Mieli pomagać konsumentom wyjść ze spirali zadłużenia, tymczasem sami naruszali ich prawa. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował praktyki i postanowienia umowne stosowane przez kancelarię Certo. Łączne kary dla spółki wyniosły blisko 640 tys. zł.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje wobec spółki Certo Kancelaria Janowicz-Stradomska i Wspólnicy sp.k. z Warszawy.
- Oferuje ona konsumentom programy „Ulga od długu” i „Spłacam swoje długi”, które mają doprowadzić do redukcji zadłużenia. Jak wskazuje UOKiK kancelaria nie gwarantuje jednak sukcesu, a swoje usługi przedstawia w sposób wprowadzający w błąd.
Swoje wynagrodzenie natomiast potrąca z pieniędzy wpłacanych przez konsumentów na poczet spłaty długów.
- Po wnikliwej analizie umów zawieranych przez kancelarię Certo z konsumentami zakwestionowaliśmy 5 praktyk tej firmy i 14 niedozwolonych postanowień umownych. Zadłużeni konsumenci mogli nie mieć świadomości, że skorzystanie z usług tej spółki może jeszcze bardziej pogorszyć ich sytuację finansową. Gdyby np. dostali jasną informację, że kancelaria gromadzi ich wpłaty na poczet przyszłych ugód z wierzycielami, a nie bieżących spłat zadłużenia, a także potrąca z nich swoje honorarium, mogliby zdecydować, że bezpieczniej jest samodzielnie uporać się z długami niż korzystać z usług Certo – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W pierwszej wydanej decyzji Prezes UOKiK stwierdził, że kancelaria Certo stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazał ich zaniechać. Są to m.in. wprowadzanie w błąd co do pieniędzy konsumentów gromadzonych na specjalnym koncie, którym może dysponować tylko Certo, wprowadzania w błąd, że umowa z Certo i podejmowane przez spółkę działania w sprawie redukcji zadłużenia stanowią ochronę przed dochodzeniem w tym czasie roszczeń przez wierzycieli np. na drodze sądowej.
To także zatajanie informacji o możliwości utraty całości lub części pieniędzy konsumentów zgromadzonych na rachunku w Certo oraz pobieranie „opłat początkowych”, zanim konsumenci dostaną warunki umowy na piśmie.
Decyzja prezesa UOKiK dotyczy także niedozwolonych postanowień w umowach zawieranych przez Certo z konsumentami.
UOKiK wskazuje, że miały one umożliwiać kancelarii m.in.: zmianę wysokości wpłat konsumentów w trakcie programu np. w zależności od liczby wierzycieli akceptujących propozycje ugodowe czy w związku ze zmianami sytuacji finansowej klienta, zarządzanie przez kancelarię wpłacanymi przez konsumentów pieniędzmi, a także pobieranie dodatkowych opłat.
Ponad 600 tysięcy zł kary
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na kancelarię Certo kary w łącznej wysokości 639 290 zł. Spółka będzie też musiała poinformować o decyzjach na swojej stronie internetowej i na Facebooku.
Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorca może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz