Zamawiając przez internet z niesprawdzonych źródeł musimy być przygotowani na to, że nigdy nie otrzymamy żadnej paczki... Co rusz pojawiają się w sieci firmy, który naciągają klientów, a ci wpłacają, często dość pokaźne sumy i nie otrzymują swojego zamówienia.
Firmy na swoich stronach internetowych nie podają żadnego nr telefonu, sporadycznie komunikują się droga mailową i nie reagują na wiadomości przesyłane przez facebook'a, a negatywne komentarze usuwają i blokują ich autorów.
Z taką sytuacją mamy właśnie do czynienia. Na facebook'u funkcjonuje grupa, do której należą osoby czujące się oszukane przez gdańską firmę sprzedaży internetowej Room Deco. Kontakt z firmą jest bardzo utrudniony. Ani na stronie internetowej, ani na FB firmy nie ma podanego numeru telefonu. Jest tylko mail... My również wysłaliśmy pytania. Jednak nie doczekaliśmy się odpowiedzi.
Oszukani to mieszkańcy różnych miejscowości na terenie całego kraju. Przedstawimy kilka przykładów braku rzetelności firmy Room Deco.
Pani Marta 22 marca zamówiła legowisko dla kotów w kolorze szarym. Po wielu interwencjach i informacji o zawiadomieniu organów ścigania zamówienia dotarło 4 maja. Kiedy próbowała kontaktować się z Room Deco drogą mailową, nie uzyskiwała odpowiedzi. Zaczęła więc pisać na FB, aż ją zablokowano. 22 kwietnia zażądała zwrotu pieniędzy i poinformowała firmę, że sprawę kieruje na Policję. Minął tydzień i dostała zawiadomienie o przesyłce.
- Sklep Room Deco reklamuje się na instagramie i fb i ma niestety zablokowaną opcje oceniania strony a pełno osób pisze, że ich oszukano – opowiada pani Joanna. - Ja też dostałam kilka dni temu (czekam miesiąc) info o mojej paczce na numer przesyłki, która nie istnieje. Takich jak ja jest dużo więcej (weszłam na stronę na fb i tam wszyscy piszą, że ich oszukano a przy próbie zwrotu kasy też cisza i podawanie kolejnych numerów paczek, które nie istnieją). Siedziba firmy jest w Gdańsku ale sama firma jest internetowa. Oszukuje na całego. Jeden chłopak dostał produkt dopiero jak chciał zgłosić się na Policję z tym. Wszystkie niepochlebne komentarze są usuwane z facebooka (w postach ludzie komentują i ostrzegają), ale firma usuwa komentarze i blokuje użytkowników, którzy udostępnili info o tym.
Pani Joanna 5 kwietnia zamówiłam i od razu zapłaciłam. Minął miesiąc i cisza, a wpisując otrzymany numer zamówienia dowiaduje się, że przesyłka nie istnieje...
Pan Tomasz opowiedział nam swoją historię związaną z Room Deco:
„Moja historia wygląda tak: 9 kwietnia zobaczyłem na FB reklamę magnetycznych klocków. Spodobał mi się pomysł, więc od razu wszedłem na reklamowaną stronę, złożyłem i opłaciłem zamówienie. Razem z przesyłką zapłaciłem 208 PLN.
Byłem przekonany, że jeżeli coś jest reklamowane na FB, to nie może to być oszustwo. Tym razem jednak się okazało, że najwyraźniej się myliłem. Zaraz po złożeniu zamówienia otrzymałem na maila automatyczne potwierdzenie, ale nic poza tym. Kiedy przez 8 dni nie było żadnego więcej kontaktu ze strony RoomDeco napisałem do nich maila. Nie było odpowiedzi. Wtedy zaniepokoiłem się i zacząłem szukać informacji. Wpisałem do google'a coś w rodzaju "roomdeco oszustwo" i dotarłem na grupę na FB: Oszukani przez fałszywe e-sklepy. Temat sklepu RoomDeco przewijał się wielokrotnie przez najnowsze wątki i wtedy zrozumiałem, że padłem ofiarą oszustwa.
Zgłosiłem do FB reklamy Roomdeco, ale potem widziałem jeszcze przez wiele dni jak się wyświetlały. W międzyczasie napisałem jeszcze raz do RoomDeco z żądaniem zwrotu pieniędzy. Odpowiedź przyszła mniej więcej po tygodniu - napisali, że moja paczka została wysłana. Wiem, że to ich standardowe zachowanie i że żadnej paczki nie ma.”
Na fejsbukowej grupie Oszukani przez fałszywe e-sklepy (https://www.facebook.com/groups/legalniewsiecipl/) na temat zamówień w firmie Room Deco możemy dowiedzieć się dużo więcej.
Zachęcona reklamą na Facebooku (bardzo dużo lajków, same super pozytywne komentarze, żadnego negatywnego) kupiłam to urządzenie do pozbywania się sierści. Zamówiłam 21 kwietnia, od tego czasu nie otrzymałam odpowiedzi na żaden z moich maili, wręcz przeciwnie - maile wracają do mnie, jakby adres e-mail był fałszywy. Na Facebooku też mają zablokowaną funkcje dodawania komentarzy czy wysyłania wiadomości czuję, że jestem w kropce... - dzieli się swoim przypadkiem pani Monika.
„Najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez Arkose Labs stanowią poważny sygnał ostrzegawczy dla konsumentów robiących zakupy online. Pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł 20 proc. wzrost liczby oszustw i nadużyć w Internecie w porównaniu z poprzednim kwartałem. W rezultacie 26,5 proc. spośród wszystkich realizowanych transakcji online stanowiły próby wyłudzeń i różnego rodzaju malwersacji. Naukowcy z Arkose Labs stwierdzili, że był to najwyższy wskaźnik jaki odnotowano w historii badań. W dużym stopniu wynika on ze zmian zachowań konsumentów, którzy pozostając w domach, znacznie zwiększyli swoją aktywność w sieci. Oszuści szybko zauważyli ten trend i zintensyfikowali ataki wymierzone przeciwko tej grupie internautów. Co ciekawe, najwięcej ataków jest przeprowadzanych pomiędzy godziną 4.00 a 12.00, natomiast popołudniu ich liczba znacząco spada.
Autorzy raportu zwracają uwagą na 20 proc. wzrost liczby ataków pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, co pozwoliło Amerykanom zepchnąć z pierwszego miejsca tej niechlubnej klasyfikacji Filipiny. Arkose Labs odnotował też wyraźny wzrost liczby ataków pochodzących z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Kanady.” - podaje portal legalniewsieci.pl
Pani Marzena przyrząd do zmechaceń za 35 zł zamówiła 8 marca. Do tej pory nie było żadnego kontaktu. Niby niewielkie pieniądze, a jednak czuje się bardzo oszukana.
Od samego początku pandemii wiele instytucji ostrzega przed zakupami w sieci u oferentów z małym stażem. Sprawdzając FB firmy możemy przekonać się, że na portalu społecznościowym pojawiła się 16 lutego bieżącego roku. Również na stronie internetowej widniej obecny rok, jako data powstania.
W wykazie firm Krajowego Rejestru Sądowego nie znaleźliśmy firmy pod nazwą Room Deco...
Pan Jarek chciał zrezygnować z zakupu, jednak odmówiono mu, powołując się na regulamin, a w nim są zapisy, które pokazują z jaką firmą mamy tak naprawdę do czynienia. Room Deco to pośrednik, który po prostu wyszukuje towary i oferuje je w bezpośredniej sprzedaży w sieci.
Tak pan Jarek przedstawił swój przypadek:
Zachęcony reklamą na Facebooku, profesjonalną stroną i filmem przedstawiającym zalety gum treningowych złożyłem zamówienie w RoomDeco.pl. Płatność wyłącznie Blikiem / przelew (brak innych form, w tym przy pobraniu) zastanowiła mnie trochę, ale strona była przygotowana naprawdę profesjonalnie i widać było, że sprzedaż tego typu produktów nie jest podstawową działalnością sklepu (wyglądała jak sklep z meblami i akcesoriami do domu), a zmiana profilu wiąże się z obecną sytuacją. Przeszukałem jeszcze internet przed złożeniem zamówienia, żeby sprawdzić czy tego samego produktu nie ma gdzieś taniej, ale ponieważ nie było - dokonałem zakupu i dostałem potwierdzenie na maila. Mniej więcej po tygodniu ciszy (produkt oznaczony był jako "dostępny", co dla mnie znaczyło ni mniej ni więcej tylko wysyłka od ręki) napisałem maila z pytanie kiedy mogę spodziewać się dostawy. Dostałem odpowiedź, że ze względu na sytuację przesyłki są opóźnione i może to potrwać 18-25 dni roboczych. W tym momencie stwierdziłem, że rezygnuję z zakupu, wysłałem maila ze standardowym oświadczeniem o odstąpieniu od umowy. Zdziwiłem się kiedy dostałem informację, że od umowy odstąpić mogę dopiero po otrzymaniu towaru (co nie jest prawdą w rozumieniu przepisów), ale w tym momencie zacząłem drążyć i trafiłem na profil "oszukani przez e-sklepy". Po jakimś czasie dostałem numer przesyłki (który wg strony śledzącej nie istniał) i planowałem zgłosić sprawę na policję i w UOKiK. Wtedy też dotarłem do regulaminu (którego nie przeczytałem wcześniej - mój błąd, ale chyba 99% osób niestety nie czyta przy tak standardowych zakupach), gdzie znalazłem informację o tym, że ta firma to pośrednik, nie odpowiada za zamówienie i czas realizacji może liczyć nawet do 180 dni.
W sobotę otrzymałem SMS z Poczty Polskiej o nadanej paczce (z Komornik, nadawca Sinotrans) i dziś paczkę otrzymałem. W paczce (bez pudełka, tylko w folii) zestaw gum treningowych bez jakiegokolwiek dowodu sprzedaży, instrukcji itd.
Nie są to na 100% te z opisu strony, wyglądają zupełnie inaczej jeśli chodzi o wykończenie, brak logotypów - na 99% podróbki (https://roomdeco.pl/products/ultimate-workout-set?variant=33118389633068).
Według strony miały to być markowe amerykańskie gumy, a przyszły tak naprawdę z Chin lub Australii (tutaj ciężko powiedzieć, bo listonosz mówił o Chinach, numer paczki do śledzenia prowadził do Australii).
Zamówienie złożone 2 kwietnia zostało zrealizowane 5 maja. Jednak przypadek pana Jarka pokazuje, że mamy do czynienia z próbą zalania polskiego rynku przez chińskie podróbki.
Na fejsbukowej grupie Oszukani przez fałszywe e-sklepy przybywa osób. Może jednak zanim dokona się zakupu, warto zapoznać się z regulaminem. Wtedy unikniemy niepotrzebnych nerwów. A firmy takie jak Room Deco powinny bardziej przejrzyście informować potencjalnych klientów, że zamawiane towary mogą „iść” nawet PÓŁ ROKU. Istotne jest również to – jakie firmy są producentami oferowanych artykułów.
- Dane pochodzące z najnowszego raportu Arkose Labs nie są dla nas zaskoczeniem. W sytuacjach kryzysowych cyberprzestępcy nie stosują żadnej taryfy ulgowej. Pandemia koronawirusa nie stanowi pod tym względem wyjątku. Niepokojący jest znaczny wzrost liczby ataków przy wykorzystaniu automatów. Przykładowo w Europie aż 83 proc. ataków było przeprowadzonych właśnie w ten sposób. Nie ulega wątpliwości, że napastnicy będą korzystać z coraz bardziej wysublimowanych rozwiązań. Na pocieszenie pozostaje fakt, iż liderzy w segmencie antywirusów też wykorzystują w swoich produktach rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. To pozwala nam stopować hakerów - mówi Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Prognozy Arkose Labs nie napawają optymizmem. Analitycy uważają, że w najbliższych miesiącach zwiększy się liczba ataków realizowanych przez automaty. Co wcale nie oznacza, że niewykwalifikowani oszuści internetowi zrezygnują ze swoich działań, tym bardziej, że mają dostęp do różnego rodzaju samouczków instruujących jak przeprowadzać ataki czy wyłudzać pieniądze w sieci. Cyberprzestępczości będzie sprzyjać również rosnące bezrobocie i ubożenie społeczeństw.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz