"Zarząd Morskiego Portu Gdyni dostrzega potrzebę adaptacji założeń projektu i dlatego postanowił po raz kolejny przełożyć termin. Decyzja ta motywowana jest także potrzebą zgłaszaną przez podmioty dopuszczone do postępowania, dla których przygotowanie ofert jest czasochłonne, a jednocześnie wnoszą postulaty wprowadzenia zmian do dokumentacji" - podano w przesłanym komunikacie.
- Mam nadzieję, że zmiany wypracowane przez rząd Mateusza Morawickiego nie zostaną zaprzepaszczone. Gdyński Port od kilku lat doskonale się rozwija, bije rekordy w wielkości tonażu przeładunków, co czyni go bardzo atrakcyjnym dla potencjalnych użytkowników. Zostały pobudowane nowe tory, które są początkiem linii kolejowej 201. PKP PLK poinformowało, że ruszają prace związane z modernizacją tzw. węglówki, czyli połączenia kolejowego Portu Gdynia z Bydgoszczą przez Kościerzynę, Wierzchucin, z pominięciem Gdańska, Tczewa i Laskowic Pomorskich. To ważne dla sprawnego transportu kolejowego z i do Portu. Dlatego wstrzymywanie inwestycji może zagrażać realizacji planów, które mają dać Gdyni optymalną komunikację towarową z resztą kraju. Uważam, że rozbudowa Portu Gdynia winna być skorelowana z modernizacją linii 201. Również mieszkańcy naszego miasta winni wiedzieć jaki jest postęp prac i czy nie dochodzi do ingerencji obcego kapitału - podkreśla Marek Dudziński, radny miasta Gdyni.
* * *
Do końca czerwca przyszłego roku zostało wydłużone postępowanie na wybór partnera prywatnego, który wybuduje Port Zewnętrzny w Gdyni - poinformowało w środę biuro prasowe gdyńskiego portu. Wydłużenie terminu nie wstrzymuje budowy nowych falochronów - dodało.
Przekazano, że w minionych tygodniach odbywały się spotkania z uczestnikami postępowania, którzy zgłaszali swoje uwagi. Dotyczyły one m.in. fazowania projektu czy funkcjonalności nabrzeża.
"Żaden z postulatów nie zmierza do takiej zmiany projektu, która miałaby charakter zasadniczy. Mają one raczej na celu lepsze dostosowanie założeń do potrzeb rynku, te zaś zmieniają się dynamicznie" - dodano w komunikacie.
Wskazano przy tym, że potrzeba korekt argumentowana jest m.in. polepszeniem tzw. bankowalności przedsięwzięcia, czyli ułatwieniem montażu finansowego oraz obniżeniem ryzyk, których występowanie podnosi koszt realizacji. Podkreślono, że rozważenie propozycji wprowadzenia zmian do dokumentacji wymaga głębszej analizy - stąd zaistniała konieczność przedłużenia terminu składania ofert.
W komunikacie poinformowano, że wydłużenie terminu do składania ofert nie wstrzymuje realizacji budowy nowych falochronów. Podano, że umowa z wykonawcą zostanie zawarta 2 października br.
Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.
Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 r. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, tj. blisko podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu.
Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 metra.
Przedsięwzięcie to przewidziane jest do realizacji w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym. Prace nad Portem Zewnętrznym w Gdyni rozpoczęły się w 2018 r.
W grudniu 2021 roku wydano pozytywną decyzję środowiskową w sprawie tej inwestycji. (PAP)
pm/ pad/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz