/foto Dominika Cabaj Aktualizacja: 08:47, 04.04.2024
Skomentuj

Po raz 33. Finał Odysei Umysłu zgromadzi twórczych uczniów i pasjonatów edukacji.

Blisko dwa tysiące uczniów i studentów z całej Polski weźmie udział w tegorocznym, ogólnopolskim Finale międzynarodowego konkursu kreatywności – Odyseja Umysłu. Kolejny raz swoje podwoje dla miłośników twórczego myślenia otworzy Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, gdzie w dniach 6-7 kwietnia sędziowie wraz z publicznością będą obejrzą zmagania blisko 300 drużyn z całej Polski.

Gościnnie w konkursie wystąpią zespoły z Hiszpanii i z Chin. Najlepsze drużyny będą mogły zaprezentować się podczas Finałów Światowych Odysei Umysłu w Stanach Zjednoczonych.

Nauka twórczego myślenia - czy jest możliwa?

Odyseusze co roku udowadniają, że kreatywności można się nauczyć. Odyseja Umysłu to międzynarodowy projekt edukacyjny, którego celem od ponad 40 lat jest rozwijanie u dzieci i młodzieży szeregu kompetencji kluczowych, m.in. kreatywnego i krytycznego myślenia, inicjatywy i innowacyjności, rozwiązywania problemów, uważności, empatii i kooperacji. W Polsce program obecny jest niewiele krócej, bo w tym roku ma miejsce jego 33. edycja. Uczestnicy co roku tworzą rozwiązania interdyscyplinarnych zadań, wykorzystując w praktyce wiedzę zdobytą w szkole, dając wyraz swojej pomysłowości w ramach określonych ograniczeń czasowych, budżetowych i regulaminowych. Efektem kilkumiesięcznej pracy są barwne spektakle z autorską scenografią, nowatorskie modele pojazdów i urządzeń oraz wytrzymałe konstrukcje, zdolne utrzymać duże obciążenia.

Program realizowany jest w szkołach i innych placówkach oświatowych w trakcie roku szkolnego w formie zajęć, prowadzonych przez przeszkolonych trenerów. Zwieńczeniem pracy jest udział w konkursie, podczas którego 5-7-osobowe drużyny prezentują przygotowane rozwiązania przed widzami oraz jurorami. Odyseja Umysłu to inicjatywa, w której liczą się twórcze pomysły, umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce, współpraca i zaradność. Co ważne – to też przestrzeń, w której każdy może odkryć swój talent i pasję, może marzyć, myśleć i tworzyć po swojemu – mówi Magdalena Datta, prezeska fundacji Odyssey of the Mind Polska.

Zróżnicowanie źródłem drużynowego sukcesu

Wśród kluczowych założeń programu znajduje się nauka poprzez doświadczenia i praktykę w toku pracy zespołowej. Każda drużyna samodzielnie definiuje swoje zainteresowania oraz mocne strony. Na tej podstawie dokonuje wyboru jednego z pięciu zadań konkursowych, nazywanych Problemami. Następnie zespół poświęca kilka miesięcy na rozwiązanie wybranego problemu, by finalnie zaprezentować efekty pracy na konkursie przed sędziami w formie kilku minutowego występu na scenie. Każda z drużyn otrzymuje zindywidualizowaną informację zwrotną w formie szczegółowej punktacji oraz opisu mocnych stron opracowanego rozwiązania.

Oprócz zadania o charakterze długoterminowym (projektowym), uczestnicy rozwiązują także Problem Spontaniczny. To zadanie-niespodzianka, które zespoły poznają dopiero na konkursie. Wymagają one opracowania rozwiązania „na zawołanie”, w krótkim czasie. Za każdym razem zadanie jest inne – czasem wymagane jest udzielenie twórczej odpowiedzi na zadane pytanie, czasem zbudowanie konstrukcji z dostępnych materiałów lub wykonanie zadania przy ich użyciu.

Współzawodnictwo? Owszem, ale w duchu integracji

Odyseja Umysłu to nie tylko drużynowa rywalizacja w opracowywaniu twórczych rozwiązań. Konkurs to jedynie swoista klamra edukacyjnego procesu. Współzawodnictwo przebiega w duchu przyjaźni, integracji i dzielenia się pozytywnymi emocjami z innymi drużynami. Finał to okazja do nawiązania nowych znajomości, nierzadko z ludźmi z drugiego końca Polski, dzielenia się zainteresowaniami czy wspólnego spędzenia czasu. By wspierać uczestników w nawiązywaniu kontaktów, zespoły łączone są w Drużyny Kumpelskie, które nie rywalizują bezpośrednio ze sobą, za to wspólnie spędzają czas i kibicują sobie nawzajem. Wydarzeniu towarzyszy też szereg dodatkowych atrakcji, w tym wieczór rekreacyjno-integracyjny.

Niezwykle ważnym elementem pracy w ramach Odysei Umysłu jest docenianie wysiłków uczestników. Temu służy wspomniana personalizowana ocena rozwiązania, jak również uroczysta forma ceremonii ogłoszenia wyników. W takim duchu szkoleni są trenerzy – opiekunowie drużyn, a także sędziowie, którzy oceniają rozwiązania młodych uczestników. Stworzenie atmosfery sprzyjającej wyciąganiu konstruktywnych wniosków z pracy i pozytywnym emocjom jest znacznie ważniejsze, niż konkursowa rywalizacja. Naszą intencją jest pokazanie uczestnikom, że nauka może być samonagradzającą aktywnością, procesem, który jest źródłem satysfakcji i drogą do odkrywania siebie oraz innych. – puentuje Magdalena Datta, prezeska fundacji Odyssey of the Mind Polska.

Wstęp na Finał Ogólnopolski Odysei Umysłu jest wolny. Organizatorzy zapraszają wszystkie osoby zainteresowane nowoczesnymi formami edukacji, uczniów, rodziców i nauczycieli.

Partnerami strategicznymi wydarzenia jest Miasto Gdynia oraz Immergas Polska, a gospodarzami Finału: Pomorski Park Naukowo-Technologicznego oraz Polsat Plus Arena Gdynia.

***

STRESZCZENIA TEGOROCZNYCH ZADAŃ

Problem 1: Kino na kółkach

Fanów filmu i maniaków motoryzacji czeka twórcza jazda napędzana nostalgią za magią epoki kina samochodowego! Sedno zadania polega na zaprojektowaniu i skonstruowaniu niewielkiego wehikułu, którym pewna postać – nieodgrywana przez członka zespołu – wybierze się na seans w oryginalnym kinie plenerowym. Podczas przedstawienia pojazd najpierw samoczynnie pobierze „bilet” w kasie, dalej odwiedzi punkt gastronomiczny, gdzie zostanie nań załadowana jakaś „przekąska”, a następnie – poruszając się wstecz – zatrzyma się na parkingu. W którymś momencie zauważalny efekt specjalny sprawi, że wehikuł stanie się częścią filmu rozgrywającego się wszędzie naokoło. Napotka tam aktora (lub aktorkę) w roli głównej, w ramach fabuły wykona określone zadanie, po czym wróci do rzeczywistości.

Problem 2: Sztuka, że ej-aj

Jak sądzicie, czy sztuczna inteligencja może być w stanie dostrzec i docenić prawdziwą sztukę? Zawodnicy obmyślą i odegrają komiczną historyjkę, w której pojawi się oryginalny ARTomat – czyli mechaniczne urządzenie „potrafiące” rozpoznawać piękno. Maszyna „oceni” trzy stworzone przez drużynę dzieła sztuki – w przypadku każdego wyraźnie sygnalizując, czy „uważa” je za ładne, czy brzydkie. Jedno z nich – uznane za nieładne – fizycznie rozmontuje na osobne części, z których samodzielnie poskłada całkowicie inną całość – we własnym „mniemaniu” piękną. W spektaklu zabrzmią dodatkowe efekty dźwiękowe oraz wystąpi asertywny artysta, który weźmie w obronę swoje dzieło – źle ocenione przez ARTomat.

Problem 3: Przypał na premierze

Co by się nie działo, widowisko musi trwać! Od ludzi sceny płynie nauka, że żadne potknięcia nie są warte tego, by pasjonującej historii nie doprowadzić do końca. Odyseusze przygotują przedstawienie, w którym pewna premiera teatralna nie pójdzie zgodnie z planem… Pierwszemu pokazowi sztuki – opartej na jednej z sześciu powieści należących do klasyki światowej literatury – towarzyszyć będzie cała seria niefortunnych zdarzeń, w tym awaria scenografii, nieoczekiwane dziwaczne dźwięki oraz jakiś wymyślony przez drużynę przypał. Jednak ostatecznie produkcja uznana zostanie za sukces i od postaci kreatywnego krytyka otrzyma pozytywną recenzję.

Problem 4: Struktura z kosmosu

Wszechświat pełen jest zagadkowych obiektów, których sekrety pomagają zgłębiać zdolni inżynierowie. Zespół zaprezentuje opowieść o tym, jak gdzieś w kosmosie natrafiono na pewną tajemniczą strukturę… Na scenie zostanie ona ukazana na dwa sposoby. Po pierwsze, jako zrobiona wyłącznie z drewna balsa – i opcjonalnie kleju – konstrukcja, która poddana będzie próbie wytrzymałości na jak największe obciążenie. Po drugie, jako wyobrażająca wspomnianą budowlę i odgrywana przez jednego z uczestników postać, która stanie się przedmiotem obserwacji i testów przeprowadzanych przez załogę niestrudzonych naukowców. Cóż takiego uda się badaczom odkryć?

Problem 5: Kapela daje czadu

Puśćcie wodze fantazji na temat szalonych przygód, jakie mogłyby spotkać zespół muzyczny w trakcie trasy koncertowej! W stworzonej przez drużynę inscenizacji pewna kozacka kapela podczas swego występu znienacka przeniesie się w jakiś zaskakujący zakątek… Grupa będzie musiała wykminić, jak dzięki wykorzystaniu muzyki powrócić na przerwane tournée. W spektaklu pojawią się frymuśne fryzury członków kapeli, superanckie suweniry przeznaczone dla jej fanów, a także wykonywany na żywo przefajny przebój – obejmujący oryginalny tekst oraz grę na innowacyjnym instrumencie.

Problem dla Juniorów: Pod osłoną nocy

Gdy większość ludzi już smacznie śpi, po zmierzchu budzi się do życia zupełnie inny świat… Najmłodsi odyseusze przedstawią historię o pewnym poszukiwaczu, którego interesuje to, co w przyrodzie uaktywnia się nocą. Dokona on jakiegoś osobliwego odkrycia, a także natknie się na trzy przykłady nocnego życia: naprawdę istniejącą roślinę, naprawdę istniejące zwierzę oraz istotę, którą drużyna wybierze lub wymyśli sama. W spektaklu coś się zaświeci, a uczestnik w pomysłowym kostiumie zagra jeszcze jedno – dodatkowe – stworzenie aktywne po zmroku.

 

(hs za: Odyseja Umysłu/foto Dominika Cabaj)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%