- Protokół z poprzedniej sesji został wysłany do radnych bez poprawek i zgody przewodniczącego Rady, czyli mojej. Po otrzymaniu go z Biura Rady i odczytaniu, naniosłem poprawki wynikające z przebiegu obrad. I przesłałem go do pracownicy biura wydając polecenie służbowe o przesłanie do radnych wersji z naniesionymi poprawkami – oświadczył Jacek Górski, przewodniczący Rady Gminy Cewice.
Podczas sesji Górski przypomniał, że protokół z posiedzenia Rady Gminy jest dokumentem Rady i to radni decydują w jakiej formie będzie on uchwalony.
Jeśli ktoś spoza Rady, czy to pracownik Urzędu czy włodarz ingerują w treść protokołu, to łamią prawo.
Omawiając kwestie przyjmowania protokołu przewodniczący Górski przypomniał, że w trakcie procedowania poprzednich protokołów nastąpiła ingerencja organu wykonawczego.
Zgodnie z prawem takie zachowanie winno być w trybie natychmiastowym skierowane do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego celem definitywnego wyjaśnienia kompetencji przewodniczącego rady gminy i wójta.
Wójt musi mieć świadomość, że prawo nie dopuszcza w żaden sposób ingerowanie w prace Rady Gminy. Czasy, w których towarzysze sekretarze ingerowali w działalność rad narodowych skończyły się 4 czerwca 1989 roku, choć niektórzy uważają, że dopiero 27 maja 1990 roku – w każdym razie żadna ustawa ani jakiekolwiek inne przepisy prawne nie dają wójtowi prawa wtrącania się w prace Rady Gminy.
Pozostaje jeszcze kwestia statutu gminy Cewice. Czy spełnia on wszystkie wymogi wynikające z ustaw? Gdyż statut gminy nie może w żaden sposób podważać lub brzmieć w konflikcie z aktami wyższymi, czyli ustawami.
Dlatego radni gminy Cewice najpierw powinni uzyskać opinię niezależnych prawników, nie pozostających w jakichkolwiek zależnościach z władzą wykonawczą gminy Cewice. Najlepiej kiedy będą to prawnicy spoza województwa pomorskiego!
* * *
Ten zapis ustawy o samorządzie gminnym to swoista świętość dla wszystkich, przede wszystkim mieszkańców, którzy mają niezbywalne prawo wiedzieć o wszystkim, co dzieje się w strukturach władzy gminy, zarówno uchwałodawczej – RADA GMINY, jak i wykonawczej – WÓJT.
Również protokół powinien być udostępniony przed zatwierdzeniem, by mieszkańcy mogli porównać sobie to co jest w nim napisane z tym, co widzieli i słyszeli na żywo bądź relacji internetowej.
Udostępnienia protokołu z sesji rady gminy nie można uzależniać od zatwierdzenia go przez radę.
Protokół sesji rady gminy od momentu jego sporządzenia jest dokumentem urzędowym, podlegającym udostępnieniu. W myśl art. 11b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
* * *
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz