Tak zwany Węzeł Karwiny od kilku lat wzbudza coraz więcej wątpliwości i doprowadza do szczytów emocji kierowców (nie tylko z Gdyni), którzy w 2014 roku ucieszyli się z informacji, że Gdynia dogadała się z Sopotem i wreszcie przystąpi do przebudowy jednego z najbardziej newralgicznych skrzyżowań w mieście.
A tymczasem mamy rok 2023 i władze Gdyni nadal nie wywiązały się z deklaracji i szumnych zapowiedzi.
Dziś szukają winnych tego stanu wszędzie... rząd, pandemia, wojna na Ukrainie... a być może winne są Muminki, Muppety i Miś Kolargol!? Żeby nie powiedzieć Anunnaki czy inne szaraki lub reptilianie!
Radny Marcin Bełbot od wielu miesięcy monitoruje działania (a raczej ich brak) związane z Węzłem Karwiny.
- Mieszkańcy pytają, bo nie mogą zrozumieć, dlaczego władze miasta zwodzą ich i udają, że cokolwiek robią w sprawie Węzła Karwiny. A inwestycja jak stała, tak stoi i nie wiadomo kiedy ruszy. Nie wiadomo czy w ogóle ruszy. Dlatego skierowałem do prezydenta Gdyni interpelację, której celem było wyjaśnienie przyczyn prowadzenia inwestycji „Węzeł Karwiny" w zmienionym zakresie w stosunku do pierwotnych planów miasta – podkreśla radny Marcin Bełbot.
Radny skierował pytania:
1) W projekcie budżetu miasta na rok 2019 przedstawiono plan realizacji „Węzła Karwiny", całość inwestycji szacowana była na kwotę 68.000.003 w tym środki z UE w wysokości 34.621.418. Proszę o przedstawienie zakresu prac, który planowano wówczas zrealizować w ramach ww inwestycji.
2) Proszę o przedstawienie wykazu prac zaniechanych w pierwszym etapie realizacji inwestycji „Węzeł Karwiny" w stosunku do pierwotnego planu. Proszę o wskazanie, które z pozycji będą realizowane w kolejnych latach oraz w jakim zakresie.
3) Jak wskazywał projekt budżetu z 2019r środki z UE, które miasto miało pozyskać na ww inwestycję wynosiły 34.621.418 zł. Jakie środki z UE pozyskano dotychczas oraz jakie zostaną pozyskane do końca realizacji pierwszego etapu inwestycji? Jaki zakres dokładnie został lub zostanie wsparty środkami z UE do końca roku 2023?
4) Czy w związku ze zmianą zakresu prac miasto nie pozyskało jakiś środków z UE, które pierwotnie miało otrzymać zgodnie z wcześniejszym planem?
5) Nawiązując do informacji pojawiających się w odpowiedziach na interpelacje radnych oraz udostępnianych przez media czy miasto porozumiało się ze spółką PKP w sprawie przebudowy wiaduktów na ulicy Wielkopolskiej? Tak aby umożliwić PKP realizację budowy kolejnego toru? Proszę o przedstawienie daty oraz miejsca ostatniego spotkania przedstawicieli miasta ze spółką PKP w sprawie ww inwestycji wraz ze sporządzoną notatką.
6) Kiedy miasto planuje realizację przebudowy wiaduktów na ulicy Wielkopolskiej? Czy powstał kosztorys realizacji tych prac? Czy jest porozumienie w sprawie finansowania przebudowy? Jeżeli tak proszę o podanie szczegółów.
7) Jaki jest obecnie zakres prac związanych z „Węzłem Karwiny"? prace zostaną zakończone jako etap I w jakim zakresie? Co miasto planuje realizować jako etap II ew etap II itd.? Proszę o wskazanie harmonogramu realizacji oraz kosztów realizacji każdego z etapów (również według kosztorysów).
8) Czy w Gdyni na linii 201 powstanie trzeci tor? Może również czwarty? Bardzo proszę o odpowiedź jakie działania podejmuje i podejmie miasto na rzecz realizacji tak ważnej dla rozwoju transportu w Gdyni inwestycji wraz z informacją kiedy owe działania przyczynią się realnie do powstania ww założeń.
