"Nie NeoCPK, nie PseudoCPK, jakiegoś ograniczonego potworka, tylko pełnego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego! Czołem Wielkiej Polsce."
- podkreśla poseł Marcin Horała.
Podczas posiedzenia Sejmu 22 listopada br. miało miejsce pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Głos zabrał poseł Marcin Horała, który w poprzedniej kadencji parlamentu sprawował funkcję Pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Zacząć chciałem od przyłączenia się do tych serdecznych podziękowań dla tysięcy, dziesiątek tysięcy, można powiedzieć, se-tek tysięcy polskich obywateli, którzy wsparli obywatelski projekt „Tak dla CPK”, dla działaczy Stowarzyszenia „Tak dla CPK” i Stowarzyszenia Ruch Społeczny „Tak dla rozwoju”, dla przedstawicieli chyba wszystkich formacji, poglądów politycznych, bo był to projekt naprawdę jednoczący Polaków.
Szanowni Państwo! Polska ostatnich dziesięcioleci to Polska ogromnego sukcesu gospodarczego, to drugi najszybciej rozwijający się kraj na świecie po Chinach. Awansowaliśmy z poziomu poniżej 50% do 80% średniej unijnej, ale przed nami ten kolejny krok, a nawet kolejny skok: 100% średniej europejskiej i więcej. Czego potrzebujemy, żeby tego skoku dokonać?
Jakie są strategiczne potrzeby i strategiczne interesy naszego kraju? Musimy dostarczyć polskiej gospodarce i społeczeństwu połączeń komunikacyjnych najwyższej światowej jakości. Musimy wybudować nie 480, ale tysiące kilometrów linii kolejowych, brakujących nieraz jeszcze od zaborów, od czasów sprzed II wojny światowej. (Oklaski)
Musimy zbudować duże międzykontynentalne lotnisko, którego nie ma obecnie nie tylko w Polsce, ale w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej, by przyciągnąć do Polski pasażerów, cargo lotnicze i idące za nimi miliardowe wpływy dla gospodarki i dla polskie-go budżetu. Musimy zlikwidować wykluczenie komunikacyjne, dostarczając mieszkańcom nie czterech największych metropolii, ale kilkudziesięciu polskich miast, zwłaszcza miast średnich wraz z ich mikroregionami, połączenia kolejowe najwyższej jakości. Oni też na nie zasługują.
Zasługują też mieszkańcy Brzezin, Sieradza, Kielc, Płocka, Włocławka, Łomży, Ostrołęki, Giżycka, Lublina, miasta wojewódzkiego, Zamościa, Rzeszowa, Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta wykluczonego kolejowo, Świdnicy…(Poseł Artur Jarosław Łącki: Gryfic.)…i całego szeregu innych polskich miast, które niestety w tej wersji neoCPK zostały wycięte z połączeń kolei dużych prędkości, tych połączeń najwyższej jakości.
Musimy, szanowni państwo, utworzyć w Polsce najlepiej skomunikowany punkt na mapie świata, ośrodek transportowy ciążenia całego regionu, naszego regionu Europy, który będzie miejscem przyciągającym inwestycje z całego świata i jednocześnie miejscem, dzięki któremu polskie firmy uzyskają optymalny dostęp do światowych rynków. (Oklaski)(Głos z sali: Brawo!)
Mówiąc krótko, potrzebujemy programu inwestycyjnego CPK, nie neoCPK, nie pseudoCPK, nie jakiegoś okaleczonego potworka, tylko pełnego programu CPK. (Oklaski)
Szanowni Państwo! Ale strategicznym interesem państwa polskiego jest coś jeszcze: jest posiadanie dojrzałej, rozsądnej klasy politycznej, jest pokazanie przez osoby znajdujące się w tej Izbie, że w kilku najważniejszych dla Polski sprawach potrafią współpracować, że nie będą niszczyć dobrych dla Polski projektów tylko dlatego, że przygotowali je poprzednicy.Krótko mówiąc, chodzi o to, by miłość do ojczyzny stawiać wyżej niż nienawiść do przeciwnika politycznego.
Szanowni państwo, zwracam się do posłów obecnej koalicji rządzącej, to jest dla was szansa, być może ostatnia, żeby dokonać wyboru, jak się w historii zapiszecie, czy jako ci, którzy na tej drodze rozwoju Polski przejęli pałeczkę i ponieśli tą sztafetę dalej,czy jako przeszkoda, zawalidroga, którą z tej drogi trzeba było usunąć, żeby rozwój Polski mógł być kontynuowany. To nadal może być nas wszystkich wspólny sukces. To nawet może być wasz sukces. (Oklaski)
Odejdźcie od takiego oto założenia, że wszystko, co zostało po poprzednikach, jest z założenia złe, co trzeba zmienić, opóźnić i okroić, mówiąc krótko, zepsuć. „Program inwestycyjny CPK”, zaprojektowany jako wspólna całość, te zarysowane strategiczne interesy naszego państwa realizował. Jeżeli go zrealizujemy, choć oczywiście są również inwestycje w elektrownie atomowe, w rozbudowę polskich portów, kilka innych ważnych inwestycji, to te 100% średniej europejskiej jest w zasięgu ręki. To jest osiągnięcie na miarę, nie zawaham się tego powiedzieć, tysiąclecia państwa polskiego, bo nigdy w Polsce nie było tej bogatszej, lepiej rozwiniętej, bardziej nowoczesnej części Europy, a tak może się stać w stosunkowo nie-dalekim horyzoncie. Dlatego poprzyjcie, bardzo proszę, ten projekt. My go poprzemy, bo to jest projekt po prostu ważny i dobry dla rozwoju naszej ojczyzny.
Tak dla CPK, tak dla rozwoju. Czołem wielkiej Polsce!
Na swoim FB poseł Horała podkreślił:
"Musimy zbudować duże międzykontynentalne lotnisko wraz z komponentem #CARGO, którego nie ma obecnie ani w Polsce ani w Europie Środkowo-Wschodniej!
Musimy dostarczyć polskiej gospodarce i polskim pasażerom jak najwięcej połączeń komunikacyjnych najwyższej, światowej jakości!"
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz