Zamknij

Teatr Gdynia Główna w marcu

07:11, 12.03.2024 hs za: TGG/foto Grzegorz Kujawiński Aktualizacja: 07:11, 12.03.2024
Skomentuj

Teatr Gdynia Główna zaprasza na marcowe spektakle

[FOTORELACJA]11066[/FOTORELACJA]

Teatr Gdynia Główna i Miasto Gdynia zapraszają na premierę:

KARDIOSYSTEM

Na podstawie tekstów „Joanna M. Brzeg” Rafała Matusza i fragmentów „Kraboszek” Barbary Piórkowskiej

Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Joanna – Hanna Miśkiewicz

Barbara – Małgorzata Polakowska

16 marca 2024 godz. 19:00

Serce Akademii bije schowane gdzieś w piwnicach budynku. Na powierzchni działa tylko bezduszny system maszyn podtrzymujących życie i widać rurki kroplówek. W szpitalnej scenerii rozgrywa się straszny i śmieszny jednocześnie sparing o życie, w którym biorą udział ledwo trzymająca się na nogach, lecz zdeterminowana, by wyzdrowieć, pacjentka oraz naznaczona widokiem wnętrza wielu już ludzkich ciał pani chirurg. Między kobietami jest wielka przepaść, a składają się na nią: wykształcenie, wiek, zasobność portfela, wrażliwość oraz sposób patrzenia na świat, sytuacja osobista i rodzinna i na koniec – najważniejsze – stan zdrowia.

Rozmowy między chorą i lekarką muszą być zatem ostre jak skalpel, a riposty cięte. Oddziałowe przygody pacjentki trenują ją w twardej szkole przetrwania, jaką okazują się po kolei: sala chorych, gabinet zabiegowy czy blok operacyjny. W piżamie i odarta z niej musi jak Joanna d'Arc stanąć po swojej własnej stronie i przeciwstawić się również odzierającemu z godności wzorcowi opieki medycznej. Czy doktor prowadząca zdoła okazać empatię? Zrozumie, jak ważny jest kojący dotyk i łagodność? I jaką cenę zapłaci z kolei jako personel medyczny – za wiedzę oraz możliwość uprawiania zawodu obciążonego tak wielkim ryzykiem i odpowiedzialnością?

Śmierć stoi przy obu tych postaciach, zrównując linie życia – kardiogramy -  i przypominając o tym, jak nieprzewidywalne czasem są koleje Losu. 

Spektakl powstał z inspiracji powieścią „Kraboszki” Barbary Piórkowskiej (Wydawnictwo Marpress) i esejem poświęconym pamięci Matki Rafała Matusza. Pierwszy tekst jest zapisem opresji gwałtu medycznego, a następnie zdrowienia z poważnej choroby, drugi – hołdem oddanym ciężkiej pracy lekarzy i synowskiej miłości.

Więcej o twórcach:

Hanna Miśkiewicz – Od ponad 40 lat na scenie. Od 25 lat związana z Miejskim Teatrem Miniatura. Ma na koncie około 150 premier. Brała udział w wielu wydarzeniach performatywnych, zajęciach terapeutycznych, pracowała przy dubbingu w filmach animowanych, słuchowiskach radiowych, reklamach oraz serialach telewizyjnych. Od 1990 członkini Związku Artystów Scen Polskich. Laureatka brązowego medalu Gloria Artis w 2021 r za zasługi w dziedzinie kultury.

Małgorzata Polakowska - absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego (2014) oraz Akademii Teatru Alternatywnego przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2016). Od 2014 roku współtworzy zespół aktorski Teatru Gdynia Główna oraz realizuje spektakle Teatru Forum. Laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2021 za rolę Maszy w spektaklu "Maska" według Stanisława Lema, zdobywczyni nagrody zespołowej z okazji XX Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” za spektakl ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ Teatru na Faktach Instytutu im J. Grotowskiego we Wrocławiu (2021), laureatka stypendium twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego (2020), laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018 reżyserię i realizację ośmiu premierowych spektakli metodą Teatru Forum, zdobywczyni Nagrody Artystycznej Galion Gdyński 2018 w kategorii „Animacja Kultury”, stypendystka MKiDN w dziedzinie "animacja i upowszechnianie kultury”.

Ewa Ignaczak - jest absolwentką warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Przez ostatnie cztery dziesięciolecia zajmuje znaczące miejsce w gronie najciekawszych reżyserów teatralnych w naszym regionie. Jest założycielką i reżyserką niezależnego Teatru Stajnia Pegaza (1981). Wieloletnia animatorka życia kulturalnego w Trójmieście, co zaowocowało zdobyciem Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska za całokształt jej działalności artystycznej (2001). W latach 2003-2011 pełniła funkcję dyrektorki Sopockiej Sceny Off de BICZ. Jej działalność nie ogranicza się tylko do sztuki, ale z równą pasją realizuje się w działaniach społecznych. Jest autorką projektów tj. „Teatr a natura”, „Teatr a szaleństwo”, „Teatr Zajechał”, „Zaczynania Teatralne” i „Lekcje Teatralne”. W 2009-2011 była pomysłodawczynią i wykładowcą „Polskiej Akademii Teatru Niezależnego” na Litwie. W latach 2012-2014 pełniła funkcję dyrektorki merytorycznej i wykładowczyni w międzynarodowym projekcie „South Baltic Academy of Independent Theatre – a Tool of Social Change”. Ewa Ignaczak jest także założycielką (2013) i wiceprezeską Fundacji “Klinika Kultury” oraz założycielką (2014) Teatru Gdynia Główna, którego obecnie jest dyrektorką artystyczną. Jej wkład w kulturę został doceniony nagrodą “Galion Gdyński za rok 2015” w dziedzinie animacji kultury oraz Nagrodą Specjalną za Animację Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego (2017). Docierała z teatrem do najmniejszych miejscowości Województwa Pomorskiego, w ramach wielu edycji projektu „Teatr Zajechał”. Aktywizuje lokalne społeczności, jednocześnie zwiększając więzi mieszkańców z miastem i otwierając ich na nowe grupy społeczne poprzez koordynację Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego „Pociąg do Miasta” (od 2011). Jest autorką licznych spektakli inspirowanych literaturą światową, polską i regionalną, tj. Franz Kafka, Stanisław Lem, Brunon Schulz, Witold Gombrowicz, Ryszard Kapuściński, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Barbara Piórkowska, Salcia Hałas. Realizuje także spektakle dla dzieci (Stacja Bajek) wg twórczości Pierre’a Gripariego oraz Bolesława Leśmiana. Obecnie szczególną troskę kieruje ku młodzieży, otwierając młodych ludzi na rozmowy, zwracając uwagę i reagując na problemy, z jakimi mogą się dzisiaj mierzyć. Realizuje spektakle w formule Teatru Społecznie Zaangażowanego. Jej nową pasją jest Teatr Faktu, który wspiera proces integracji młodzieży polsko-ukraińskiej (Teatr z polsko-ukraińską społecznością szkolną) oraz otwiera dialog między rodzicami a nastolatkami.

Barbara Piórkowska - pisarka, poetka, felietonistka portalu miastoliteratury.com. Autorka powieści „Szklanka na pająki” (2010/2018), esejów o przestrzeni miasta „Utkanki” (2014), powieści „Kraboszki” (2020) i „Gaja. Historia prawdziwa” (2023) oraz czterech tomów poetyckich, w tym ostatniego pt. „Syberia” (2016). Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Współtwórczyni show poetyckich i literacko-obrzędowych (ostatnio „Dziady. Rytuał literacki” 2023). W 2022 roku według „Kraboszek” powstał spektakl „Rodzanice” (Teatr Gdynia Główna, Akademia Głosów Tradycji, reż. Ewa Ignaczak). Nominowana do Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2010. Laureatka Nagrody Gdańskich Bibliotekarzy „Pro Libro Legendo” za rok 2010, zdobywczyni I nagrody w Konkursie Literatury Pomorskiej i Kaszubskiej 2021 Costerina (kategoria proza). Trenerka warsztatów twórczego pisania. Prowadzi spacery zielarsko- i roślinno-literackie oraz z twórczym pisaniem, a także profil na FB Dzika Litera. Tworzy autorskie formy pracy ze stresem poprzez pisanie. Zbierała opowieści i szkoliła w wielu programach społecznych i kreatywnych (m.in. Festiwal Progressteron, Fundacja Generacja, Festiwal Zbliżenia, Gdańska Galeria Miejska, Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury). Stypendystka Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego.

Rafał Matusz - reżyser, dramaturg, marketing manager. Student Krystiana Lupy i Jerzego Jarockiego. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST Kraków. Asystent Jerzego Jarockiego- “Pułapka” T. Różewicza i „Platonow” Michaiła Czechowa, obie realizacje przygotowane w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Asystent Mikołaja Grabowskiego przy realizacjach teatru telewizji w Krakowie. Absolwent podyplomowych studiów w zakresie zarządzania kulturą w Szkoła Główna Handlowa (SGH) w Warszawie. Prezes zarządu Stowarzyszenia Inicjatyw Społeczno- Kulturalnych “Europeum”. Przygotował kilkadziesiąt spektakli w wielu teatrach w Polsce, napisał 4 sztuki teatralne, z czego 2 zostały zrealizowane w zawodowych teatrach. Jego debiut operowy (2022 r.) „Król Roger” Karola Szymanowskiego w Operze na Zamku był jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń operowych w Europie. Wzięło w nim udział ponad 150 wykonawców również z Niemiec, a główne partie śpiewali najważniejsi i uznani w Polsce śpiewacy operowi jak Pavlo Tołstoj. Ewa Tracz i Łukasz Goliński za role w tym spektaklu otrzymali Teatralne Nagrody Muzyczne im Jana Kiepury. Spektakl trzeci sezon będzie prezentowany na deskach teatru. Rafał Matusz napisał także powieść „Konitzville” , która ma zostać wydana do końca roku przez Wydawnictwo Lira z Warszawy.

KARDIOSYSTEM

Na podstawie tekstów „Joanna M. Brzeg” Rafała Matusza i fragmentów „Kraboszek” Barbary Piórkowskiej

Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Joanna – Hanna Miśkiewicz

Barbara – Małgorzata Polakowska

Światło, opracowanie muzyczne, miniatura Akademii – Marzena Chojnowska

PREMIERA:

16 marca godz. 19:00

Bilety: 50/55 zł

* * *

Teatr Gdynia Główna i Miasto Gdynia zapraszają na spektakl:

Ósmy. Trzeci”

Wg tekstu i w reżyserii Kuby Zubrzyckiego

Obsada: Magdalena Bednarek, Edyta Janusz-Ehrlich, Małgorzata Polakowska, Magdalena Smuk, Piotr Srebrowski

22 marca 2024 godz. 19:00

Ósmy trzeci to hucznie obchodzone święto. Hucznie, bo to przecież Dzień Kobiet. Koniecznie pisane wielką literą. Pisane małą, uznawane jest za błąd, a nawet za wielki nietakt. Ósmy trzeci zwykle kojarzy nam się z kwiatami, prezentami i podziękowaniami. Jednak Dzień Kobiet w 2015 roku na zawsze zmienił spojrzenie na to wydarzenie. Tego dnia, czternastoletnia gdańszczanka podjęła drastyczną decyzję, rzucając się pod pociąg. Decyzję, która pozostawiła szok i niedowierzanie. Dlaczego? Jak? Miała całe życie przed sobą. Okazało się, że dzień wcześniej spotkała się z mężczyzną, który był prawie trzykrotnie starszy od niej. To wydarzenie dodatkowo wstrząsnęło opinią publiczną i dało początek potężnym zmianom. Dzięki mediom społecznościowym matka dziewczyny dowiedziała się o kobietach, które również padły ofiarą tego samego mężczyzny. Trzydzieści pięć kobiet zdecydowało się na walkę, na konfrontację z traumami, opowiadając swoje historie.

„Ósmy. Trzeci” to historia walki z ludźmi, którzy przez długi czas czuli się omnipotentni. To historia o odwadze kobiet, która dała początek ważnym zmianom w Trójmieście. Opowieść o dramatycznych konsekwencjach braku poszanowania dla granic i godności drugiej osoby, ale także o sile ludzkich emocji i motywacji, które są w stanie zmieniać świat.

Tekst „Ósmy. Trzeci” czytany był podczas festiwalu teatru dokumentalnego „Sopot Non Fiction 2020”. Rok później znalazł się w półfinale „Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2021”. W tegorocznej edycji festiwalu Sopot NON FICTION w dniu 27.08.2023 spektakl został pokazany na jego otwarciu.

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Gdyni.

Więcej o twórcach:

Kuba Zubrzycki – absolwent wydziału reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi. Autor scenariuszy, reżyser filmowy. Reżyserował w Teatrze Powszechnym w Łodzi oraz Teatrze im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Półfinalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2021 za tekst „Ósmy. Trzeci”. Jego tekst o problemach polskiej psychiatrii na oddziałach młodzieżowych pt. „Srebro” (ZERO) został opublikowany w miesięczniku Dialog 5/2021. Stypendysta miasta Gdańska, Sopotu oraz Marszałka Województwa Pomorskiego w dziedzinie kultury. Stypendysta Ministra Kultury. Słuchacz Szkoły Teatru Iwana Wyrypajewa. Uczestnik drugiej edycji kursu: Teatr- sztuka społeczna; dla osób chcących pracować z grupami zagrożonymi wykluczeniem. Prowadził zajęcia teatralno- filmowe w ośrodku leczenia uzależnień Monar oraz w Zakładzie Poprawczym w Gdańsku. Od 2022 r. doktorant w Szkole Doktorskiej PWSFTViT w Łodzi.

Magdalena Bednarek - urodzona w 1997 r. w Warszawie. W 2020 r. ukończyła Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, filię w Białymstoku. Od 2021 r. aktorka-lalkarka w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Nagrodzona wyróżnieniem na 38. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę w spektaklu "PandemiJa" w reż. Agaty Biziuk- Brajczewskiej oraz Grand Prix na Festiwalu Korczak Dzisiaj za spektakl "Tonja z Glimmerdalen" w reż. Karoliny Maciejaszek (2022 r.). Miłośniczka zwierząt, kawy oraz gier video.

Edyta Janusz-Ehrlich - od 2007 r. związana jest z Miejskim Teatrem Miniatura w Gdańsku. Także w 2007 r. ukończyła Akademię Teatralną w Białymstoku, ale dyplom aktorski obroniła w Sopocie w Teatrze Na Plaży rolą Clair w „Pokojówkach” J. Geneta. Rok wcześniej zdobyła pierwszą nagrodę aktorską w dziedzinie teatru na VIII Międzynarodowym Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych Zdarzenia Tczew - Europa za przedstawienie „Monologi” wg. Eve Ensler. Ukończyła również dwuletnie studium fotograficzne. Poza grą w teatrze bierze udział w projektach muzycznych - „Pieśni według Szulza”, „Nie ucinaj mi rąk proszę” czy „Edite”. Gra w przedstawieniach niezależnych - monodramy „Single story” i „Baczyński. Apokalipsa”. Wyreżyserowała oraz napisała scenariusz do spektaklu „Karakonia”, „To tu to dom” i „E-mocje”. W 2017 r. dostała wyróżnienie za role „Danusi-Jagienki” w przedstawieniu „Krzyżacy” na XXVIII Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu, a także Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska. W roku 2022 r. wyreżyserowała spektakl ”Zmień się”.

Obecnie można ją oglądać w przedstawieniach Miejskiego Teatru Miniatura: „Krzyżacy”, „Kasieńka”, „Cafe panika”, „Cztery Pory Roku”,” Momo”czy „Tonia z Glimerdalen.

Małgorzata Polakowska - absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego (2014) oraz Akademii Teatru Alternatywnego przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2016). Od 2014 roku współtworzy zespół aktorski Teatru Gdynia Główna oraz realizuje spektakle Teatru Forum. Laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2021 za rolę Maszy w spektaklu "Maska" według Stanisława Lema, zdobywczyni nagrody zespołowej z okazji XX Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” za spektakl ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ Teatru na Faktach Instytutu im J. Grotowskiego we Wrocławiu (2021), laureatka stypendium twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego (2020), laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018 reżyserię i realizację ośmiu premierowych spektakli metodą Teatru Forum, zdobywczyni Nagrody Artystycznej Galion Gdyński 2018 w kategorii „Animacja Kultury”, stypendystka MKiDN w dziedzinie "animacja i upowszechnianie kultury”.

Magdalena Smuk - absolwentka Studium Wokalno - Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni (1999), w Zespole od 1999 r. Urodzona w Kłodzku, wychowana w Kromolinie, wyedukowana w Głogowie w Liceum Medycznym. Ma ukochaną parkę dzieci: Tolę i Gawła. Ze zwierząt najbardziej lubi pająki. Występowała w spektaklach Teatru Muzycznego w Gdyni: „Cud albo Krakowiaki i Górale” (reż. M. Zadara, 2018), „Ghost” (reż. T. Dutkiewicz, 2015), „Przygody Sindbada Żeglarza” (reż. J. Kilian, 2014), „Klub Kawalerów” (reż. J. Celeda, 2013), „Shrek” (reż. M. Korwin, 2011), „Grease” - Jan (reż. M. Korwin, 2011), „MaMy Czas” własnego autorstwa oraz wielu innych. Nagrody i wyróżnienia: Najwyższa Nagroda Jury II Festiwalu Teatrów Muzycznych za rolę Roxi Hart w „Chicago”, Nagroda Publiczności II Festiwalu Teatrów Muzycznych dla najlepszej aktorki, Nagroda Teatralna Prezydenta Miasta Gdyni za kreację aktorską w spektaklu „Tango Nuevo” (2012). Pomysłodawczyni i organizatorka festiwalu O’Polskiego w Sopocie.

Piotr Srebrowski - absolwent wydziału lalkarskiego PWST we Wrocławiu (2010), aktor teatralny, filmowy, oraz reżyser. Od 2011 współpracuje z trójmiejskimi scenami - Teatr Miniatura, Teatr Off de Bicz, Teatr Gdynia Główna, Teatr BOTO, CKG, Teatr Wybrzeże, Opera Bałtycka, Teatr BRO, Teatr Czwarte Miasto, Filharmonia Bałtycka, oraz Gdański Teatr Szekspirowski. W roku 2015 uhonorowany Galionem Gdyńskim w kategorii "Debiut artystyczny" za scenariusz i reżyserię spektaklu "Wielkie Ciasto" na scenie Teatru Gdynia Główna oraz w roku 2019 Nagrodą Prezydenta Miasta Gdyni za rolę Poety w spektaklu „Od Wesela do Wesela” w Teatrze Gdynia Główna.

Ósmy. Trzeci”

Tekst i Reżyseria: Kuba Zubrzycki

Obsada: Magdalena Bednarek, Edyta Janusz-Ehrlich, Małgorzata Polakowska, Magdalena Smuk, Piotr Srebrowski.

Muzyka: Michał Jacaszek Wizualizacje: Konrad KulczyńskiKostiumy: Edyta Janusz-Ehrlich Scenografia i Światło: Marzena Chojnowska

Teatr Gdynia Główna

22 marca godz. 19:00

Bilety: 50/55 zł

* * *

Teatr Gdynia Główna zaprasza na spektakl Teatru Stajnia Pegaza

Rybak i Geniusz”

wg Klechd Sezamowych Bolesława Leśmiana

Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Anna Bochnak – Fryc, Jacek Panek, Filip Wójcik

24 marca 2024 godz. 12:00

Opowieść o Rybaku i Geniuszu to historia pełna niezwykłych zagadek oraz przygód, w której elementy ze świata rzeczywistego mieszają się z magiczną baśniowością, pobudzając wyobraźnię widza w każdym wieku.

Bolesław Leśmian głównie kojarzony z twórczością poetycką pisząc Klechdy sezamowe, zaczerpnął orientalnych inspiracji i stworzył zbiór baśni przeznaczony nie tylko dla najmłodszych odbiorców.

Losy ubogiego, ale bardzo pracowitego rybaka odmienią się, kiedy zarzuci sieć po raz czwarty i wyłowi z morza tajemniczą, miedzianą szkatułkę, w której od trzystu lat uwięziony był Geniusz – Dżin. Rybak będzie musiał zmierzyć się z ogromnym niebezpieczeństwem, które dzięki swojemu sprytowi i mądrości przekształci w szansę na zdobycie bogactw. Wraz z rybakiem za czterema wielkimi wzgórzami odnajdziemy tajemnicze czarno-złote jezioro, w którym pływają ryby o nietypowych kolorach. Historia pochodzenia ryb zaprowadzi nas do kolejnej opowieści o empatii oraz dobroci serca.

Baśń ukaże najmłodszym widzom niespodziewane odwrócenie się losu, w którym nagrodzona zostanie dobroć oraz życzliwość. Szlachetność serca połączona z mądrością pokona zło i doprowadzi do odnalezienia największej wartości, jaką jest szczęście.

Czy liczba „cztery” ma w tej historii magiczne znaczenie?

Czy ukryte przed niszczycielską ciekawością człowieka jezioro odkryje przed nami swoje tajemnice?

Być może, aby uzyskać odpowiedzi na to pytanie, będziemy musieli przenieść się do kolejnej bajki…

RYBAK I GENIUSZ

wg Klechd Sezamowych Bolesława Leśmiana

Scenariusz i Reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Anna Bochnak – Fryc, Jacek Panek, Filip Wójcik

Światło, kostiumy, scenografia: Marzena Chojnowska

Video: Marzena Chojnowska i Grzegorz Kujawiński

Muzyka: Marzena Chojnowska i Konstanty Kamiński

Teatr Stajnia Pegaza

24 marca 2024 godz. 12.00

Bilety: 40 zł

* * *

Teatr Gdynia Główna i Miasto Gdynia zapraszają na premierę:

WIECZNA KOMEDIA

inspirowana komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit

Reżyseria: Grzegorz Kujawiński

Obsada: Anna Bochnak – Fryc, Krzysztofa Gomółka - Pawlicka, Marta Jaszewska, Małgorzata Polakowska

23 marca 2024 godz. 19:00

Kolejny spektakl:

06 kwietnia 2024 godz. 19:00

Na czyn tak wielki, śmiały i odważny,W dniu, co nadchodzi, ważymy się po to,By w jakiś sposób przechwycić ster państwaI aby zrobić w nim wreszcie porządek…

Współczesna Polska staje się tłem dla historii, która wydaje się jakby „wyjęta spod pióra” starożytnego greckiego prześmiewcy. Bohaterki spektaklu, inspirowane postaciami Arystofanesa, to kobiety, które postanawiają połączyć siły, podjąć walkę o swoje prawa i poprawę statusu społecznego poruszając problem stereotypu płci.

Przeplatając komedię z głębokimi przemyśleniami nad kobiecym losem, spektakl ukazuje różnorodność doświadczeń współczesnych Polek, które stają się symbolem walki o równość, prawa i zdolność do decydowania o własnym życiu.

Spektakl inspirowany komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit przynosi na scenę humor, ironię i absurd ukazując nam, że choć czas płynie, niektóre tematy pozostają niezmienne.

Czy komedia teatralna nadal może pełnić funkcję krytyki społeczeństwa i polityki, podobnie jak to robił Arystofanes, czy może miała miejsce ewolucja w sposobie wyrażania tych przekazów? Jak daleko jesteśmy od ideałów kobiet sprzed 2500 lat i czy czas na kolejne zmiany?

W spektaklu wykorzystano fragmenty komedii „Lizystrata” oraz „Sejm Kobiet” Arystofanesa w przekładzie Janiny Ławińskiej – Tyszkowskiej (wyd. Ossolineum). Zainspirowano się myślą Rebekki Solnit zawartą w esejach „Mężczyźni objaśniają mi świat”, w przeł. Anny Dzierzgowskiej wydanych przez wydawnictwo KARAKTER oraz wykorzystano cytaty z eseju „Babka Pająk” z powyższego dzieła.

Projekt współfinansowany ze środków miasta Gdyni

Spektakl przeznaczony dla widzów od 16 roku życia.

Więcej o twórcach:

Anna Bochnak-Fryc - absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice oraz Uniwersytetu Adama Mickiewicza na kierunku Filozofia Komunikacja Społeczna i Filologia Norweska. Współpracowała z Teatrem Strefa Ciszy i Barakah, grała w spektaklach reżyserowanych przez Macieja Gorczyńskiego, do niektórych współtworzyła również muzykę. Śpiew to jej największa pasja. Od ponad dziesięciu lat wykonuje archaiczne pieśni ludowe i wykorzystuje je również w procesie tworzenia muzyki. Utwory tradycyjne w jej interpretacji można usłyszeć w spektaklu Teatru Nowego w Słupsku - „Grupa Krwi”. Obecnie śpiewa w zespołach Akademia Głosów Tradycji oraz Dobre Sobie. Pisze własne teksty oraz muzykę. Prowadzi warsztaty śpiewacze dla dużych i małych.

Krzysztofa Gomółka – Pawlicka - aktorka, pedagożka, instruktorka teatralna, koordynatorka wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie oraz UWM na kierunku filozofia oraz pedagogika opiekuńcza z socjoterapią. Współpracowała z Gdańskim Archipelagiem Kultury i Miejskim Ośrodkiem Kultury w Olsztynie realizując projekty teatralne integrujące osoby głuche i słyszące oraz z Teatrem Komedii Valldal. Współpracuje z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych oraz Teatrem Gdynia Główna.

Marta Jaszewska – aktorka, pedagog, menadżer kultury. Absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego im. A. Sewruka przy Teatrze im. S. Jaracza w Olsztynie oraz Pedagogiki ze specjalnością Menadżer Kultury, UWM Olsztyn. Współpracuje z Gdańskim Towarzystwem Przyjaciół Sztuki, Teatrem Gdynia Główna. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni za rolę w spektaklu "I jakoś to będzie..." (2021). Stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego (2020) oraz Miasta Gdańska (2021).

Małgorzata Polakowska - absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego (2014) oraz Akademii Teatru Alternatywnego przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2016). Od 2014 roku współtworzy zespół aktorski Teatru Gdynia Główna oraz realizuje spektakle Teatru Forum. Laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2021 za rolę Maszy w spektaklu "Maska" według Stanisława Lema, zdobywczyni nagrody zespołowej z okazji XX Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” za spektakl ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ Teatru na Faktach Instytutu im J. Grotowskiego we Wrocławiu (2021), laureatka stypendium twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego (2020), laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018 reżyserię i realizację ośmiu premierowych spektakli metodą Teatru Forum, zdobywczyni Nagrody Artystycznej Galion Gdyński 2018 w kategorii „Animacja Kultury”, stypendystka MKiDN w dziedzinie "animacja i upowszechnianie kultury”.

Grzegorz Kujawiński - absolwent wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi. Przez lata związany z Teatrem Nowym w Łodzi oraz Sopocką Sceną Off de BICZ.  Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Gdynia Główna. Na co dzień zajmuje się promocją i działaniami PR.  Reżyser spektakli: „Dzielny kapitan Ahab” insp. „Moby Dickiem” Hermana Melville’a, „Zuchwała historia z zakurzonej półki” wg własnego tekstu, „TEOHIPHIP” wg „Podróży 20” z „Dzienników Gwiazdowych” Stanisława Lema oraz „Dlaczego nie lecimy do gwiazd?” na podstawie własnego pomysłu.

WIECZNA KOMEDIA

inspirowana komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit

Scenariusz: Grzegorz Kujawiński oraz Anna Bochnak – Fryc, Krzysztofa Gomółka - Pawlicka, Marta Jaszewska, Małgorzata Polakowska

Reżyseria: Grzegorz Kujawiński

Obsada: Anna Bochnak – Fryc, Krzysztofa Gomółka - Pawlicka, Marta Jaszewska, Małgorzata Polakowska

Światło, kostiumy, dźwięk: Marzena Chojnowska

23 marca 2024 godz. 19:00

Kolejny spektakl:

06 kwietnia 2024 godz. 19:00

Bilety: 50/55 zł

Rezerwacja:

tel. 58 351 15 12

kom. 600 306 634; 600 306 632

[email protected]

sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/

Teatr Gdynia Główna

Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia,

Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1)

www.teatrgdyniaglowna.pl

www.facebook.com/TeatrGdyniaGlowna

 

(hs za: TGG/foto Grzegorz Kujawiński)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%