9) Czemu miasto nie realizuje przebudowy skrzyżowania Wielkopolska/Sopocka/Strzelców?
10) Czy wykonywane są cykliczne badania wytrzymałości i osiadania wiaduktów na ulicy Wielkopolskiej? Jeżeli tak proszę o wskazanie kiedy się odbywały i w jakim zakresie oraz wnioski z nich płynące.
11) Czy buspasy na ulicy Wielkopolskiej oraz przebudowy dróg na innych odcinkach niż przy „Węźle Karwiny" (również na ulicy Chwaszczyńskiej) są realizowane w ramach inwestycji „Węzeł Karwiny" tzn z puli środków przeznaczonych na ten cel? Jeżeli tak proszę o informację jak przy takiej zmianie wygląda dofinansowanie ze środków UE.
Pytania są konkretne i władze miasta nie powinny mieć problemów z odpowiedziami na nie. A jednak – i tym razem nie udało się uzyskać rzeczowych odpowiedzi i wyjaśnień.
Okazuje się, że inwestycja pn: „Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej — Gdynia Karwiny" nie może być zrealizowana bo...
„W budżecie miasta na rok 2019 kwota środków zarezerwowanych na realizację Węzła Karwiny była zgodna z kosztorysem wstępnym przygotowanym na etapie koncepcji Węzła Karwiny.”
I z wielkich, szumnych obietnic nie zostało nic. Za to miasto wszelkie inne inwestycje i przebudowy „wkomponowało” w rzekomą budową Węzła Karwiny.
- budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów osobowych oraz miejsc postojowych dla rowerów i parking typu Kiss&Ride;
- budowa pętli autobusowej/trolejbusowej;
- rozbudowa ul. Korzennej wraz z budową drogi dla rowerów na odcinku od ul. Wielkopolskiej do ul. Buraczanej;
- przebudowa skrzyżowania ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej;
- przebudowa skrzyżowania ulic: Wielkopolskiej, Korzennej i Nowodworcowej (ulicy lokalnej);
- rozbudowa ul. Wielkopolskiej (w kierunku z centrum) o dodatkowy bus-pas na odcinku od rejonu przystanku „Lidzka" (od posesji Wielkopolska 244) do przystanku„Buraczana";
- budowa bus-pasa wzdłuż ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej (kierunek do centrum) na odcinku od skrzyżowania Chwaszczyńska-Nowowiczlińska do wiaduktu za skrzyżowaniem Wielkopolska-Nowodworcowa;
- budowa dodatkowego pasa ruchu wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej od zjazdu do hipermarketu „TESCO" do skrzyżowania z ul. Chwaszczyńską (kierunek do centrum);
- budowa dwukierunkowej drogi dla rowerów wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej na odcinku od ul. Rdestowej do ul. Chwaszczyńskiej; - budowa drogi dla rowerów po południowej stronie ul. Wielkopolskiej na odcinku od ul. Starodworcowej do ul. Lidzkiej (z wyłączeniem odcinka na istniejącym wiadukcie) z uwzględnieniem połączeń z istniejącą drogą rowerową po północnej stronie ulicy w obrębie skrzyżowań z ulicami Starodworcowa-Nałkowskiej, Nowodworcowa-Korzenna, Sopocka Strzelców oraz Parkowa-Racławicka;
- budowa ul. Strzelców z uwzględnieniem trasy rowerowej na odcinku od ul. Wielkopolskiej do początku przebudowanego odcinka (ok. 700 m) oraz budowa pętli na końcu ul. Strzelców dla pojazdów transportu zbiorowego; - przebudowa ul. Sopockiej na odcinku od ul. Wielkopolskiej do ul. Wzgórze Bernadowo z uwzględnieniem budowy dwukierunkowej drogi rowerowej i włączenia ruchu rowerowego w ulicę Wzgórze Bernadowo,
- budowa i przebudowa sieci oświetlenia ulicznego w obszarze objętym koncepcją drogową,
- budowa systemu odprowadzenia wód opadowych z powierzchni drogowych objętych koncepcją do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej,
- przebudowa sieci trakcyjnej kolidującej z projektowaną rozbudową ulic Wielkopolskiej Chwaszczyńskiej i Nowowiczlińskiej.
W obecnie realizowanej fazie 1 projektu w stosunku do opracowania koncepcyjnego zrezygnowano z parkingu wielopoziomowego na rzecz parkingu jednopoziomowego. Ze względu na brak uzgodnienia dokumentacji przez PKP PLK w fazie 1 nie będzie realizowana przebudowa skrzyżowania ul. Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej oraz przebudowy ul. Sopockiej. W kolejnych latach w miarę zabezpieczenia środków budżetowych, zakłada się przebudowę skrzyżowania ul. Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej oraz przebudowę ul. Sopockiej.
W przypadku podpisania porozumienia z PKP PLK reagującego zobowiązania stron, przewiduje się także budowę nowych wiaduktów nad linią kolejową nr 201, kolidujących z inwestycją PKP PLK.
Aktualna, na dzień dzisiejszy, informacja o wysokości pozyskanych środków zewnętrznych jak i zakresie wspartym środkami UE znajduje się pod adresem: https://www.gdynia.pl/ue/trwajace,8078/utworzenie-wezla-integracyjnego-transportu-publicznego-przy-przystanku-pomorskiej-kolei-metropolitalnej-gdynia-karwiny,486147
Wartość projektu:
Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (Dz.U.2023.645 t.j. z dnia 2023.04.05), to do zarządcy linii kolejowej należy obowiązek przebudowy wiaduktów ponieważ jest to związane ze zwiększeniem ilości torów na lk 201, niemniej Miasto Gdynia mając na uwadze istotność linii kolejowej 201 dla rozwoju Portu Gdynia i ruchu pasażerskiego zgodnie z notatką ze spotkania z dnia 14 lipca 2021 w Warszawie, deklaruje swoją pełną gotowość do współpracy z PKP PLK S.A. Obecnie oczekujemy na przesłanie przez PKP PLK S.A. draftu porozumienia, regulującego zobowiązania stron.
Ze względu na brak porozumienia z PKP PLK w zakresie budowy wiaduktów koszty oraz harmonogram realizacji kolejnych etapów projektu nie są znane.
Przebudowa linii kolejowej nr 201 jest zadaniem inwestycyjnym spółki PKP PLK S.A. Miasto Gdynia nie zostało poinformowane o harmonogramie realizacji projektu i jego kosztach. Niemniej podtrzymuje gotowość do współpracy w zakresie budowy wiaduktów i oczekuje na przedłożenie stosownego porozumienia przez PKP PLK.
Odpowiadając na pytanie nr 10 interpelacji w sprawie węzła Karwiny, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni informuje, iż zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt. 1 i 2 Prawa Budowlanego obiekt jest poddawany kontroli okresowej, za którą odpowiada zarządca.
Ostatni przegląd obiektu (rozszerzony - pięcioletni) został wykonany 02.11.2022 r. i obejmował, zgodnie z ustawą, cały obiekt.
Zakres realizowanego projektu pn. Węzeł Karwiny faza 1 dofinansowanego ze środków UE, rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Rdestowej z ul. Nowowiczlińską a kończy na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej z ul. Parkową/Racławicką.
* * *
Jak widać z odpowiedzi wybitnych fachowców od drogownictwa - nic się nie klei, a o spójności przedsięwzięcia możemy całkowicie zapomnieć. Miasto ledwo zipie i wszędzie szuka oszczędności, a brak realizacji tej inwestycji może w końcu odsunąć Samorządność Wojciecha Szczurka od władzy w Gdyni...
0 0
Dogadała się z PKP, pozyskała środki i zbudowała coś, co jest nieosiągalne dla trójmiejskich "włodarzy"...
Tunel pod magistralą kolejową.
Tak pożądany w Gdyni Chyloni, Gdańsku Oruni i Gdańsku Oliwie (Abrahama)...
Pewnie nie wiedzieli, że z PLK nie da się dogadać... :
I to zbudowali ten tunel za niecałe 50 Mpln, połowę kwoty, jaką Gdynia wsadziła w rabatki przed oknami magistratu...
W opisywanej sprawie interweniował marszałek województwa i zgłaszał możliwość wsparcia finansowania, ale strony (obie, miasto i kolejarze) wyglądają na kompletnie nieprzygotowane do takich działań...