Zamknij

Marcin Bełbot: przystanek PKM Wzgórze Św. Maksymiliana coraz bliżej

20:40, 02.01.2022 Aktualizacja: 16:21, 03.01.2022
Skomentuj

Z początkiem 2022 r. planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów na roboty. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Finalny zakres inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na liniach Chorzów Batory – Bydgoszcz – Tczew (nr 131) i linii Maksymilianowo – Gdynia (nr 201), ważnych dla przewozów pasażerskich i towarowych, uwzględnia decyzję (wrzesień 2018 r.) o włączeniu szprychy CPK w linię kolejową nr 131 na odcinku Bydgoszcz – Tczew.

- Bardzo dobre informacje płyną z PKP PLK - mówi Marcin Bełbot, radny Rady Miasta Gdyni. - rozpoczęcie prac związanych z budową nowego peronu przy obecnym przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana to początek przebudowy całej linii kolejowej 201. Dzięki temu Gdyni przybędzie nowy przystanek w bardzo ważnym komunikacyjnie miejscu i będzie można zwiększyć częstotliwość kursowania składów PKM do Gdańska Wrzeszcza przez Karwiny, Osową i Gdańsk Rębiechowo, gdzie wielu pasażerów przesiada się na pociągi do Kartuz i Kościerzyny oraz Gdańsk Port Lotniczy.

Radny Bełbot od samego początku wspiera i angażuje się w działania związane z przebudową linii 201. Stanowczo występował przeciw absurdalnej decyzji prezydenta Szczurka w sprawie Węzła Karwiny. Przypomnijmy włodarz Gdyni chciał zablokować budowę trzeciego toru, co w konsekwencji doprowadziło do zablokowania pieniędzy dla miasta przez Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka.

- Nowy, przebudowany przystanek SKM/PKM to wyjście na przeciw potrzebom i mieszkańcom Gdyni i tym, którzy dojeżdżają do naszego miasta do szkoły i do pracy. Powstanie takiego rozwiązania odciąży Gdynię Główną i da pasażerom pociągów PKM więcej możliwości korzystania z autobusów, trolejbusów lub SKM - dodaje M. Bełbot.

Znaczący ruch towarowy ma być prowadzony na liniach nr 201 (kierunek Gdynia) i 201/203 (kierunek Gdańsk). Konieczne ustalenie nowego zakresu projektu modernizacji linii 201 i nowych kosztów wymagało zmiany terminów realizacji. Od 2020 r.  o realizacji projektu do 2027 r. i zakresie oraz szczegółach elektryfikacji wiedzą organizatorzy przewozów pasażerskich i partnerzy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowy przystanek

Przeanalizowany zakres projektu został rozszerzony m. in. o budowę trzeciego toru od Gdańska Osowy do Gdyni, budowę nowego przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, utworzenie bajpasu od Kiełpinka przez Starą Piłę i Glincz do Kartuz (po liniach nr 229 i 234), jako alternatywnego połączenia Trójmiasta z Kartuzami nie tylko na czas modernizacji linii Maksymilianowo – Gdynia (nr 201), budowę dodatkowego toru na całej długości linii 201 oraz zwiększenie prędkości do 160 km/h na odcinku od Maksymilianowa do Kościerzyny.

Budowa przystanku PKM na wysokości obecnego przystanku Wzgórze Św. Maksymiliana mocno usprawni komunikację gdyńską, tym bardziej, że od strony Działek Leśnych mamy Węzeł Franciszki Cegielskiej, obsługujący wiele linii autobusowych i trolejbusowych łączących praktycznie całą Gdynię.

Ważne jest również utworzenie przystanku SKM Gdynia Śródmieście, który od lat jest wpisany w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Nie definiowano jednak terminu jego powstania. Badana była również zasadność budowy przystanku SKM Gdynia Wielkopolska.

12 marca 2018 roku w Warszawie prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, prezes PKP SKM Maciej Lignowski, Bartłomiej Buczek – członek zarządu PKP SKM w Trójmieście oraz prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński i członek zarządu PKP S.A. Andrzej Olszewski podpisali porozumienie dotyczące przygotowania dokumentu wynikającego z badania.

Inwestycje mają być ocenione pod względem zasadności ich realizacji w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2021 - 2027. Studium miało za zadanie zbadać możliwości i celowość rozbudowy infrastruktury linii kolejowej nr 250 Gdańsk – Rumia w granicach administracyjnych Gdyni, w zakresie:

1) budowy nowego przystanku SKM Gdynia Śródmieście,

2) budowy nowego przystanku SKM Gdynia Wielkopolska,

3) połączenia dwóch linii kolejowych, tj. linii kolejowej nr 250 i linii kolejowej nr 201 (zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.) w rejonie przystanku SKM Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana,

4) budowy innych przystanków SKM na linii kolejowej nr 250 w granicach administracyjnych Gminy.

Pod koniec ubiegłego roku głosowany był projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni, rejon ulic Władysława IV i Alei Marszałka Piłsudskiego.

W uzasadnieniu uchwały czytamy:

Zgodnie z ustaleniami ww. planu przedmiotowy obszar przeznaczony jest pod zabudowę usługową /tereny urządzeń komunikacji samochodowej – parking wielopoziomowy z usługami, obiekty i urządzenia węzła transportu publicznego w sąsiedztwie przystanku SKM Gdynia – Wzgórze Św. Maksymiliana.

„W ramach projektów: ,,Projekt przebudowy linii kolejowej nr 201” oraz ,,Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii” planowana jest przebudowa przystanku kolejowego Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni. W związku z ww. projektami konieczne jest wyznaczenie rezerwy terenu pod budowę układu torowego i rozmieszczenie peronów.

W zakresie obiektów i urządzeń komunikacji Studium przewiduje:

  • regionalne trasy rowerowe,
  • linie kolejowe,
  • przystanki kolejowe / Szybkiej Kolei Miejskiej / Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zatwierdzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nastąpi odrębną uchwałą, po przeprowadzeniu procedury określonej w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Przebudowa obecnego przystanku SKM Wzgórze Św. Maksymiliana z położeniem nowych torów i budową przystanku PKM nadal nie rozwiązuje sprawy przystanku SKM Gdynia Śródmieście oraz Gdynia Wielkopolska.

W kwestii możliwości budowy nowego przystanku na obszarze Gminy Miasta Gdyni

Spółka Szybka Kolej Miejska w Trójmieście 8 września 2020 roku ogłosiła postępowanie przetargowe na realizację: Studium Wykonalności dla projektu „Poprawa dostępności publicznego transportu zbiorowego poprzez rozbudowę infrastruktury linii kolejowej 250”.

Postępowanie i wdrożenie zadania są realizowane we współpracy z Gminą Miasta Gdyni w oparciu o podpisaną w dniu 03.06.2020 umowę partnerstwa.

Zgodnie z zapisem OPZ, przedmiot zamówienia zakłada wykonanie przez Wykonawcę analizy dotyczącej rozbudowy infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez budowę nowego przystanku osobowego Gdynia Wielkopolska (pomiędzy p.o. Gdynia Redłowo – Gdynia Orłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej), oraz dwóch wariantów autorskich.

(Mariusz Sieraczkiewicz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%