To bez wątpienia od miesięcy najbardziej wyczekiwana wiadomość. Okręt podwodny – dawny ORP Sokół typu Kobben - przenosi się do Muzeum Marynarki Wojennej! Przed nami skomplikowana operacja transportu okrętu z PGZ Stoczni Wojennej, gdzie dotąd prowadzono podstawowe, wielkoskalowe prace przystosowujące okręt do nowej funkcji okrętu – muzeum.
Transport podzielony jest na dwa główne etapy – wodny i lądowy. Okręt wraz z „wyposażeniem transportowym” będzie ważył ok. 360 ton, długość wynosi ok. 47,4 m, szerokość maks. 4,60 m (ale tymczasowa rama transportowa ma ok. 8 m).
PLANOWANY HARMONOGRAM
• 16.11. czwartek – ok. godz. 9.00 ORP Błyskawica odholowana zostanie zwalniając miejsce przy Nabrzeżu Pomorskim i skieruje się na czas operacji transportu do Portu Wojennego na Oksywiu
• 17.11. piątek – na terenie PGZ Stoczni Wojennej w godz. rannych rozpocznie się przemieszczenie „Sokoła” na specjalny ponton TRD-Voyager (60×20 m) umieszczony na podnośniku Synchrolift; po zakończeniu załadunku ponton z zamocowanym „Sokołem” przeholowany zostanie do nabrzeża technicznego (na terenie gdyńskiego portu) gdzie okręt przygotowany zostanie do wyładunku.
• 19-20.11. niedziela/poniedziałek – w zależności od warunków – przejście pontonu z „Sokołem” do Nabrzeża Pomorskiego
• 20-22.11. poniedziałek/wtorek/środa – przygotowanie do przemieszczenia okrętu z pontonu na podstawione na nabrzeżu samojezdne wieloosiowe platformy transportowe SPMT
• 22-23.11. środa/czwartek– transport drogowy okrętu na platformach SPMT zakończony dojazdem do niecki ekspozycyjnej; przygotowanie okrętu do operacji przesuwania na miejsce docelowe.
• 24.11. piątek – posadowienie „Sokoła” w niecce ekspozycyjnej
Powyższy harmonogram może ulec pewnym zmianom, gdyż na przebieg skomplikowanej operacji wpływa splot szeregu czynników technicznych, organizacyjnych, i co niezwykle ważne, uzależniony jest od warunków pogodowych. Operację transportową realizują wyłonione w przetargu firmy – TREND Projekt Sp. z .o.o i Poleko Budownictwo Sp. z o.o. Wielkiego wsparcia udziela 3. Flotylla Okrętów MW RP.
• Muzeum Marynarki Wojennej przejęło okręt w lipcu 2020 r. Od tego czasu trwały prace w PGZ Stoczni Wojennej – oczyszczenie i zakonserwowanie kadłuba, wycięcie wejścia i wyjścia dla zwiedzających, pomalowanie kadłuba. We wnętrzu nastąpił demontaż jednego z silników, który trafił już na Ekspozycję Plenerową w Muzeum. Zakończyły się liczne prace adaptacyjne, a na zewnątrz do kadłuba przyspawano podstawy.
• Obecnie kończone są prace przygotowawcze na terenie MMW (wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego) specjalnej betonowej niecki, w której okręt będzie eksponowany.
• Po zakończeniu tej niezwykle skomplikowanej operacji planujemy zorganizowanie konferencji prasowej przy okręcie, podczas której otrzymają Państwo więcej szczegółowych informacji.
• Przez kolejne miesiące planowane są prace przygotowujące obiekt do funkcji muzealnej, aby już w sezonie letnim gotowy był do przyjęcia gości.
MEMORIAŁ – POMNIK MARYNARZY POLSKIEJ FLOTY PODWODNEJ
Plenerowa ekspozycja okrętu podwodnego ex ORP Sokół (typ Kobben) mieć będzie charakter swoistego pomnika upamiętniającego tysiące polskich marynarzy pełniących tę elitarną służbę. W ciągu 90 lat historii polskiej floty podwodnej (1932 – 2022) służyło pod biało-czerwoną banderą 25 okrętów podwodnych, 8 z nich uczestniczyło w zmaganiach II wojny światowej. Do legendy przeszło bohaterstwo i tragiczne losy marynarzy ORP Orzeł czy śródziemnomorskie sukcesy OORP Sokół i Dzik (pierwszych noszących te nazwy).
W ostatnich dwóch dekadach z kolei, cztery okręty typu Kobben skutecznie wprowadzały polską Marynarkę Wojenną w sojusznicze struktury Paktu Północnoatlantyckiego, brały udział w międzynarodowych misjach i manewrach NATO. Okręt – pomnik Sokół zaświadczać będzie o ciągłości tradycji biało-czerwonej wojennej bandery, spinając wraz z ORP Błyskawica historyczną klamrą ten najbardziej prestiżowy, morski fragment śródmieścia Gdyni.
Wyeksponowany obiekt o tak intrygującej architekturze jak wydobyty z wody okręt podwodny pełnić będzie równocześnie funkcję edukacyjną i kulturotwórczą. Poprzez zaaranżowane, udostępnione do zwiedzania wnętrze ukazywać będzie specyfikę niełatwej służby marynarzy okrętów podwodnych. Realistyczne warunki, nagromadzenie oryginalnej zachowanej techniki, wsparte efektami świetlnymi i dźwiękowymi, stanowić będzie o walorach poznawczych i atrakcyjności przekazu. Będzie to zatem zabytek – pomnik wojennomorskiej techniki z głębokim historycznym przesłaniem.
ORP SOKÓŁ (III)
14 lutego 1967 r. podniesiono banderę marynarki wojennej Królestwa Norwegii na okręcie podwodnym KNM Stord (S-308). Okręty podwodne typu Kobben zbudowane zostały dla wzmocnienia przez norweską flotę północnej flanki NATO. Wybrano do tego celu oferowane przez niemiecka stocznię Rheinstahl-Nordseewerke okręty projektu 207. Dzięki finansowemu wsparciu Stanów Zjednoczonych zbudowano w latach 1964-1967 aż 15 okrętów tego typu. Ich głównym zadaniem miało być zwalczanie okrętów podwodnych potencjalnego przeciwnika.
Bazowały w Bergen do początków XXI wieku, gdy podjęto decyzję o wycofaniu okrętów ze służby.Nowy rozdział w historii tej jednostki rozpoczął się 4 czerwca 2002 r. – tego dnia okręt wszedł do służby w Marynarce Wojennej RP jako ORP Sokół (294) – trzeci noszący tę nazwę pod biało-czerwoną banderą.Był pierwszym z czterech okrętów typu Kobben (Sokół, Kondor, Sęp i Bielik), które weszły do służby w Dywizjonie Okrętów Podwodnych.
Po decyzji o przejęciu okrętów wysłana została do Norwegii grupa szkoleniowa. Przez ok. cztery miesiące polscy marynarze poznawali zupełnie nowy dla nich typ okrętów, przechodzili wszechstronne szkolenie z ich obsługi.ORP Sokół był intensywnie wykorzystywany od pierwszych miesięcy służby w polskiej marynarce wojennej. Załoga przeszła obowiązkowe zadania sprawdzające jej przygotowanie do współdziałania z okrętami NATO.
Podobnie jak wszystkie polskie okręty podwodne typu Kobben, ORP Sokół uczestniczył w wielu sojuszniczych i narodowych ćwiczeniach, głównie na Bałtyku i w Cieśninach Duńskich. Działał także w składzie elitarnego zespołu Sił Odpowiedzi NATO.ORP Sokół III zakończył służbę pod biało-czerwoną banderą 8 czerwca 2018 r. Wszystkie polskie Kobbeny wycofano ze służby w latach 2017-2022.
Wyporność: na powierzchni – 459 t, w zanurzeniu – 524 t
Wymiary: długość – 47,40 m, szerokość – 4,60 m, zanurzenie – 4,30 m
Napęd:
Prędkość maksymalna: nawodna – 12 węzłów, podwodna – 18 węzłów
Zasięg:
– 5 000 Mm przy prędkości 8 węzłów (na powierzchni)
– 350 Mm przy prędkości 6 węzłów (w zanurzeniu)
Uzbrojenie: 8 wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm
Załoga: 21 osób (w tym 5 oficerów)
Dowódcy:
* * *
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz