Informując w poniedziałek o planowanym transporcie, Orlen wyjaśnił, że dwa zbiorniki ciśnieniowe, każdy o wadze 433 tony, 80 metrów długości i 6 metrów średnicy, powstały w Ferrum w Gdyni; po przybyciu do zakładu koncernu w Płocku zostaną zamontowane na instalacji Ekspedycji Olefin projektu "Nowa Chemia".
- To doskonały przykład współpracy biznesu. Tym bardziej cieszy, że zbiorniki wykonała firma z Pomorza, z Gdyni, a teraz będą użyte w projekcie polskiego sztandarowego przedsiębiorstwa jakim jest Orlen. Potencjał gospodarczy Pomorza jest ogromny. Politycy przede wszystkim nie powinni przeszkadzać. Powinni wspierać i tak tworzyć prawo, by polski biznes rozwijał się i był konkurencyjny dla firm zza granicy. I to w każdej dziedzinie, w której do tej pory byliśmy znani na świecie. Jeżeli będziemy stwarzać warunki, w których Polacy będą dobrze zarabiać, to mniej ludzi będzie szukać pracy za granicą i wielu bardzo dobrych fachowców zostanie w kraju, co będzie stymulująco wpływało na polski rynek - podkreśla poseł Michał Kowalski.
Do Płocka z Gdyni przypłyną Wisłą załadowane na barki dwa potężne stalowe zbiorniki przeznaczone na propylen w ramach projektu "Nowa Chemia", który Orlen realizuje w zakładzie głównym. Ładunek pojawi się na miejscu w ciągu półtora, dwóch tygodni - przewiduje koncern.
Po załadunku w gdyńskim porcie na barki rzeczne zbiorniki czeka 400-kilometrowa podróż Wisłą, a następnie z płockiego nabrzeża transport kołowy podwoziem samojezdnym na plac budowy.
"W zależności od żeglowności Wisły oraz warunków pogodowych przewidywany czas przybycia ładunku do Płocka wyniesie od półtora do dwóch tygodni" - zaznaczył koncern. Dodał, iż transport drogowy będzie odbywał się w godzinach nocnych przy niskim natężeniu ruchu drogowego na terenie miasta.
Orlen przypomniał, że "Nowa Chemia" to projekt, w ramach którego powstanie nowoczesna instalacja do produkcji monomerów oraz zwiększone zostaną możliwości sprzedażowe koncernu w obszarze tlenku etylenu i glikoli, styrenu oraz frakcji butadienowej C4.
Projekt "Nowa Chemia" Orlen ogłosił w grudniu 2024 r. wraz z decyzją o wstrzymaniu w dotychczasowym zakresie budowy w swym zakładzie głównym w Płocku kompleksu Olefiny III ze względu na konieczność racjonalizacji niezbędnych do poniesienia nakładów. Koncern argumentował, że rzetelna weryfikacja kosztów i warunków budowy kompleksu Olefiny III, dokonana po raz pierwszy od momentu rozpoczęcia projektu, wykazała, że inwestycja nie dawała szansy na zwrot.
Orlen wyjaśniał, że decyzja o zatrzymaniu budowy kompleksu Olefiny III w pierwotnie opracowanym zakresie, ustalonym przez poprzedni zarząd, uchroni koncern przed stratą ok. 15 mld zł. zapowiedział, że środki te "przeznaczone zostaną na projekty trwale zwiększające konkurencyjność spółki oraz polskiej gospodarki".
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy i gazu, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.
Z początkiem tego roku Orlen ogłosił swoją nową strategię na kolejne 10 lat. Według dokumentu w latach 2025-2035 skumulowany zysk operacyjny EBITDA LIFO ma wynieść tam 500-550 mld zł, natomiast skumulowane nakłady inwestycyjne z uwzględnieniem inwestycji kapitałowych od 350 do 380 mld zł. (PAP)
mb/ pad/
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu dziendobrypomorze.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz